EL RODAJE EN ISLAS FILIPINAS, TÉCNICAS Y TRUCOS DETRÁS DE LAS ESCENAS – BEHIND THE SCENES-THE FILMING IN PHILIPPINE ISLANDS, TECHNIQUES AND TRICKS-

EL RODAJE EN ISLAS FILIPINAS, TÉCNICAS Y TRUCOS DETRÁS DE LAS ESCENAS – BEHIND THE SCENES-THE FILMING IN PHILIPPINE ISLANDS, TECHNIQUES AND TRICKS-


EL RODAJE EN ISLAS FILIPINAS, TÉCNICAS Y TRUCOS DETRÁS DE LAS ESCENAS – BEHIND THE SCENES-THE FILMING IN PHILIPPINE ISLANDS, TECHNIQUES AND TRICKS-

Al fin he  tenido algo de tiempo y he podido editar un poco del rodaje en la Islas Filipinas, en Malapascua, Kalanggaman , Gato Island y Chocolate Island.

En esta entrada describiré algunos trucos y técnicas que  utilicé en esta ocasión para obtener las imágenes que he seleccionado de las más de 2000  tomas que hice en HDR HLG BT 2020 con la GATES AX 700  Z90 -SONY PXW Z90 XDCAM Professional 4K HDR.

El siguiente vídeo adaptado para verse en SDR 4 K  BT 709 , muestra cómo se ve la filmación original en  HDR HLG BT 2020 y cómo se ve procesada con Lumetri Color grade:

Para no repetirme, os remito a que consultéis la siguiente entrada de esta web donde describo la configuración de la cámara y carcasa en mi anterior rodaje en Manado, Indonesia:

UPDATED-HDR HLG FOOTAGE IN MANADO TIPS AND TECHNIQUES – ACTUALIZACIÓN :RODAJE HDR HLG EN MANADO TRUCOS Y TÉCNICAS

GOOGLE TRANSLATION:

I finally had some time and I was able to edit some of the filming in the Philippine Islands, in Malapascua, Kalanggaman, Gato Island and Chocolate Island.

In this post I will describe some tricks and techniques that I used in this occasion to obtain the images I have selected from the more than 2000 shots I made in HDR HLG BT 2020 with the GATES AX 700 Z90 -SONY PXW Z90 XDCAM Professional 4K HDR.

The following video adapted to be seen on SDR 4K BT 709, shows what the original HDR HLG BT 2020 footage looks like and how it looks processed with Lumetri Color grade:

Not to repeat, I refer you to consult the following entry on this website where I describe the camera and housing settings in my previous filming in Manado, Indonesia:

 

UPDATED-HDR HLG FOOTAGE IN MANADO TIPS AND TECHNIQUES – ACTUALIZACIÓN :RODAJE HDR HLG EN MANADO TRUCOS Y TÉCNICAS

Las imágenes submarinas están rodadas en su totalidad en HDR HLG BT 2020 con SONY PXW Z 90.

La configuración  de cámara que llevé es la misma que utilicé en mis últimos films en Manado : PP 10 HDR HLG 2 espacio de color BT 2020.

Las razones de mi elección ya las he explicado en otras entradas así que no me extiendo a explicarlas .

The underwater images are shot entirely in HDR HLG BT 2020 with SONY PXW Z 90.

The camera configuration that I carried is the same one that I used in my last films in Manado: PP 10 HDR HLG 2 BT 2020 color space.

The reasons for my choice have already explained in other entries so I do not extend to explain them.

LAS CONDICIONES DE RODAJE EN MALAPASCUA:

Las condiciones de rodaje en Malapascua  Island fueron bastante particulares.

Para un entorno como el de  Filipinas, la visibilidad en bastantes  de las 32 inmersiones que hice , no fué buena en general. La calidad, no fue la que suele encontrarse en  otras  aguas de Filipinas.
Por desgracia, el buceo en Malapascua se está masificando rápidamente con un turismo de buceo de masas y esto, está afectando al entorno marino.

El cambio climático, también comienza a afectar a los corales duros. Pude filmar el blanqueamiento de algunas especies. Le entregué algunas mis imágenes a algunos de los Dive Master para que fueran monitorizando a qué velocidad avanzaba el blanqueo de los corales en la zona.

Malapascua, Kalanggaman, Gato Island, Chocolate Island mantienen, no obstante una  rica variada y bonita vida marina pese a la presión del buceo masivo .

Los centros de buceo locales  hacen un gran negocio  con los Tiburones Zorro. Es una de las pocas zonas de buceo, donde se pueden verse con casi total seguridad  y es el principal atractivo turístico  de la zona. Por desgracia, algunos días que asistimos a ver al Tiburón Zorro había una media de 300 buceadores bajo el agua que llegaban cada media hora, más ó menos , temprano en la mañana para ello. En algunos momentos podía haber bajo el agua 500 buceadores a la vez. Contábamos más de 25 barcos como media todas las mañanas  en la zona en  cada turno de  buceo de mañana. Los Tiburones Zorro no mostraban sin embargo, el impacto de la masiva afluencia de buceadores en su comportamiento. Sorprendentemente, No mostraban temor a los humanos. Tuve la suerte de que en una ocasión uno de ellos vino directamente hacia mi con curiosidad y me dejó hacerle un seguimiento, mientras se mostraba tranquilo y confiado.La mayoría de las veces sin embargo la saturación de personas, la falta de visibilidad unido a que estaba prohibido llevar luces de vídeo para filmar tiburones  a 25 metros de profundidad, hacían que su visión fuera desde bastante lejos y bastante  dificultosa de rodar. Tuve la suerte también de ver de lejos  un pequeño tiburón ballena, raro en aquella  zona  y  varias especies más de escualos, algunos de los cuales filmé.

RESTRICCIONES Y NORMAS DE BUCEO EN MALAPASCUA

Las restricciones, las  normas de buceo locales y de los centros de buceo en particular,  hacen dificultoso el rodaje al estar prohibidos los punteros de apoyo, las campanillas de emergencia y señalización ,los dispositivos de aviso. las luces  de vídeo con los tiburones y peces mandarín etc. La filmación en Macro es difícil sin un punto de apoyo y únicamente dejaban apoyarse sobre un dedo y no se pueden llevar guantes. Las condiciones de corrientes también hacían peligroso ir con las manos desnudas en algunas inmersiones. Cualquier persona que quiera hacer un viaje a esta zona de Malapascua Filipinas, debe de conocer estas restricciones y preguntar a su agencia de viaje qué es lo que puede hacer y qué no debe de hacer. Era muy sorprendente ver que había más restricciones para fotografía y vídeo que en zonas consagradas al Muck Diving como Lembeh. Algunas normas eran de lo más absurdas, como el no llevar dispositivos de señalización de emergencia ó campanillas de aviso.

Las razones que aducían los guías locales eran de lo más variadas y algunas ridículas como  que el ruido de un tintineo de una campanillas podría  molestar a los tiburones y las especies marinas. Cuando, sorprendidos, preguntamos al gerente del resort por el ruido de los potentes motores de las 25 embarcaciones cada media hora, por las potentes vibraciones de baja frecuencia que generan los motores de cientos de embarcaciones y  por las explosiones de pesca con dinamita que pudimos oír en la zona en varias inmersiones, se limitaban a decir que eran normas locales. Parece que la presión del buceo  masivo en esta zona  está afectando también a la imposición de normas restrictivas que intentan controlar la ingente cantidad de buceadores que llegan a estas aguas.  

La contaminación y residuos que se veían en zonas  de tierra de la isla nos indicó que los centros de buceo luchaban por hacer racional la explotación de este pequeño paraíso en Filipinas. Desde aquí, deseamos que las autoridades locales racionalicen la explotación turística de la zona y tengan mucho  éxito en ello. El futuro de Malapascua y sus Islas está en juego con ello.

THE CONDITIONS OF FOOTAGE IN MALAPASCUA:

The shooting conditions in Malapascua Island were quite particular.

For an environment like the Philippines, the visibility of enough dives, was not good in general. The quality was not the wing that is usually found in other waters of the Philippines.
Unfortunately, diving in Malapascua is rapidly becoming massive with mass diving  tourism and this is affecting the marine environment.

Climate change also begins to affect hard corals. I was able to film the whitening of some species. I gave some of my images to some of the Dive Master so they could monitor how fast the coral bleaching progressed in the area.

Malapascua, Kalanggaman, Gato Island, Chocolate Island maintain, however, a rich and varied marine life despite the pressure of massive diving.

The local dive centers make a big deal with the Thresher Sharks It is one of the few diving areas, where they can be seen with almost total safety and is the main tourist attraction in the area. Unfortunately some days that we attended to see the Zorro Shark there was an average of 300 underwater divers who arrived every half hour, more or less, early in the morning for it. At some moments there could be underwater 500 divers at the same time . We counted more than 25 boats on average every morning in the area on each morning dive. The Thresher Sharks did not show, however, the impact of the massive influx of divers on their behavior. Surprisingly, they showed no fear of humans. I was lucky that on one occasion one of them came directly to me with curiosity and let me follow him, while he was calm and confident. Most of the time, however, the saturation of people, the lack of visibility coupled with It was forbidden to carry video lights to shoot sharks at a depth of 25 meters, they made their vision from far away and quite difficult to shoot. I also had the chance to see from afar a small whale shark, rare in that area and several other species of sharks, some of which I filmed.

RESTRICTIONS AND DIVING RULES IN MALAPASCUA

Restrictions, local diving regulations and diving centers in particular, make filming difficult because support pointers, emergency and signaling bells, warning devices, video lights with sharks and fish are prohibited. Filming in Macro is difficult without a point of support and they only lean on one finger and can not wear gloves. Current conditions also made it dangerous to go bare-handed on some dives. Anyone who wants to make a trip to this area of ​​Malapascua Philippines should know about these restrictions and ask their travel agency what they can do and what they can do. It should not do. It was very surprising to see that there were more restrictions for photography and video than in areas dedicated to Muck Diving as Lembeh. Some rules were the most absurd, such as not carrying emergency signaling devices or warning bells.

The reasons given by the local guides were as varied and some ridiculous as the sound of a tinkle of a bell could disturb sharks and marine species. When, surprised, we asked the manager of the resort for the noise of the powerful engines of the 25 boats every half hour and for the powerful low frequency vibrations generated by the engines of hundreds of boats and for the explosions of fishing with dynamite that we could heard in the area in several dives, were limited to say they were local standards. It seems that the pressure of the massive diving in this area is also affecting the imposition of restrictive rules that try to control the huge number of divers arriving in these waters.The pollution and waste that was seen in areas of the island told us that the diving centers struggled to make rational the exploitation of this small paradise in the Philippines.

From here, we want the local authorities to rationalize the tourist exploitation of the area and have much success in it.

The future of Malapascua and its Islands is at stake with it.

 

 

MACRO + 5 + MACRO +5 ES MÁS QUE MACRO + 10– MACRO + 5 + MACRO +5 IT´S MORE THAT MACRO + 10

En esta ocasión, voy a explicar con ejemplos algunas tomas Macro. Como en otras ocasiones, por versatilidad, he utilizado para Macro únicamente el Gran angular GATES GP 34 A y dos lentes de Macro SAGA + 5.

On this occasion, I will explain some Macro shots with examples. As on other occasions, for versatility, I have used for Macro only the GATES GP 34 A wide angle lens and two SAGA + 5 Macro lenses.

 

 

En ocasiones, he superpuesto las dos lentes SAGA +5 obteniendo una imagen más allá de las 10 dioptrías al jugar con el objetivo multifocal de la SONY  Z 90 y su zoom.

Occasionally, I have superimposed the two SAGA +5 lenses, obtaining an image beyond 10 diopters when playing with the multifocal lens of the SONY Z 90 and its zoom.

 

La razón de llevar dos lentes + 5 en lugar de una + 5 y otra + 10 es que llevando dos lentes + 5 puedo jugar mejor con la profundidad de campo que desee en cada disparo. Así si la especie a filmar es pequeña y no se mueve puedo utilizar 10 dioptrías y si la especie se mueve puedo utilizar 5 dioptrías. Como ya he explicado en varias entradas, en esta website  la profundidad de campo con una lente +10 es mucho más pequeña que la de una lente + 5 lo que hace  más dificultoso el enfoque.

La restricciones en Malapascua sin puntero de apoyo, fueron muy importantes a la hora de filmar Macro.Hacer fotografía Macro, sin un puntero de apoyo  es difícil, pero filmar en Macro sin puntero  es todavía más difícil. En filmación submarina hay que ajustar el color y los  parámetros de filmación y además mantener durante bastantes segundos el plano deseado, con lo que el movimiento y la flotabilidad es muy crítico. No es lo mismo  apretar el disparador de una cámara de fotografía submarina que congela el movimiento en décimas de segundos que mantener 15 ó 20 segundos el plano en filmación submarina a 25 fotogramas por segundo.Curiosamente, aunque el puntero  de apoyo está prohibido, llevar un pequeño trípode  sí es posible. El razonamiento de los guías  es que con el puntero los buceadores molestan a la vida marina y muchos de ellos se pasan la inmersión moviendo ó tocando la vida marina.

La GATES AX 700 Z 90 es un sistema muy versátil bajo el agua. Es de los pocos sistemas que permiten pasar de Gran Angular a MACRO en tan solo un segundo. las ventajas son evidentes, porque aprovechas el 100 % del tiempo de filmación en cada inmersión.

 

La GATES AX 700 z 90  SONY Z 90, tiene gran ventaja de poder hacer 3 inmersiones seguidas sin abrir la carcasa en el barco para cambiar baterías, tarjetas ó lentes .La seguridad es total. No te arriesgas a contaminar las juntas tóricas ó a cometer un error de configuración en la cámara ó en la carcasa que pueda ser fatal y poner en peligro el equipamiento submarino. Las ventajas para MACRO sobre otros equipamientos foto-céntricos es que te puedes colocar a una distancia de enfoque mayor con lo que se altera menos la vida marina y se es menos invasivo con el medio. El buceador  puede posicionarse mejor para la filmación, a más distancia del sujeto. Normalmente los equipamientos foto-céntricos con lentes fijas exigen al buceador  colocarse muy cerca del sujeto a enfocar y en muchas ocasiones se pierde el momento en el que poder hacer unas buenas tomas ó molestas a la vida marina alterándola, por ejemplo a  los nudibranquios ó a las minúsculas gambas. También afecta menos la iluminación al sujeto.

 

The reason to bring two lenses + 5 instead of one + 5 and another + 10 is that wearing two + 5 lenses I can play better with the depth of field you want in each shot. So if the species to shoot is small and does not move I can use 10 diopters and if the species moves I can use 5 diopters.

 

As I have explained in several entries, in this website the depth of field with a +10 lens is much smaller than that of a +5 lens, which makes focusing more difficult.

The restrictions in Malapascua without a support pointer were very important when filming Macro.

Making Macro photography, without a support pointer is difficult, but shooting in Macro without a pointer is even more difficult. In underwater filming you have to adjust the color and shooting parameters and also keep the desired plane for several seconds, so movement and buoyancy is very critical. It is not the same to press the trigger of an underwater camera that freezes the movement in tenths of seconds than to maintain 15 or 20 seconds in the underwater shot at 25 frames per secondInterestingly, although the support pointer is forbidden, carrying a small tripod is possible. The reasoning of the guides is that with the leader the divers bother the marine life and many of them spend the immersion moving or touching the marine life.The GATES AX 700 Z 90 is a very versatile system under water. It is one of the few systems that allow to go from Wide Angle to MACRO in just one second. The advantages are obvious, because you take advantage of 100% of the time of filming in each dive. It has as great advantage of being able to do 3 dives in a row without opening the case on the boat to change batteries, cards or lenses. Security is total. Do not risk contaminating the O rings  or committing a configuration error in the camera or housing that could be fatal and endangering the submarine equipment.The advantages  for filming Macro, is that you can place yourself at a greater focus distance, which means less life is altered. The diver can position himself better for filming.

Normally the photo-centric equipment with fixed lenses requires the diver to stand very close to the subject to be focused on and in many occasions the moment in which to take good shots for example of a nudibranch or tiny shrimp is lost. The subject’s lighting also affects less.

 

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