Preparados para la 14 K ?-Prepared for the 14 K?

Preparados para la 14 K ?-Prepared for the 14 K?


John desde GATES ,me envia un interesante artículo de RedShark News sobre lo que será sin duda el nuevo standar de cinematografía dentro de unos pocos años:

https://www.redsharknews.com/production/item/5079-why-large-format-14k-is-the-perfect-future

LA RESOLUCIÓN 14 K. 

NO ME HE EQUIVOCADO: RESOLUCIÓN 14 K.

Cuando todavía no hemos migrado  de la HD a la 4 K en  contenidos, sistemas de producción y emisión, ni tan siquiera soñamos en 8 K,  las grandes multinacionales ya reparan la 14 !.

Para algunos esto será demasiado, pero hay que conocer cómo funciona la industria para ver por dónde llegan los globos sonda de la tecnología.

 

John, from GATES ,sends me an interesting RedShark News article about what will undoubtedly be the new standard of cinematography within a few years:

RESOLUTION 14 K.

I WAS NOT WRONG: YES,  RESOLUTION 14 K.

When we have not yet migrated from the HD to the 4K in content, production and broadcast systems, we do not even dream of 8K, the big  A/V multinationals are already repairing the 14!

For some this will be too much, but you have to know how the industry works.

 

https://www.redsharknews.com/production/item/5079-why-large-format-14k-is-the-perfect-future

Por lo visto, los expertos en cinematografía se han dado cuenta de que es “absolutamente necesario” aumentar la resolución no ya a 8 K sino a 14 K y entonces dicen que  “La 14 K es perfecta para cinematografia” y dan una  serie de razones .

Es un articulo muy interesante que me hace recordar otros articulos que se escribieron cuando se hizo la migracion de la SD a la HD.

También entonces la HD era perfecta para la cinematografía.

Los que tenemos algunos años detrás de experiencia  en el medio no nos olvidamos cuando George Lucas con su SAGA Star Wars  dió el pistoletazo de salida de la HD en el cine al filmar con cámaras SONY HD  CINEALTA HDW-F900 y el HDC-F950,

https://www.redsharknews.com/production/item/5079-why-large-format-14k-is-the-perfect-future

Apparently, film experts have realized that it is “absolutely necessary” to increase the resolution no longer to 8 K but to 14 K and then say that “The 14 K is perfect for cinematography” and give a number of reasons .

It is a very interesting article that reminds me of other articles that were written when the migration from SD to HD was made.

Also then “HD was perfect for cinematography”.

Those of us who have some years behind experience in the middle do not forget when George Lucas with his SAGA Star Wars kicked off the HD at the cinema when filming with SONY HD CINEALTA HDW-F900 and the HDC-F950,

https://es.wikipedia.org/wiki/Star_Wars

Ahora resulta que ocurre lo mismo: La Saga STAR WARS  es pionera en innovación otra vez y las lentes que utilizan en las cámaras digitales para su filmación son prototipos de los que está por llegar:

Now it turns out that the same thing happens: The STAR WARS Saga is a pioneer in innovation again and the lenses they use in digital cameras for filming are prototypes of what is to come:

https://www.redsharknews.com/production/item/5079-why-large-format-14k-is-the-perfect-future

“…CW Sonderoptic, the company behind Leica, presented a panel to promote their new Thalia series for 65mm cinematography. The centrepiece was a short film, Jardin d’hiver, shot by Darius Khondji (Seven, Delicatessen) on an Alexa 65. Khondji reportedly tried all of his usual filters and rejected them all as unnecessary. “As soon as you put the lens on, there’s already some magic that’s happening,” explained Khondji’s son Alexandre, who directed the short.

It’s not just new lenses that provide possibilities. Förderer pointed out that we’re at a sweet spot in time where we have high-resolution cinematography, but not so high that there isn’t plenty of existing glass out there to cover it. Full-frame 35mm stills lenses often provide a big enough image circle to cover larger digital sensors, giving DPs a huge array of optics to choose from. Probst told how Greig Fraser (Rogue One) once carried a bag full of his favourite old lenses on set, choosing one with an appropriate look, then setting his Red’s resolution to whatever that lens could cover….”

 

Hace ya muchos años en una galaxia muy lejana ” la HD se auguraba como el futuro de la cinematografía como así ha sido…ó casi…

 Porque hace ahora 10 años, en un lugar muy remoto ( Bolsón Cerrado:) )  cuando Peter Jackson dirigió “El Señor de los Anillos 4 k “ con la flamante nueva RED ONE 4k , entonces se dijo que la 4K era también ” perfecta para la cinematografía”.

Many years ago in a very distant galaxy “HD was predicted as the future of cinematography as it has been … or almost …

Because 10 years ago, in a very remote place 🙂 when Peter Jackson directed “The Lord of the Rings 4 k” with the brand new RED ONE 4k, then it was said that the 4K was also “perfect for the cinematography”.

Cuando  el genial australiano, Jackson filmaba en 4K hace 10 años sin embargo la filmación sub-acuática era muy diferente .

Podemos ver que las cámaras que utilizaba por esa época, hace solamente unos 10 años ,  el también australiano David Ireland en su estupenda, famosa  y ahora politica -ecologicamente incorrecta ,serie Señor Salvaje eran HD y HDV . Hace 10 años estábamos en la Pre-historia del Cine Digital submarino ( y no se veía tan mal por cierto )

https://tv.vodafone.es/especiales/senor-salvaje

Podemos ver con  cierta nostalgia y curiosidad, el episodio de “WildLife Man” titulado el “Dios del Mar” que trata sobre los tiburones de la laguna de Beqa en Fiji  y  donde el propio Ireland pinta de negro su carcasa para no atraer a los mismos en la sesion de feeding que allí se realiza. Es cuando menos curioso:

When the great Australian, Jackson filmed in 4K 10 years ago however the sub-aquatic filming was very different.

We can see that the cameras that he used at that time, only about 10 years ago, the also Australian David Ireland in his stupendous, famous and now politically -ecologically -incorrect ? , series Señor Salvaje were HD and HDV. Ten years ago we were in the Pre-history of Digital Cinema underwater (and it did not look  bad by the way)

https://tv.vodafone.es/especiales/senor-salvaje

We can see with some nostalgia and curiosity, the episode of ” WildLife Man” entitled the “God of the Sea” which deals with the sharks of the Beqa lagoon in Fiji and where Ireland himself paints his  housing in black so as not to attract them in the feeding session that takes place there. It is at least curious:

http://davidireland.com/

En 2009 Jacques Perrin filmó la que, con un presupuesto de 50 millones de euros, sería la película más cara del cine Francés hasta la época: “Océanos”, una maravillosa película sobre la vida marina.

In 2009 Jacques Perrin filmed  which, with a budget of 50 million euros, would be the most expensive film of French cinema until the time: “Oceans”, a wonderful film about marine life.

https://es.wikipedia.org/wiki/Oc%C3%A9anos_(pel%C3%ADcula)

Océanos estaba filmada en película fotoquímica ,con cámaras de cine para las tomas al aire libre y con videocámaras  cámaras SONY HDR de 1420×1080 pixeles bajo el agua ( es decir no era ni tal siquiera 1920×1080 p Full HD )

Aunque se le criticó la falta de realismo en el color submarino, el film fue un éxito de público y es  una delicia estética. Los operadores de cámara desarrollaron entonces , técnicas de rodaje y estabilización de miles de euros ( hoy hay gymbals  y drones asequibles con los que se pueden emular muchas secuencias )

Océanos era ( y es )  ” perfecta para el cine “

Oceans was filmed with movie  photochemical cameras in outdoor shots and with SONY HDR  videocameras of 1420×1080 pixels under water (that is, it was not even such a Full HD 1920x 1080 p) .Although Oceans was criticized the lack of realism in the underwater color, but the film was a public success and a delight for the aesthetic senses. Camera operators developed shooting techniques and stabilization techniques for thousands of euros (today there are gymbals and affordable drones with which many sequences can be emulated)

Oceans was (and is) “perfect for the cinema”

 

En nuestros días, las posibilidades han cambiado mucho para el realizador submarino  en estos últimos años. Los medios han mejorado increiblemente.

Las grandes producciones se filman con costosas y grandes cámaras de cine submarino, con ópticas específicas .Muchas de ellas son RED , Canon , Sony , Panasonic

In our days, the possibilities have changed a lot for the underwater filmmaker in recent years. The means have improved.

The big productions are filmed with expensive and large underwater cinema cameras, with specific optics. Many of them are RED, Canon, Sony, Panasonic

Blue Planet 2:

 

Howard Hall:

http://www.howardhall.com/

http://www.howardhall.com/short-videos/

 

Rafa Herrero Massieu:

DCIM100GOPROG0030375.

La producción submarina para TV se ha transformado en producción cinematográfica submarina. El salto ha sido exponencial .

Blue Planet 2 es una producción de cinema submarino que lleva las imágenes de cine bajo el agua más allá de lo nunca visto.

Los operadores de cámara submarino están desarrollando técnicas que antes eran exclusivas de grandes estudios de cine.

Underwater production for TV has been transformed into underwater film production. The jump has been exponential.

Blue Planet 2 is an underwater cinema production that takes the images of underwater cinema beyond what has never been seen before.

Underwater camera operators are developing techniques that were previously exclusive to large movie studios.

Aunque hoy aparezca la 14 K en el horizonte lo cierto es que  hoy  tenemos herramientas  4 k que hace 10 años no podíamos soñar.

Hoy podemos grabar y editar ” asequiblemente ” en 4k con cámaras de 2.000 e y sensores de un tamaño que permiten un efecto cinemátográfico   ( Panasonic, Sony, Canon etc ) y  que superan las especificaciones de las primeras RED ONE de hace 10 años. Tenemos  videocámaras específicas para Cinema Video con sensores grandes super 35 mm y Full Frame  ( ARRI, RED , Panasonic Varicam ,Canon C, Sony Alta , XD cam, PXW etc ) mucho más sensibles , con rendimientos en curvas logaritmicas de color que superan a las primeras RED . Podemos editar al mismo nivel que las grandes compañías de Tv , podemos hacer  gradación de color con programas que hace tan sólo 3 años eran exclusivos de grandes producciones. Ha habido una  ampliación de rango dinámico y rendimiento de color de los sensores espectacular, lo que permite un mayor realismo en el color submarino y una gran versatilidad en la post-producción del cine submarino digital.

Cuando comenzó el cine submarino sobre soporte fotográfico el color era muy defectuoso. Sin embargo las películas de Cousteau y otros realizadores nos cautivaban .

Hoy vemos esos colores como irreales y faltos de profundidad de color ,relieve ó tridimensionalidad  pero  sin embargo, la falta de información de color en esos antiguos films nos hacían soñar con fondos marinos misteriosos  y nos iniciaron a muchos en los misterios de la naturaleza marina.

In our days, the possibilities have changed a lot for the underwater filmmaker in recent years. The media has improved.

Although today the 14 K appears on the horizon the truth is that today we have 4K tools that 10 years ago we could not dream of.

Today we can record and edit “affordably” in 4k with 2,000 e cameras and sensors of a size that allow a cinematographic effect (Panasonic, Sony, Canon etc) and that exceed the specifications of the first RED ONE of 10 years ago.

We have specific video cameras for Cinema Video with large super 35mm and Full Frame sensors (ARRI, RED, Panasonic Varicam, Canon C, Sony Alta, XD cam, PXW etc) much more sensitive, with performances in logarithmic color curves that exceed the first RED. We can edit at the same level as the big TV companies, we can make color gradation with programs that only 3 years ago were exclusive of big productions. There has been an expansion of dynamic range and spectacular color performance of the sensors, which allows a greater realism in the submarine color and a great versatility in the post-production of digital submarine cinema.

 

When the underwater cinema began on photographic support the color was very defective. However, the films of Cousteau and other filmmakers captivated us.

Today we see those colors as unreal and lacking depth of color, relief or three-dimensionality, but nevertheless, the lack of color information in those old films made us dream of mysterious seas and they initiated us to many in the marine nature .

Veamos cómo era la primitiva RED ONE de hace 10 años:

https://es.wikipedia.org/wiki/Red_Digital_Cinema_Camera_Company

“…La Red Digital Cinema Camera Company fue fundada en 2005 por Jim Jannard, quien anteriormente había fundado Oakley. La compañía empezó con un pequeño grupo de empresarios en un almacén que quisieron construir cámaras de vídeo digitales asequibles, además de cámaras de vídeo digital de altas prestaciones, y creyó que el video en 4K era el futuro de la captura de imagen digital.1

En el 2006 NAB Show, Jannard anunció que Red construiría una cámara digital de resolución 4K para cine y empezó tomando pre-órdenes. Más de mil personas colocaron un depósito reembolsable y Red empezó a manufacturar para cumplir órdenes.

En marzo de 2007, el director Peter Jackson completó una prueba de cámara con dos prototipos de cámara modelo Red One, que se convirtió en una película de 12 minutos sobre la Primera Guerra Mundial “Crossing the Line”.2​ Al ver el cortometraje, el director Steven Soderbergh le dijo a Jannard: “Estoy totalmente dentro, tengo que filmar con esto.”. Soderbergh llevó dos prototipos de RED One para filmar en la selva.3

Red Digital Cinema Camera Company entregó la primera cámara comercial en agosto del 2007. Llamada “Red One”, tenía un sensor Mysterium de 4K y podía capturar imágenes de 4K hasta de 60 cuadros por segundo en el formato Redcode.

La Red One fue posiblemente la primera cámara asequible que proporcionó características propias de cineastas personalizables y funcionalidad con la “calidad de largometraje” conocida para cámaras de 35mm mucho más costosas…”

 

Let’s see what the primitive RED ONE was like 10 years ago:

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Digital_Cinema_Camera_Company

“… The Digital Cinema Camera Company Network was founded in 2005 by Jim Jannard, who had previously founded Oakley.The company started with a small group of entrepreneurs in a warehouse who wanted to build affordable digital video cameras, in addition to video cameras high-performance digital, and believed that 4K video was the future of digital image capture.1

At the 2006 NAB Show, Jannard announced that Red would build a 4K digital camera for cinema and started taking pre-orders. More than a thousand people placed a refundable deposit and Red began to manufacture to fulfill orders.

In March 2007, director Peter Jackson completed a camera test with two prototype Red One camera models, which became a 12-minute film about World War I “Crossing the Line” .2 When watching the short film, director Steven Soderbergh told Jannard: “I’m totally inside, I have to film with this.” Soderbergh took two RED One prototypes to shoot in the jungle.3

Red Digital Cinema Camera Company delivered the first commercial camera in August 2007. Called “Red One”, it had a 4K Mysterium sensor and could capture 4K images up to 60 frames per second in the Redcode format.

The Red One was possibly the first affordable camera that provided the features of customizable filmmakers and functionality with the “feature-length quality” known for much more expensive 35mm cameras … “

 

“La  Historia  se repite “:

Desde el principio  el uso de cámaras digitales para cinematografía , como en otras áreas ( recordemos el CD frente al Vinilo, El DVD frente al VHS y Laser Disc etc ) encontró sus entusiastas y sus detractores.

No cabe la menor duda de que el cine se ha hecho digital pese a que algunos directores clásicos no renuncian a la película fotoquímica. recordemos los que se puede leer en Wikipedia al respecto:

https://es.wikipedia.org/wiki/Cinematograf%C3%ADa_digital

“…La cinematografía digital es aquella especialidad de la cinematografía que utiliza la tecnología digital para grabar, distribuir y/o proyectar películas. Generalmente, se caracteriza por la alta resolución de las imágenes, porque prescinde de algunos aspectos asociados a la proyección mecánica de las películas y por las sobresalientes posibilidades de post-producción por medios informáticos. Sin embargo el cine celuloide contiene más resolución e información en el fotograma que el cine digital, sobre todo el matizado del color es más natural y puro y la resolución mayor…”

“…Un formato común para trabajar en post-producción digital es el DPX, el cual representa la densidad del negativo escaneado en un formato de 10 bits. También es frecuente que se utilice un archivo para cada cuadro, que puede alcanzar los 20 o 50 megas. Aunque en cámaras Canon EOS Cinema en específico, la cámara C500 y utilizando el grabador Convergent Design Odyssey Q7 los archivos oscilan en los 11 Mb, trabajando a 10-bits, 22 Mb trabajando a 12-bits. Cuando trabajas en 12-bits, el grabador genera archivos .rmf, los cuáles deben ser transcodificados a DPX…

“…A finales del siglo pasado, numerosos directores notables declararon haberse “convertido” al cine digital y que nunca volverán a usar filme tradicional, entre los que se incluyen George Lucas, Robert Rodríguez, David Fincher, David Lynch, Lars von Trier o James Cameron. Algunos, como James Cameron y George Lucas, incluso declararon públicamente que jamás volverían a rodar con película tradicional. Otros, como Steven Soderbergh o Michael Mann, aunque no han llegado tan lejos en sus declaraciones, han grabado de forma experimental parte de sus últimas películas en digital. En el extremo opuesto, directores tales como Steven Spielberg, Martin Scorsese, Quentin Tarantino, Tim Burton, Ridley Scott u Oliver Stone, defienden continuar realizando películas con filme tradicional e incluso opinan que nunca podrá ser superado por la tecnología digital. Otros directores, como Víctor Erice o José Luis Guerín, especialmente los dedicados a un cine más minoritario, también se sitúan como acérrimos defensores del celuloide y sin embargo ruedan sus últimas películas con cámaras digitales, puesto que no pueden asumir los costes del analógico…”

….El video digital permite una post-producción mucho más flexible y una infinidad de posibilidades impensables o extremadamente costosas usando técnicas fotoquímicas como el film óptico tradicional. Los sistemas digitales tienen mucha mayor resolución que los sistemas de vídeo analógicos, tanto en la dimensión espacial (número de pixeles) como en la dimensión tonal (representación del brillo). También tienden a tener un mayor control sobre la colorimetría durante el proceso de producción. El proceso químico iniciado al exponer el celuloide a la luz ofrece la posibilidad de diversos resultados, a los que un buen cineasta es capaz de sacar partido. Por el contrario, cada cámara digital da una única respuesta a la luz y, aunque simplifica el proceso, es muy difícil predecir el resultado sin verlo en un monitor, aumentando la complejidad de la iluminación…

…Las cámaras de cine no presentan dificultad para filmar en situaciones de alto contraste lumínico, como la luz del sol directa. En estos casos la información de luces y sombras aparece en la imagen filmada y no se pierde para siempre, recreada . Algunos directores han optado por elegir la mejor opción para cada caso, usando el vídeo digital para las grabaciones nocturnas y en interiores y la tradicional película cinematográfica para exteriores de día. La digitalización permite un almacenaje de información y películas que resiste infinitamente peor que el celuloide el paso del tiempo; de hecho, puede llegar a considerarse perecedera[1], aunque hay voces que discrepan. Además, permite un considerable ahorro de espacio físico a la hora de almacenar películas. Pese a esto, algunos consideran que, actualmente, el filme de celuloide no sigue siendo, en muchos sentidos, mucho más transportable que la información digital. El celuloide está demostrado que es capaz de resistir más de cien años. En cuanto al almacenamiento digital solo está demostrado que pueda resistir el paso del tiempo desde el que fue creado. Si fue creado hace diez años, nada puede demostrar que vaya a durar más. (por ejemplo los cds y dvds tienen una vida media de 15 años y los discos duros externos de 5 años)[2]…”

 

“History repeats itself”:

From the beginning the use of digital cameras for cinematography, as in other areas (remember the CD against Vinyl, DVD versus VHS and Laser Disc etc) found its enthusiasts and detractors.

There is no doubt that the cinema has become digital despite the fact that some classical directors do not renounce the photochemical film. remember those that can be read in Wikipedia about it:

https://es.wikipedia.org/wiki/Cinematography_digital_AD

“… Digital cinematography is that specialty of cinematography that uses digital technology to record, distribute and / or project films, generally characterized by the high resolution of images, because it dispenses with some aspects associated with mechanical projection. of the films and the outstanding possibilities of post-production by computer means, however the celluloid cinema contains more resolution and information in the frame than the digital cinema, especially the shading of the color is more natural and pure and the higher resolution. .. “

“… A common format for working in digital post-production is the DPX, which represents the density of the negative scanned in a 10-bit format, It is also common to use one file for each frame, which can reach 20 or 50 megabytes, although in Canon EOS Cinema cameras, the C500 camera and using the recorder Convergent Design Odyssey Q7 files oscillate at 11 Mb, working at 10-bits, 22 Mb working at 12-bits. -bits, the recorder generates .rmf files, which must be transcoded to DPX …

“… At the end of the last century, many notable directors declared to have” converted “to digital cinema and will never again use traditional film, including George Lucas, Robert Rodriguez, David Fincher, David Lynch, Lars von Trier or James Cameron, some, like James Cameron and George Lucas, even declared publicly that they would never film with traditional film, others, like Steven Soderbergh or Michael Mann, although they have not gone so far in their statements, have experimentally recorded of its latest films in digital At the opposite extreme, directors such as Steven Spielberg, Martin Scorsese, Quentin Tarantino, Tim Burton, Ridley Scott or Oliver Stone, defend continuing to make films with traditional film and even believe that it can never be surpassed by the digital technology Other directors, such as Víctor Erice or José Luis Guerín, especially those dedicated to a more minority cinema, also they place themselves as staunch defenders of celluloid and yet they shoot their latest films with digital cameras, since they can not afford the analogical costs … “

“… Digital video allows a much more flexible post-production and an infinity of unthinkable or extremely expensive possibilities using photochemical techniques such as traditional optical film.” Digital systems have much higher resolution than analog video systems, both in The spatial dimension (number of pixels) as in the tonal dimension (representation of the brightness) also tend to have greater control over the colorimetry during the production process.The chemical process initiated by exposing the celluloid to light offers the possibility of Different results, which a good filmmaker is able to take advantage of, on the contrary, each digital camera gives a unique response to light and, although it simplifies the process, it is very difficult to predict the result without seeing it on a monitor, increasing the complexity of lighting …

… Film cameras have no difficulty filming in situations of high light contrast, such as direct sunlight. In these cases the information of lights and shadows appears in the filmed image and is not lost forever, recreated. Some directors have chosen to choose the best option for each case, using digital video for nocturnal and indoor recordings and the traditional film for daytime exteriors. The digitalization allows a storage of information and films that resists infinitely worse than the celluloid the passage of time; in fact, it can be considered perishable [1], although there are voices that disagree. In addition, it allows a considerable saving of physical space when it comes to storing movies. Despite this, some consider that, currently, the film celluloid does not remain, in many ways, much more transportable than digital information. The celluloid is shown to be able to withstand more than one hundred years. As for digital storage, it is only proven that it can withstand the passage of time from which it was created. If it was created ten years ago, nothing can show that it will last longer. (for example the cds and dvds have a half life of 15 years and the external hard drives of 5 years) [2] …

 

Según los autores de RedShark hay una explicación de por qué necesitamos la 14 K:

According to the authors of RedShark there is an explanation of why we need the 14 K:

https://www.redsharknews.com/production/item/5079-why-large-format-14k-is-the-perfect-future

“….14K es la resolución perfecta…

“…Entre los oradores de Panavision se encontraba el director de óptica de la compañía, Dan Sasaki, un hombre mencionado con frecuencia en las páginas de American Cinematographer, restauración de vidrios vintage para The Hateful Eight, ingeniería de destellos específicos para Saving Private Ryan o incluso la construcción de nuevas lentes para Star Wars. :  “El despertar de La Fuerza “El mensaje de Sasaki fue el siguiente: “La resolución de adquisición es más importante que la resolución de la exposición”. Dio el ejemplo de una foto de formato medio digital Hasselblad vista en Instagram. Todavía se puede decir que se originó en alta resolución debido al rango dinámico, profundidad de bits, perspectiva y profundidad de campo.

Sasaki prácticamente elogió a Hasselblad, que tiene el sensor digital más grande del mundo. Él lo ve como el ideal al que todas las imágenes digitales deberían aspirar. ¿Por qué? Debido a que sus 100 megapíxeles (aproximadamente 14K en términos de cine) coinciden con los 100 millones de bastones  y conos en el ojo humano….

https://www.redsharknews.com/production/item/5079-why-large-format-14k-is-the-perfect-future

14K is the perfect resolution

Amongst Panavision’s speakers was the company’s head of optics, Dan Sasaki, a man frequently mentioned in the pages of American Cinematographer, refurbishing vintage glass for The Hateful Eight, engineering specific lens flares for Saving Private Ryan, or even building new lenses entirely for Star Wars: The Force Awakens. Sasaki’s message was this: “Acquisition resolution is more important than exhibition resolution.” He gave the example of a Hasselblad digital medium format photo viewed on Instagram. You can still tell it was originated in high-resolution because of the dynamic range, bit depth, perspective and depth of field.

Sasaki practically eulogised the Hasselblad, which has the world’s biggest digital sensor. He sees it as the ideal that all digital imaging should aspire to. Why? Because its 100 megapixels (about 14K in cinema terms) match the 100 million rods and cones in the human eye.

 

Así pues resulta que el ojo humano posee aproximadamente 14 K de células  bastones y conos en la retina , por lo tanto …la 14 es “absolutamente imprescindible”… hasta que llegue la 21 K la  x K…claro….

So it turns out that the human eye has approximately 14 K of cells rods and cones in the retina, therefore … the 14 is “absolutely essential” … until it reaches 21 K  x K … of course…

Por lo tanto: demos la bienvenida a la 14 K

Therefore: let’s welcome the 14 K

 

 


 

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