¿4 K-8 K HDR 10 BITS 4.2.2 SUBMARINO SIN WB MANUAL ES HDR AUTÉNTICO?¿4K-8K HDR 10 BITS 4.2.2 SUBMARINE WITHOUT MANUAL WB IS AUTHENTIC HDR?

¿4 K-8 K HDR 10 BITS 4.2.2 SUBMARINO SIN WB MANUAL ES HDR AUTÉNTICO?¿4K-8K HDR 10 BITS 4.2.2 SUBMARINE WITHOUT MANUAL WB IS AUTHENTIC HDR?


¿4 K-8 K HDR 10 BITS 4.2.2 SIN WB MANUAL SUBMARINO ES HDR AUTÉNTICO?

¿4K -8 K HDR 10 BITS 4.2.2 WITHOUT MANUAL WB SUBMARINE IS AUTHENTIC HDR?

El llamativo título de esta entrada está inspirado en las últimas preguntas que me han llegado por parte de algunas personas de la comunidad GATES y wetpixel.com de USA .

This striking title for this post is inspired by the last questions that have come to me from some GATES and wetpixel USA people.

GOOGLE TRANSLATION

La pregunta puede hacerse también de esta forma: La fundamentación de la imagen HDR submarina ( y no submarina ) es poder visualizar millones de colores en nuestras nuevas SmartV , pantallas y dispositivos HDR certificados, entonces ,

¿ Qué ocurre si filmando la imagen en HDR a una alta calidad de cuantificación y bit ratio , ( 4.2.2.- 10 bits por ejemplo ) el sensor de nuestra cámara No es capaz de capturar toda la amplitud cromática de su rango dinámico ( sobresaturaciones verdes ó azules, por ejemplo ) porque NO podemos hacer Wb manual en SLOG ó RAW ? ¿ La imagen obtenida puede considerarse HDR verdadero?

Porque la imagen HDR tiene que ver con la luminancia de la imagen que podemos llegar a ver en nuestras pantallas certificadas ( 1000 nits ó hasta 10.000 nits frente a los 300 nits ó 500 nits de las pantallas SDR ), pero sobre todo la imagen HDR tiene que ver con la crominancia ó cantidad de colores por pixel que podamos apreciar

The question can be seen from another point of view and reformulated in this way: The foundation of the underwater (and non-underwater) HDR image is to be able to visualize millions of colors on our new SmartV, HDR certified screens and devices, so

what happens if filming the image in HDR at a high quality of quantization and bit ratio, (4.2.2.- 10 bits for example) the sensor our camera is not able to capture the entire chromatic amplitude of its dynamic range (green and blue supersaturations for example )because we cannot do manual Wb in SLOG or RAW? Can the image obtained be considered true HDR?

Because the HDR image has to do with the luminance of the image that we can see in our certified screens (1000 nits or up to 10,000 nits compared to the 300 nits or 500 nits of the SDR screens), but above all the HDR image has to do with the chrominance or number of colors per pixel that we can appreciate


¿Para qué sirve la filmación en HDR 4.2.2. a 10 bits de profundidad de color, si la imagen capturada NO tiene la suficiente cantidad de información de color para ser utilizada en Gradación de color y poder apreciarse en una pantalla HDR certificada.

Si NO hemos podido ajustar el WB manual en cada exposición:¿ Se considera este tipo de imagen HDR auténtico , si no puede mostrar toda la capacidad del espacio de color BT 2020?

¿What is HDR filming for 4.2.2. at 10 bits of color depth, if the captured image does NOT have enough color information to be used in color grading and can be seen on a certified HDR screen.

If we have NOT been able to adjust the manual WB at each exposure: ¿ Is this type of authentic HDR image considered, if it cannot show the full capacity of the BT 2020 color space?

Esta es una cuestión importante ahora que están apareciendo muchas cámaras de cine, video-céntricas y fotográficas, que pueden filmar internamente en BT 2020 HDR a 4.2.0 a 4.2.2. y a 8 bits ,10 bits ( 12 bits etc ) de profundidad de color. Es una cuestión que me preguntan algunos productores porque se asume que trabajando en curvas SLOG 3 , por ejemplo ó RAW ( y con algunos Codecs de marcas conocidas ) la misma naturaleza de estas curvas logarítmicas y sistemas RAW, es incompatible con poder hacer Wb manual en la exposición.

NO ocurre asi, sin embargo , si se trabaja en BT 2020 con curvas híbridas HDR HLG, con las que SI puede hacerse Wb manual en cada disparo ya sea trabajando en 4.2.2. a 10 bits en BT 2020 ó en 4.2.0 a 8 bits en BT 2020 como por ejemplo hace la SONY PXW Z 90 XD cam y otros equipos Cinema y fotográficos compatibles con HDR HLG.

This is an important issue now that many film, video-centric and photographic cameras are appearing, which can film internally in BT 2020 HDR at 4.2.0 at 4.2.2. and 8 bits and 10 bits (12 bits etc) of color depth. It is a question that some producers ask me because it is assumed that working on SLOG 3 curves, for example or RAW (and with some codecs of known brands) the same nature of these logarithmic curves and RAW systems, is incompatible with being able to do manual Wb in The exhibition.

This is NOT the case, however, if you work in BT 2020 with HDR HLG hybrid curves, with which you can do manual Wb on each shot either working in 4.2.2. 10 bits in BT 2020 or 4.2.o 8 bits in BT 2020 as for example SONY PXW Z 90 XD cam and other Cinema and photographic equipment compatible with HDR HLG.

La cuestión candente es si : » La filmación HDR HLG en 4.2.2 10 bits y 4.2.0 8 bits CON WB manual en cada exposición submarina ES superior en colorimetría y posibilidades de gradación de color a la filmación HDR SLOG -RAW 4.2.2 10 bits y 4.2.0 8 bits SIN WB manual» porque muestra MÁS colores verdaderos, ya que , al fin y al cabo la imagen HDR hace referencia a un Alto Rango dinámico de la imagen No solamente en la luminacia sino sobretodo, también en la crominancia

The burning issue is that: «HDR HLG shooting in 4.2.2 10 bits and 4.2.0 8 bits WITH manual WB in each underwater exposure can be superior in colorimetry and color gradation possibilities to HDR SLOG -RAW 4.2.2 shooting 10 bits and 4.2.0 8 bits WITHOUT WB manual « Because it shows more true colors, since, after all, the HDR image refers to a high dynamic range of the image not only in the luminosity but above all, also in the chrominance

El entorno de la imagen HDR Submarina, está surgiendo actualmente. Ahora todos los Smartv que vemos a la venta, en los almacenes A/V, anuncian a bombo y platillo que son 4 K y 8 K HDR y el proximo año 2020 van a extenderse los 4 K HDR Smartphones.

SONY abrió el mercado a los primeros Smarphones HDR HLG del mundo en 2019 , van a continuar apareciendo modelos de otras marcas en 2020 y parece que hay algunas dudas sobre qué es HDR realmente.

The environment of the Underwater HDR image, are currently emerging. Now all the Smartvs that we see for sale, in the A / V stores, announce with hype and saucer that they are 4K and 8K HDR and next year 2020 the 4K HDR Smartphones will be extended.

SONY opened the market to the world’s first HLG HDR Smarphones in 2019, models from other brands will continue to appear in 2020 and there seems to be some doubt about what HDR really is.

Hace unos días se publicó la noticia de que el nuevo Chipset 856 de Qualcomm soporta 8 K, vídeos HDR, HDR 10 HDR HLG . De ahora en adelante HDR va a estar presente no solamente en nuestros salones, Smartv y monitores, vamos a llevarlo en nuestros bolsillos.

«El chipset Snapdragon 865 también es un gran impulso para el video móvil. Además de la captura de video 8K, el chipset también puede manejar 4K HDR (HDR10 +, HDR10, HLG y Dolby Vision), video 4K a 120 fps y captura de video 4K mientras captura simultáneamente una ráfaga de cinco fotos de 640 megapíxeles. Esto lo convierte en el primer conjunto de chips que captura el video de Dobly Vision sobre la marcha y, además de capturar video de 120 fps, el conjunto de chips también puede reproducir video de 120 fps en tiempo real cuando se combina con una pantalla de 120 Hz, como los que se encuentran dentro del Razer Phone, Razer Phone 2 , Teléfonos inteligentes Sharp Aquos R3 y Asus ROG Phone II.»

A few days ago the news was published that the new Qualcomm 856 Chipset supports 8K, HDR videos, HDR 10 HDR HLG. From now on HDR will be present not only in our rooms, Smartv and monitors, we will carry it in our pockets.

«The Snapdragon 865 chipset is also a major boost for mobile video. In addition to 8K video capture, the chipset can also handle 4K HDR (HDR10+, HDR10, HLG and Dolby Vision), 4K video at 120fps and 4K video capture while simultaneously capturing a burst of five 640-megapixel photos. This makes it the first chipset that captures Dobly Vision video on the fly and in addition to capturing 120fps video, the chipset can also playback 120fps video in realtime when paired with a 120Hz display, such as those found inside the Razer Phone, Razer Phone 2, Sharp Aquos R3 and Asus ROG Phone II smartphones»

A principios de 2019 SONY anunciaba el primer Smartphone HDR del mundo, con 1000 nits de luminosidad: el Xperia 1. Muy pronto van a llegar masivamente los Smarphones HDR

At the beginning of 2019 SONY announced the world’s first HDR Smartphone, with 1000 nits of brightness: the Xperia 1. Very soon the HDR Smarphones are coming:

https://www.sonymobile.com/es/products/phones/xperia-1/
https://www.dpreview.com/news/0541621968/qualcomm-865-chipset-supports-8k-video-4k-hdr-no-limit-960fps-capture-and-more?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=2019-december-04&ref_=pe_1822230_457493160_dpr_nl_403_18

«El nuevo Xperia 1 se ha diseñado con la tecnología avanzada de los monitores profesionales, las cámaras y los dispositivos de audio de Sony, para ofrecer la mejor vivencia en un smartphone. Incorpora la primera pantalla OLED 21:9 CinemaWide™ 4K HDR del mundo y una cámara de triple objetivo con calidad profesional.»

The new Xperia 1 has been designed with the advanced technology of Sony professional monitors, cameras and audio devices, to offer the best experience on a smartphone. It incorporates the world’s first 21: 9 CinemaWide ™ 4K HDR OLED display and a professional quality triple lens camera. «

«El primer smartphone del mundo con pantalla 4K OLED2
Disfruta de una relación de aspecto cinemática con la nueva pantalla OLED 21:9 CinemaWide 6,5″ 4K HDR de Xperia 1. El fruto de la colaboración con ingenieros del equipo de cámaras cinematográficas digitales de la marca «CineAlta» es que es capaz de reproducir los colores tal y como pretendían hacerlo los directores.»

The world’s first smartphone with 4K OLED2 screen
  Enjoy a cinematic aspect ratio with the new OLED 21: 9 CinemaWide 6.5 «4K HDR screen from Xperia 1. The result of collaboration with engineers of the» CineAlta «brand digital film camera team is that it is capable of reproduce the colors as the directors intended to do. «

Están saliendo al mercado innumerables cámaras , videocámaras y muy pronto Smartphones, de todo tipo que se definen como capaces de grabación HDR, quizá es necesario explicar algunos términos para evitar errores .

innumerable cameras, camcorders and smartphones, of all kinds that are defined as capable of HDR recording, are coming to the market, it may be necessary to explain some terms to avoid errors.

Algunas personas, productoras de cine submarino, están confusas entre tanta terminología técnica. Las hay que son amigas de las especificaciones rigurosas y hay otro tipo de personas más prácticas. La industria tampoco colabora aclarando mucho los términos.

Some people, producers of underwater cinema, are confused among such technical terminology. There are those who are friends with rigorous specifications and there are other types of more practical people. Nor does the industry collaborate by clarifying the terms much.

Con la aparición de fabulosas cámaras de fotográficas que graban vídeo a 10 bits de profundidad de color internamente ,como la Canon EOS 1 D M III, la Panasonic S 1H , ó la GH 5 S se oyen cosas como que la filmación en 4.2.2 a 10 bits a 150 Mbps ó a 400 Mbps, por ejemplo, es siempre mejor que la filmación en 4.2.0 a 8 bits de color. Los argumentos empleados a favor de la filmación HDR a 10 bits en 4.2.2 son de sobra conocidos, para la filmación en el medio aéreo.

With the appearance of fabulous cameras that record video at 10 bits d color depth internally, such as the Canon EOS 1 DM III, the Panasonic S 1H, or the GH 5 S we can heard things like filming in 4.2.2 a 10 bits at 150 Mbps or at 400 Mbps, for example, is always better than filming in 4.2.0 at 8 bits of color. The arguments used in favor of 10-bit HDR filming in 4.2.2 are well known for filming in the air medium.

Como el tema que nos interesa en esta Website es el submarino , algunas dudas que surgen son sobre la idoneidad de utilizar 10 Bits de color en 4.2.2 por ejemplo, en la filmación subacuática ó utilizar 8 bits de color 4.2.0 en HDR HLG nativo y espacio de color BT 2020

As the topic that interests us in this Website is the submarine, some doubts that arise are about the suitability of using 10 Bits of color in 4.2.2 for example, in underwater filming or use 8 bits of color 4.2.0 in native HLG HDR and BT 2020 color space

¿Es mejor utilizar 4.2.2. y 10 bits de color, sin Wb manual y con curvas SLOG y RAW que 8 bits 4.2.0 de color con WB Manual y en HDR HLG Nativo BT 2020 para filmar bajo el agua?

En una respuesta » de manual de instrucciones » podríamos decir que 10 bits de color 4.2.2 a más de 100 Mbps nos proporcionará más información de color bajo el agua que 8 bits 4.2.0 a 100 Mbps, en el mismo espacio de color BT 2020. Pero por qué entonces SONY y otras marcas insisten en que sus cámaras ( y Smartphones a 8 Bits de color filman en Espacio de color BT 2020 y además cumplen con los requisitos HDR con cuantificaciones 4.2.0 a 100 Mbps ? Parece que estas especificaciones están por debajo de lo que publicita Panasonic con sus nuevos ó de la nueva Canon EOS 1 D X M II dicen : » The power of 4K resolution brings stories to life – shoot 4K videos including 4K60p with 10-bit 4:2:2 Canon Log internal recording«

Is it better to use 4.2.2. and 10 bits , without manual Wb and with SLOG and RAW curves that 8 bits 4.2.0 of color with Manual WB and in HDR HLG Native BT 2020 to shoot underwater?

In an «instruction manual» response we could say that 10 bits of color 4.2.2 at more than 100 Mbps will provide us with more color information underwater than 8 bits 4.2.0 at 100 Mbps, in the same space BT 2020 color. But why then SONY and other brands insist that their cameras (and 8-bit Smartphones color film in BT 2020 Color Space and also meet the HDR requirements with quantifications 4.2.0 at 100 Mbps? It seems that these specifications are below what Panasonic or the new Canon EOS 1 DXM II say: «The power of 4K resolution brings stories to life – shoot 4K videos including 4K60p with 10-bit 4: 2: 2 Canon Log internal recording «

¿Qué ocurre si la cámara no consigue capturar la información de color precisa porque es imposible hacer un ajuste de Wb manual en cada disparo?

What happens if the camera fails to capture accurate color information because it is impossible to make a manual Wb adjustment on each shot?

Las cámaras están diseñadas para ser utilizadas en el medio homogéneo que es el aire. Cabe preguntarse entonces si la filmación LOG y RAW sin ajuste de Wb manual es la más idónea para filmar bajo el agua. Bajo el agua la luz se comporta de una manera diferente a como se comporta en el aire . El medio acuático no es homogéneo. La luz muestra desviaciones de trayectoria y desviaciones y aberraciones cromáticas que dificultan el ajuste de la cámara al entorno donde estemos.

The cameras are designed to be used in the homogeneous medium that is air. It is worth asking then if the LOG and RAW shooting without manual Wb setting is the most suitable for filming underwater.Under water, light behaves differently than it does in the air. The aquatic environment is not homogeneous. The light shows path deviations and color deviations and aberrations that make it difficult to adjust the camera to the environment where we are.

La duda surge cuando al sensor de una cámara con un hardware con unas especificaciones HDR no es posible excitarlo con la cantidad suficiente de color que puede recibir. Entonces de nada sirven los millones de colores por pixel que puede capturar si la información de color de la que partimos es defectuosa.

The question arises when the sensor of a camera with a hardware with HDR specifications is not possible to excite it with the sufficient amount of color it can receive. Then the millions of colors per pixel that you can capture are useless if the color information we start from is defective.

HDR HLG BT 2020 aún trabajando a 8 bits ( a 10 bits etc ) y en 4.2.0 ( y en 4.2.2) en cámaras como la PXW z90 es capaz de soportar Wb manual en cada disparo. SLOG y otros perfiles de color RAW y LOG NO son capaces.

HDR HLG BT 2020 still working at 8 bits ( at 10 bits etc ) and in 4.2.0 ( and in 4.2.2 )on cameras such as the PXW Z90 is capable of supporting manual Wb on each shot. SLOG and other RAW and LOG color profiles are NOT capable.

Entonces surge la duda: » Si no podemos obtener la cantidad de color máxima con el sensor, en 4.2.2 a 10 bits es decir , No podemos sacar el máximo rango dinámico al sensor , ¿para qué utilizar este tipo de grabación submarina? Esta es una cuestión que yo planteo a algunos de mis amigos cuando se ponen a argumentar que 4.2.2 es siempre mejor que 4.2.0. ¿ Siempre ? les pregunto yo. Se supone que HDR submarino ha de cumplir con las normas HDR pero es que además el color ha de ser ajustado de manera precisa. Entonces si en SLOG 3 por ejemplo no es posible utilizar el Wb manual …para qué disparar en SLOG 3 ó RAW ?

Then the question arises: «If we cannot obtain the maximum amount of color with the sensor, in 4.2.2 at 10 bits, that is, we cannot get the maximum dynamic range to the sensor, why use this type of underwater recording? It is a question that I ask some of my friends when they argue that 4.2.2 is always better than 4.2.0. Always? I ask them. It is assumed that underwater HDR has to comply with HDR standards but it is that In addition, the color has to be adjusted precisely, so if in SLOG 3 for example it is not possible to use the manual Wb … why shoot in SLOG 3 or RAW?

Las normas ITU HDR son muy precisas. ES necesario que la cámara registre la señal con un patrón de blancos lambertiano dentro de unos límites para que el color sea fiel al original en HDR

ITU HDR standards are very precise. It is necessary for the camera to register the signal with a lambertian white pattern within limits so that the color is true to the original in HDR

https://www.itu.int/dms_pub/itu-r/opb/rep/R-REP-BT.2408-2017-PDF-E.pdf

Técnicamente, reproducir 10bits de color en una pantalla es mejor que 8 bits .
La razón es que las pantallas a 8 bits de color pueden reproducir en BT 2020 , 16,7 millones de colores por pixel y las pantallas a 10 bits de color pueden teóricamente reproducir más 1000 millones de colores

Technically, playing 10 bits of color on a screen is better than 8 bits.
The reason is that 8-bit color screens can reproduce in BT 2020, 16.7 million colors per pixel and 10-bit color screens can theoretically reproduce more than 1000 million colors

«Un panel de 8 bits puede reproducir 256 tonos diferentes (28) de cada uno de los colores básicos que componen las imágenes (rojo, verde y azul). Esto significa que los televisores que los utilizan consiguen reproducir un espacio de hasta 16,7 millones de colores diferentes (2563). Esta gama de color no está mal, pero palidece si la comparamos con el espacio de color que son capaces de reproducir los paneles de 10 bits. Si hacemos los mismos cálculos con estos últimos paneles comprobaremos que son capaces de representar cada color básico con un abanico de 1.024 tonos distintos (210).«An 8-bit panel can reproduce 256 different tones (28) of each of the basic colors that make up the images (red, green and blue). This means that the televisions that use them reproduce a space of up to 16.7 million different colors (2563). This color range is not bad, but it pales if we compare it with the color space that the 10-bit panels are capable of reproducing. If we make the same calculations with these last panels we will check that they are capable to represent each basic color with a range of 1,024 different shades (210).

En consecuencia, los paneles con una profundidad de color de 10 bits consiguen reproducir un espacio de algo más de 1.073 millones de tonos diferentes (1.0243). Como veis, la diferencia entre unos y otros es enorme, lo que provoca que el realismo de las imágenes de los paneles de 10 bits y su precisión cromática sean sensiblemente mayores que los que nos ofrecen los paneles de 8 bits.«Consequently, panels with a color depth of 10 bits manage to reproduce a space of just over 1,073 million different tones (1,0243). As you can see, the difference between them is enormous, which causes the realism of the images of the 10-bit panels and their chromatic accuracy to be significantly greater than those offered by the 8-bit panels. «

Algunos productores profesionales y amateurs de Cine Submarino , incluso con muchos años de experiencia en la filmación submarina ( y en muchos casos con mucha menos experiencia en la post producción de color actual ) tienen dudas al enfrentarse a la filmación HDR con sus nuevos equipos.Some professional and amateur producers of Underwater Cinema, even with many years of experience in underwater filming (and in many cases with much less experience in post-production of current color) have doubts when facing HDR filming with their new equipment.

Hace unos días publiqué en esta Web site la noticia de que la famosa marca de cámaras de cine digital RED va a lanzar próximamente el modelo de cámara RED KOMODO .

A few days ago I published on this website the news that the famous brand of RED digital cinema cameras will soon launch the RED KOMODO camera model.

RED KOMODO incluye por primera vez en la historia de la marca un sensor con elementos de enfoque híbrido y obturador global. Canon ó SONY ya hace unos años que tienen este tipo de enfoque en sus cámaras. La nueva Canon 1D X Mark III: «Offering the ability to autofocus in even brighter and darker situations than before and with greater precision, the camera will have a range of autofocus capabilities, which will enable the photographer to get their shot. In Live View mode, users will be able to make use of 525 AF areas using the Dual Pixel CMOS AF system will cover approximately 90×100 percent of the image sensor»

Ningún modelo de RED anterior incluía hasta la fecha, estos elementos que van a favorecer el flujo de trabajo en HDR directo y la capacidad no solamente de filmar en RAW Red code sino también será capaz de filmar en perfiles como HDR HLG por ejemplo ó HDR 10 si finalmente la marca del punto rojo se decide por implementar su software con estas características. Es muy probable y hasta aconsejable para RED que introduzca el perfil de filmación HDR HLG porque el invento del HDR HLG, (es decir HDR directo sin post producción de color para visualizar en Smartv y dispositivos de salida compatibles sin gradación de color sistema ) es un sistema abierto sin autorías así que es » gratis» que una cámara utilice este sistema HDR . Es » gratis » también que una cámara utilice la primera versión de HDR 10. No ocurre así con otros sistemas como HDR 10 PQ ó HDR Dolby visón ó Cinemascope que han de pagar royalties ó autorías por su utilización.

No previous RED model included to date, these elements that will favor the workflow in direct HDR and the ability not only to shoot in RAW Red code but will also be able to shoot in profiles such as HDR HLG for example or HDR 10 if finally the red dot mark is decided to implement its software with these characteristics. It is very likely and even advisable for RED to introduce the HDR HLG filming profile because the invention of the HDR HLG, (ie direct HDR without color post production to display on Smartv and compatible output devices without color grading system) is a Open system without authorship so it is «free» for a camera to use this HDR system. It is also «free» for a camera to use the first version of HDR 10. This is not the case with other systems such as HDR 10 PQ or HDR Dolby mink or Cinemascope that have to pay royalties or authorship for their use.

Estas características del nuevo sensor de la RED KOMODO no son nuevas para algunos usuarios de cámaras Canon , SONY ó Panasonic que ya tienen, desde hace un par de años, sensores con enfoque automático, híbrido y filmación HDR HLG y HDR 10 incluidos en sus atributos. La misma PXW Z 90 SONY 4 K profesional XD cam que yo utilizo , Las SONY PXW FX7-FX 5 , PXW FX 9 ETC ó las Canon C 200 , C 300 tienen estos perfiles de filmación HDR antes de que RED se pasara a los sensores híbridos de enfoque dual por Contraste y por Detección de fase. Estas eran las razones por las que siempre he afirmado que la Z 90 , por ejemplo superaba en aspectos de filmación a otras cámaras de varias decenas de miles de euros. These features of the new KOMODO RED sensor are not new for some Canon, SONY or Panasonic camera users who have already, for a couple of years, sensors with autofocus, hybrid and HDR HLG and HDR 10 shooting included in their attributes . The same PXW Z 90 SONY 4K professional XD cam that I use, the SONY PXW FX7-FX 5, PXW FX 9 ETC or the Canon C 200, C 300 have these HDR filming profiles before RED was passed to the sensors Dual focus hybrids by Contrast and Phase Detection. These were the reasons why I have always affirmed that the Z 90, for example, surpassed in other aspects of filming other cameras of several tens of thousands of euros.

«Camcorders have many advantages over interchangeable-lens, large format cameras. They are compact and relatively lightweight for the amount of zoom they offer, and the XF705 Camcorder is no exception. It is packed with features and improvements that you would expect to find in cameras twice as large. This camcorder features 15x power optical zoom with 5-Axis Optical Image Stabilization that is sharp enough to use for 4K origination. It is also Canon’s first camcorder to use H.265/HEVC compression, which provides the same image quality as H.264/AVC codec found in most other cameras at about half the file size. This increases the amount of video you can record onto each memory card, and you can use the H.265 codec when shooting either 4K UHD or HD in 10-bit. For those with legacy projects, or who need H.264/AVC, fear not—the XF705 can still shoot in that legacy format»

«Las videocámaras tienen muchas ventajas sobre las cámaras de gran formato con lentes intercambiables. Son compactas y relativamente livianas por la cantidad de zoom que ofrecen, y la videocámara XF705 no es una excepción. Está repleta de características y mejoras que esperarías encontrar en El camcorder cuenta con un zoom óptico de 15x con estabilización de imagen óptica de 5 ejes lo suficientemente afilada como para usar para la originación de 4 K. También es la primera videocámara de Canon que usa compresión H.265 / HEVC, que proporciona la misma calidad de imagen como el códec H.264 / AVC se encuentra en la mayoría de las otras cámaras a aproximadamente la mitad del tamaño del archivo. Esto aumenta la cantidad de video que puede grabar en cada tarjeta de memoria, y puede usar el códec H.265 cuando tome 4K UHD o HD en 10 bits. Para aquellos con proyectos heredados, o que necesitan H.264 / AVC, no temas, el XF705 todavía puede disparar en ese formato heredado «

«Perhaps the most exciting news is that the XF705 Camcorder supports HDR in camera, with a choice of HLG and PQ. Encoding your HDR video with HLG (Hybrid Log Gamma) is an excellent choice for live broadcast and streaming, providing an HDR image ready to displayed right out of the camera. Of course, if you are working on narratives or other projects that are going to require a color-correction session, that is when encoding using PQ (Perceptual Quantization) is a better choice, because it gives you more flexibility during your color-correction sessions.»

«Tal vez la noticia más emocionante es que la videocámara XF705 admite HDR en la cámara, con opción de HLG y PQ. La codificación de su video HDR con HLG (Hybrid Log Gamma) es una excelente opción para transmisión y transmisión en vivo, proporcionando una imagen HDR lista se muestra directamente fuera de la cámara. Por supuesto, si está trabajando en narraciones u otros proyectos que requerirán una sesión de corrección de color, es cuando la codificación con PQ (Cuantificación Perceptual) es una mejor opción, porque le da más flexibilidad durante las sesiones de corrección de color «.

Las cámaras RED y otras marcas utilizan tradicionalmente perfiles de filmación RAW ó Codecs específicos de alta cuantificación y sobre-muestreo que permiten el volcado de la señal de las imágenes obtenidas a perfiles HDR en post producción , para su edición y emisión Broadcast. Pero muchos de esos modelos avanzados de cámaras de cine digital de un solo sensor CMOS no trabajan en un perfil de color HDR nativo sino que trabajan con Codecs en 4.2.2. a 10 bits y más bits de cuantificación. La teoría es que partiendo de una imagen de esta cuantificación, el volcado y la gradación de color » es más fácil» y posible manteniendo las Normas ITU de HDR. Pero ya podemos obtener HDR submarino SIN gradación de color compatible con HDR y con los standards de emisión HDR. El sistema se llama HDR HLG. Es un sistema abierto y en evolución adaptado los las principales marcas de fabricantes de cámaras y de pantallas de Tv y monitores.

RED cameras and other brands traditionally use RAW filming profiles or specific codecs of high quantification and over-sampling that allow the signal dump of the images obtained to HDR profiles in post production, for editing and broadcasting Broadcast. But many of those advanced models of CMOS single-sensor digital cinema cameras do not work in a native HDR color profile but work with Codecs in 4.2.2. to 10 bits and more quantization bits. The theory is that based on an image of this quantification, dump and color gradation «is easier» and possible while maintaining the ITU HDR Standards. But we can already obtain underwater HDR WITHOUT color grading compatible with HDR and with HDR emission standards. The system is called HDR HLG. It is an open and evolving system adapted to the main brands of manufacturers of cameras and TV screens and monitors.

Hago especial hincapié en el aspecto de cámaras de » un sólo sensor CMOS» porque esto es importante ya que implica que este sensor como todos sistemas de cámara , con un sensor CMOS único, del mercado, han de utilizar un patrón, ó filtro BAYER de descomposición del color para » juntar la información de color» y procesarla. Los sensores CMOS , siempre han sido muy sensibles a defectos en la imagen debidos a su naturaleza técnica. Algunos de los defectos más acusados son el Rolling Shuttler y el Moiré que cualquier usuario de cámaras Canon , SONY ó Panasonic conoce, si tiene suficiente formación audiovisual. Sin embargo ya están eclosionando las primeras cámaras profesionales con sistema de 3 sensores de color CMOS y obturador global que evitan estos inconvenientes como la SONY PXW Z 750 y sin duda alguna este sistema va a llegar a las Cinema Cameras en los próximos tiempos.

I place special emphasis on the aspect of «single CMOS sensor» cameras because this is important since it implies that this sensor, like all camera systems, with a single CMOS sensor on the market, must use a pattern, or BAYER filter of color decomposition to «gather the color information» and process it. CMOS sensors have always been very sensitive to defects in the image due to their technical nature. Some of the most pronounced defects are the Rolling Shuttler and the Moiré that any Canon, SONY or Panasonic camera user knows, if they have enough audiovisual training. However, the first professional cameras with 3 CMOS color sensors system and global shutter that avoid these inconveniences such as the SONY PXW Z 750 are already hatching and without a doubt this system will reach the Cinema Cameras in the coming times.

https://www.newsshooter.com/2019/08/23/sony-pxw-z750-4k-shoulder-mounted-camcorder-with-global-shutter/embed/#?secret=x1WtdcIlnk

https://es.wikipedia.org/wiki/Mosaico_de_Bayer

«El mosaico de Bayer está formado por un 50 % de filtros verdes, un 25 % de rojos y un 25 % de azules. Interpolando dos muestras verdes, una roja y una azul, se obtiene un pixel de color. En la patente de Bryce Bayer, se llama elementos sensores de luminosidad a los verdes, y elementos sensores del color a los rojos y azules. La razón de que se use mayor cantidad de puntos verdes es que el ojo humano es más sensible a ese color. La disposición de los colores suele ser rojo-verde-rojo-verde… en una fila, y verde-azul-verde-azul en la siguiente fila paralela.

««Bayer’s mosaic consists of 50% green filters, 25% red and 25% blue. By interpolating two green samples, one red and one blue, a pixel of color is obtained. In Bryce’s patent Bayer, called green light sensing elements, and red and blue color sensing elements.The reason that more green dots are used is that the human eye is more sensitive to that color. colors are usually red-green-red-green … in a row, and green-blue-green-blue in the next parallel row. «

La pugna por ver qué sistema HDR se va a imponer en nuestros aparatos en los próximos años prácticamente está sentenciada porque los mejores dispositivos ya tienen compatibilidad al menos con dos de los sistemas » abiertos » de HDR : el HDR 10 y HDR HLG. Los mejores también suelen incluir ( con un precio algo mayor la compatibilidad con Dolbyvision.

The struggle to see which HDR system will be imposed on our devices in the coming years is practically sentenced because the best devices already have compatibility with at least two of the «open» HDR systems: the HDR 10 and HDR HLG. The best ones also usually include (with a slightly higher price, Dolbyvision support.

Hace poco unos amigos me preguntaban por » Cuales son los sistemas HDR Certificados actualmente » para Smartv y dispositivos de salida a la hora de comprarse un Smatv ó un monitor nuevo.

Yo les di de referencia un artículo que apareció hace ya algunos meses en Xataca.com del que a continuación extraigo algunos párrafos. El artículo se titula:
» QUÉ ES EL HDR Y CUÁLES SON LOS STANDARES ACTUALES.La biblia del HDR: qué es, cuáles son los estándares actuales y cómo no todo lo que dicen que es HDR lo es en realidad»

https://www.xataka.com/televisores/biblia-hdr-que-cuales-estandares-actuales-como-no-todo-que-dicen-que-hdr-efectivamente

«The bible of the HDR: what it is, what are the current standards and how not everything they say it is HDR really is«

«La biblia del HDR: qué es, cuáles son los estándares actuales y cómo no es realmente todo lo que dicen que es HDR»

«The acronym HDR comes from the English name High Dynamic Range, which means high dynamic range, which allows us to intuit that we are talking about an innovation that seeks to offer us images with a very wide range of luminance. A simple, though not quite rigorous, way of defining luminance is to interpret it as the light intensity or amount of light that a surface is capable of projecting.

El acrónimo HDR proviene del nombre inglés High Dynamic Range, que significa alto rango dinámico, lo que nos permite intuir que estamos hablando de una innovación que busca ofrecernos imágenes con un rango muy amplio de luminancia. Una forma simple, aunque no bastante rigurosa, de definir la luminancia es interpretarla como la intensidad de la luz o la cantidad de luz que una superficie es capaz de proyectar.

When we resort to the concept of «luminance range» in this context, what we are describing is nothing more than the ability of a television to deliver a set of levels of different light intensity. Or a brightness scale with a specific gradation. The dynamic range of a television will be greater as the distance between the intensity of the darkest areas of the images of the intensity of the brightest areas increases. This allows us to intuit that the minimum and maximum brightness delivery capacity of a TV matters a lot in this context.

Cuando recurrimos al concepto de «rango de luminancia» en este contexto, lo que estamos describiendo no es más que la capacidad de un televisor para ofrecer un conjunto de niveles de diferente intensidad de luz. O una escala de brillo con una gradación específica. El rango dinámico de un televisor será mayor a medida que aumente la distancia entre la intensidad de las áreas más oscuras de las imágenes y la intensidad de las áreas más brillantes. Esto nos permite intuir que la capacidad de entrega de brillo mínima y máxima de un televisor es muy importante en este contexto.

But not only is the brightness that the TV is capable of offering us important, but also the number of brightness levels with different intensity that it manages to reproduce. The more levels with different brightness delivery capacity we have between the minimum and maximum levels, the better. A higher number of levels will help the TV to be able to recover more information in both the less illuminated areas and in high lights (the most illuminated areas).

The quality of the HDR offered by a television is conditioned by its ability to deliver brightness, its contrast ratio and the color space it is capable of reproducing.UHD Alliance has defined two different HDR standards: one for LED LCD TVs and one for OLED models

La calidad del HDR que ofrece un televisor está condicionada por su capacidad de brindar brillo, su relación de contraste y el espacio de color que es capaz de reproducir. UHD Alliance ha definido dos estándares diferentes de HDR: uno para televisores LCD LED y otro para modelos OLED

Color depth also matters, and a lot..

La profundidad de color también es importante, y mucho más

HDR technology reached the world of televisions with the ambition to offer us images more similar to those we can observe in the real world, and this objective is only possible if, in addition to the brightness delivery capacity and the contrast ratio, we attack Other fronts The one that is clearly defined in the HDR formats that compete for more strength in the market is the color depth, which tells us how many tones a TV is capable of playing. As we can intuit a greater capacity for color reproduction, it allows a television to offer us images more similar to those we can observe in the real world. And this is the goal. In the next section of the article we will investigate the «rules» stipulating current HDR standards, but at this time it is good to know that the HDR10 specification requires a 10-bit color depth (although there are tricks that allow us to circumvent this requirement, such as see below), and Dolby Vision works with 10 bits, but ideally proposes a color depth of 12 bits. The televisions that we can find currently on the market incorporate 8 or 10 bit panels, so the 12 bits remain as an ambition that at the moment we can only touch with the fingertips:

La tecnología HDR llegó al mundo de los televisores con la ambición de ofrecernos imágenes más similares a las que podemos observar en el mundo real, y este objetivo solo es posible si, además de la capacidad de entrega de brillo y la relación de contraste, atacamos Otros frentes El que está claramente definido en los formatos HDR que compiten por más fuerza en el mercado es la profundidad de color, que nos dice cuántos tonos puede reproducir un televisor. Como podemos intuir una mayor capacidad de reproducción del color, permite que un televisor nos ofrezca imágenes más similares a las que podemos observar en el mundo real. Y este es el objetivo. En la siguiente sección del artículo investigaremos las «reglas» que estipulan los estándares HDR actuales, pero en este momento es bueno saber que la especificación HDR10 requiere una profundidad de color de 10 bits (aunque hay trucos que nos permiten evitar esto). requisito, como ver a continuación), y Dolby Vision funciona con 10 bits, pero idealmente propone una profundidad de color de 12 bits. Los televisores que podemos encontrar actualmente en el mercado incorporan paneles de 8 o 10 bits, por lo que los 12 bits permanecen como una ambición que por el momento solo podemos tocar con la punta de los dedos:

These are the currently consolidated HDR standards: Estos son los estándares HDR actualmente consolidados:

HDR – HDR 10 Plus-Dolby Vision- HDR HLG- Tecnicolor HDR or Advanced HDR
And the options that generate confusion: Q HDR 1000, HDR Converter and others

HDR – HDR 10 Plus-Dolby Vision- HDR HLG- Tecnicolor HDR o Advanced HDR
  Y las opciones que generan confusión: Q HDR 1000, HDR Converter y otros:

The five HDR formats that we have reviewed so far are the ones that have the most support, have been established as standards and have a clear multi-brand adoption vocation, even if they have been developed by a single company. However, it is enough to take a walk through any trade that sells televisions or inquire on the website of the main manufacturers to realize that brands use many other denominations to describe the HDR capabilities of their televisions. Samsung, for example, uses the logos Q HDR 1000, Q HDR 1500, Q HDR 2000, etc. In fact, its more advanced models are compatible with HDR10 + and the number that follows the «Q HDR» designation indicates the maximum brightness delivery capacity of each model. It simply reflects the maximum levels. It is clear that these logos are nothing more than a marketing strategy.
All manufacturers use their own names to describe the HDR capabilities of their televisions that can cause confusion among users
All brands perform similar movements to this. LG, for example, implements HDR Converter technology on its OLED TVs, which is nothing more than an algorithm that adjusts color, brightness and contrast in real time to emulate the HDR in the contents that lack this feature. It is not a bad idea, but it is important that users be able to distinguish the true HDR standards, which propose a coding and reproduction strategy for content that has a clear impact on image quality and can be adopted by any brand, paying or not for the use of the format, of the proprietary technologies that the brands develop exclusively for themselves and of the denominations that only seek to attract the attention of potential buyers and do not have the support of other brands….

Los cinco formatos HDR que hemos revisado hasta ahora son los que tienen más soporte, se han establecido como estándares y tienen una clara vocación de adopción multimarca, incluso si han sido desarrollados por una sola empresa. Sin embargo, es suficiente dar un paseo por cualquier comercio que venda televisores o preguntar en el sitio web de los principales fabricantes para darse cuenta de que las marcas usan muchas otras denominaciones para describir las capacidades HDR de sus televisores. Samsung, por ejemplo, usa los logotipos Q HDR 1000, Q HDR 1500, Q HDR 2000, etc. De hecho, sus modelos más avanzados son compatibles con HDR10 + y el número que sigue a la designación «Q HDR» indica la entrega máxima de brillo. capacidad de cada modelo. Simplemente refleja los niveles máximos. Está claro que estos logotipos no son más que una estrategia de marketing.
 Todos los fabricantes usan sus propios nombres para describir las capacidades HDR de sus televisores que pueden causar confusión entre los usuarios.
 Todas las marcas realizan movimientos similares a este. LG, por ejemplo, implementa la tecnología HDR Converter en sus televisores OLED, que no es más que un algoritmo que ajusta el color, el brillo y el contraste en tiempo real para emular el HDR en los contenidos que carecen de esta función. No es una mala idea, pero es importante que los usuarios puedan distinguir los verdaderos estándares HDR, que proponen una estrategia de codificación y reproducción de contenido que tiene un claro impacto en la calidad de la imagen y que cualquier marca puede pagar o no. para el uso del formato, de las tecnologías patentadas que las marcas desarrollan exclusivamente para sí mismas y de las denominaciones que solo buscan atraer la atención de compradores potenciales y no cuentan con el apoyo de otras marcas …

Who is who in the battle of the HDR–Quién es quién en la batalla del HDR

The HDR standard that currently has the greatest support is, without a doubt, HDR10. As we have seen, it is a free standard, and, as such, it has been blessed by virtually all consumer electronics brands, content creators and major video on demand platforms. The reception of HDR10 + is more timid, which has caused Samsung, 20th Century Fox, Amazon (through its Prime Video platform) and Panasonic to support it, although other brands may also gradually support it. because its ability to handle dynamic metadata places it as the most consistent alternative to Dolby Vision.

El estándar HDR que actualmente tiene el mayor soporte es, sin duda, HDR10. Como hemos visto, es un estándar gratuito y, como tal, ha sido bendecido por prácticamente todas las marcas de electrónica de consumo, creadores de contenido y las principales plataformas de video a pedido. La recepción de HDR10 + es más tímida, lo que ha provocado que Samsung, 20th Century Fox, Amazon (a través de su plataforma Prime Video) y Panasonic lo admitan, aunque otras marcas también pueden admitirlo gradualmente. porque su capacidad para manejar metadatos dinámicos lo coloca como la alternativa más consistente a Dolby Vision.

This last proposal, that of Dolby, is the most ambitious if we stick to the image quality that it is capable of offering us. It has a relatively important support, but clearly inferior to the one that has received HDR10, something understandable if we consider that it is a proprietary standard. Some of the companies that support it are LG, Sony, Panasonic, Amazon (through its Prime Video platform), Netflix, Rakuten TV, Apple (through the iTunes movie service), VUDU, Google (through Chromecast Ultra ), Hisense, TCL or Vizio.

Esta última propuesta, la de Dolby, es la más ambiciosa si nos atenemos a la calidad de imagen que es capaz de ofrecernos. Tiene un soporte relativamente importante, pero claramente inferior al que ha recibido HDR10, algo comprensible si consideramos que es un estándar propietario. Algunas de las compañías que lo admiten son LG, Sony, Panasonic, Amazon (a través de su plataforma Prime Video), Netflix, Rakuten TV, Apple (a través del servicio de películas iTunes), VUDU, Google (a través de Chromecast Ultra), Hisense, TCL o Vizio

The HLG standard also has a relatively important support. It is defended by Sony, LG, Samsung, Philips, Loewe, JVC, Panasonic, Apple, Hisense or Toshiba, among other brands. And more companies will probably support it in the future because it is a non-proprietary standard that is relatively easy to implement on any device that is already compatible with HDR10. The turning point will occur, possibly, when the deployment of this technology is completed and the television networks begin to broadcast content with HLG. At that time it is reasonable to anticipate that you will receive even more support.

El estándar HLG también tiene un soporte relativamente importante. Está defendido por Sony, LG, Samsung, Philips, Loewe, JVC, Panasonic, Apple, Hisense o Toshiba, entre otras marcas. Y es probable que más empresas lo admitan en el futuro porque es un estándar no patentado que es relativamente fácil de implementar en cualquier dispositivo que ya sea compatible con HDR10. El punto de inflexión ocurrirá, posiblemente, cuando se complete el despliegue de esta tecnología y las redes de televisión comiencen a transmitir contenido con HLG. En ese momento, es razonable anticipar que recibirá aún más apoyo.

Finally, the Technicolor proposal has, for the moment, a rather shy support if we stick to the consumer market. In the film industry it does have a powerful backing and we can find it in many of the movies that are being shown in theaters. But if we keep the consumer electronics market Advanced HDR is currently backed by LG, Philips and Funai. It is possible that some Chinese television manufacturers, such as Hisense or TCL, get in the car because several Chinese television networks have confirmed that they will use this format in the future, but their current situation seems to indicate that they still have a long way to go.

Finalmente, la propuesta de Technicolor tiene, por el momento, un apoyo bastante tímido si nos atenemos al mercado de consumo. En la industria del cine tiene un respaldo poderoso y podemos encontrarlo en muchas de las películas que se exhiben en los cines. Pero si mantenemos el mercado de la electrónica de consumo, Advanced HDR está respaldado actualmente por LG, Philips y Funai. Es posible que algunos fabricantes de televisores chinos, como Hisense o TCL, se suban al automóvil porque varias redes de televisión chinas han confirmado que usarán este formato en el futuro, pero su situación actual parece indicar que todavía tienen un largo camino por recorrer. ir.

https://www.xataka.com/televisores/biblia-hdr-que-cuales-estandares-actuales-como-no-todo-que-dicen-que-hdr-efectivamente

Por lo tanto, tras leer el artículo sobre las especificaciones de las nuevas pantallas HDR y sistemas HDR de TV sacamos la conclusión de que el brillo en éstas pantallas es muy importante pero:

Therefore, after reading the article on the specifications of the new HDR screens and HDR TV systems we conclude that the brightness on these screens is very important but:

Color depth also matters, and a lot..-La profundidad de color también es importante, y mucho más importante.

Aplicando estas conclusiones sobre las pantallas de Tv a la forma de registrar la máxima profundidad de color de los sensores con nuestras cámaras submarinas podemos llegar a la conclusión de que :

Applying these conclusions on the TV screens in order to register the maximum color depth of the sensors with our underwater cameras we can conclude that:

La filmación HDR HLG BT 2020 en 8 bits 4.2.0 con Wb manual en cada disparo puede ser más efectiva que la filmación en un perfil SLOG 10 bits 4.2.2 sin Wb manual en cada disparo si no logramos obtener el máximo rango dinámico del sensor en la imagen por la imposibilidad de ajustar el Wb manual correcto para cada exposición con los equipos de alta cuantificación y altas Bit ratio de captura.

The HDR HLG BT 2020 8-bit 4.2.0 shooting with manual Wb at each shot can be more effective than shooting at a 10-bit SLOG profile 4.2.2 without manual Wb at each shot if we fail to obtain the maximum dynamic range of the sensor in the image due to the impossibility of adjusting the correct manual Wb for each exposure with high quantification equipment and high bit rate capture.

En pocas palabras: HDR hace referencia a la importancia del color registrado para reproducirlo y si no hay buen color registrado ó es defectuoso , es imposible que podamos ver HDR y sus millones de colores en nuestras nuevas pantallas.

In summary: HDR refers to the importance of the color registered to reproduce it and if there is no good color registered or it is defective, it is impossible that we can see HDR and its millions of colors on our new screens.

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