CANON C 70-NAUTICAM : WB MANUAL AND COLOR, ARE THEY GOOD?-CANON C 70-NAUTICAM : WB MANUAL Y COLOR. SON BUENOS?

CANON C 70-NAUTICAM : WB MANUAL AND COLOR, ARE THEY GOOD?-CANON C 70-NAUTICAM : WB MANUAL Y COLOR. SON BUENOS?


CANON C 70-NAUTICAM : WB MANUAL AND COLOR, ARE THEY GOOD?

CANON C 70-NAUTICAM : WB MANUAL Y COLOR. SON BUENOS?

Me han enviado un vídeo de la magnífica Camara de Cine Canon C 70, con carcasa Nauticam C 70 y me piden mi punto del vista al respecto, sobre cómo creo yo que se comportará debajo del agua en filmación submarina. Hay algunas personas interesadas en éste ecosistema de cine submarino y me piden opinión. Me preguntan : ¿Merece la pena éste equipamiento de Canon C 70 -Nauticam? ¿se podrán obtener un buen color submarino? Será fácil hacer WB manual y filmar en HDR HLG nativo y en SDR ?

They have sent me a video of the magnificent Canon C 70 Cinema Camera, with Nauticam C 70 housing and they ask me for my point of view on this, on how I think it will behave underwater in underwater filming. There are some people interested in this underwater film ecosystem and they ask me for my opinion. They ask me: Is this Canon C 70-Nauticam equipment worth it? Can you get a good underwater color? Will it be easy to do manual WB and shoot in native HDR HLG and SDR?

La primera cuestión que me suscita este vídeo es por qué está subido a YOUTUBE » tan sólo en HD 1080 y no está subido en 4 K HDR ó 4 K SDR «. Esta cuestión ya me hace sospechar. Si se trata de mostrar lo mejor de este equipamiento submarino, por qué no se muestra toda la potencia de ésta cámara de cine de CANON ?

The first question this video raises for me is why is it uploaded to YOUTUBE «only in HD 1080 and not uploaded in 4K HDR or 4K SDR». This question already makes me suspicious. If it is about showing the best of this underwater equipment, why not show the full power of this CANON film camera?

CANON C 70-NAUTICAM: -IZQUIERDA: WB MANUAL CON UNA TARJETA BLANCA OPACA = WB CON DOMINANTES VERDES EN LA ESCENA WB INEXACTO -DERECHA: WB CORREGIDO EN POST PRODUCCIÓN PARA LIMITAR LAS DOMINANTES VERDES DEL FONDO MARINO-WB MEJORADO-

CANON C 70-NAUTICAM : LEFT: MANUAL WB WITH OPAQUE WHITE CARD = WB WITH GREEN DOMINANTS IN SCENE INACCURATE WB -RIGHT: POST-PRODUCTION CORRECTED WB TO LIMIT THE GREEN DOMINANTS OF SEA BOTTOM-IMPROVED WB

La CANON C 70 tiene ya una bien diseñada carcasa NAUTICAM NA C 70 que permite unos ajustes de cámara submarinos precisos y que supuestamente también tiene la posibilidad de poder filmar HDR HLG submarino nativo en BT 2020 con altas tasas de Bits y de Ftps de forma fácil. La NAUTICAM -CANON C 70, permite el uso de WB SET de una sola pulsación instantáneo, permite también el uso de filtros ND para poder controlar la exposición en los Contraluces por ejemplo. Sin embargo, no permite llevar un filtro corrector Rojo interno con un Flip, como puede llevar la GATES SONY Z 90 , por ejemplo. Algunas personas me preguntan : ¿qué técnicas debemos emplear para conseguir el mejor color filmando en HDR HLG nativo ?. ¿ Cómo haría yo un WB manual con este equipamiento ? ¿ Utilizaría yo un filtro corrector rojo fijo tipo film, dentro de la óptica de la cámara ? Algunos productores quieren saber mi opinión y me envían éste vídeo promocional que ha aparecido en la www.

The CANON C 70 already has a well-designed NAUTICAM NA C 70 housing that allows for precise underwater camera adjustments and which supposedly also has the possibility to be able to shoot native HDR HLG underwater in BT 2020 with high Bit and Ftps rates easily. The NAUTICAM -CANON C 70, allows the use of WB SET with a single instantaneous push, also allows the use of ND filters to control the exposure in the backlights for example. However, it is not possible to carry an internal red correction filter with a Flip, as the GATES SONY Z 90 can carry, for example. Some people ask me: what techniques should we use to get the best color when shooting in native HLG HDR? How would I make a manual WB with this equipment? Would I use a fixed film-type red correction filter inside the camera optics? Some producers want to know my opinion and send me this promotional video that has appeared on the www.

CANON C 70 NAUTICAM-IZQUIERDA: WB MANUAL CON UNA TARJETA BLANCA OPACA = WB CON DOMINANTES VERDES EN LA ESCENA WB INEXACTO -DERECHA: WB CORREGIDO EN POST PRODUCCIÓN PARA LIMITAR LAS DOMINANTES VERDES DEL FONDO MARINO-WB MEJORADO-

CANON C 70 NAUTICAM –LEFT: MANUAL WB WITH OPAQUE WHITE CARD = WB WITH GREEN DOMINANTS IN SCENE INACCURATE WB -RIGHT: POST-PRODUCTION CORRECTED WB TO LIMIT THE GREEN DOMINANTS OF SEA BOTTOM-IMPROVED WB
CANON C 70- DOMINANTES VERDES EN EL ARRECIFE- MAL WB MANUAL

CANON C 70- GREEN DOMINANTS ON THE REEF- BAD WB MANUAL
Canon C 70- corrigiendo las dominantes verdes pueden observarse todavía en los fondos-canon c 70

– correcting the dominant green can still be seen in the backgrounds
Des-saturando canales R y B con Lumetri Premiere

De-saturating R and B channels with Lumetri Premiere

CANON C 70 BEFORE ND FILTER CANON C 70 ANTES DE PONER EL FILTRO ND GOOD WB
CANON C 70 AFTER ND FILTER: MORE ESPOSITION CONTROL-GOOD WB
CANON C70 DESPUÉS DEL FILTRO ND: MÁS CONTROL DE EXPOSICIÓNBUEN WB
CANON C 70 BEFORE ND FILTER – BAD WB -GREEN COLORS IN SINKING SHIP
CANON C 70 ANTES DEL FILTRO ND – MAL WB – COLORES VERDES EN BARCO HUNDIDO

CANON C 70 AFTER ND FILTER: MORE EXPOSITION CONTROL BUT GREEN COLORS IN SINKING SHIP SO A NEW WB IT IS NECESSARY-

-CANON C 70 DESPUÉS DEL FILTRO ND: MÁS CONTROL DE EXPOSICIÓN PERO COLORES VERDES EN EL BARCO HUNDIDO POR LO QUE ES NECESARIO UN NUEVO WB
HDR LUMETRI WB CORRECTION
HDR LUMETRI WB CORRECTION

No es fácil dar una opinión de un equipamiento submarino , si no lo has usado debajo del agua, para poder compararlo con otros equipamientos de la actualidad. Hasta ahora, no han aparecido masivamente imágenes de calidad en la www filmadas con la Nauticam NA C 70. Tan sólo se ven algunos vídeos promocionales y publicitarios. Sin embargo sí que se pueden analizar como ya he hecho con otros sistemas, en esta website, los vídeos y las imágenes profesionales que nos ofrecen las distintas marcas de carcasas , como Nauticam, que supuestamente, deben de mostrarnos lo mejor que se puede obtener con éstos equipos. Algunos amigos y conocidos, «no me han perdonado» 🙂 los artículos que escribí, criticando algunos de los últimos modelos de SONY. En éstos artículos hablaba sobre los problemas de Wb manual con los últimos modelos de SONY : Falta» de Wb manual instantáneo y preciso de una sola pulsación, con la innovadora e increíble A 1 de SONY-Nauticam y con la potente A7 S III. Esta falta de un WB Manual SET instantáneo y preciso que sea fácilmente aplicable en una sola pulsación ( como se puede hacer con la PXW Z 90 ) nos obliga a utilizar WB pre configurados con la SONY A 1-Nauticam y SONY A 7 S III-Nauticam y a utilizar la post producción de color, para obtener los colores más ajustados. Parece que con la CANON C 70 Nauticam, se puede hacer un WB instantáneo fácilmente, como se muestra en éste vídeo, pero… algunos productores me preguntan si la técnica que se muestra en este vídeo es la más correcta. Me preguntan también si yo opino que después de observar éste vídeo se podrá filmar con la C 70 en HDR HLG nativo con tanta facilidad como yo hago con mi GATES Z 90. También me preguntan si verdaderamente se va le sacar el máximo partido a la filmación 4.2.2 a 10 bits a la vista de estas imágenes .

It is not easy to give an opinion on underwater equipment, if you have not used it underwater, to be able to compare it with other equipment today. Until now, quality images have not appeared massively on www filmed with the Nauticam NA C 70. Only a few promotional and advertising videos are seen. However, it is possible to analyze as I have already done with other systems, on this website, the videos and professional images offered by the different brands of housings, such as Nauticam, which supposedly should show us the best that can be obtained with this equipments . Some friends and acquaintances, «have not forgiven me» 🙂 the articles I wrote, criticizing some of the latest SONY models. In these articles he talked about the problems of manual Wb with the latest SONY models: Lack of «instant and precise one-touch manual Wb, with the innovative and incredible A 1 from SONY-Nauticam and with the powerful A7 S III. This Lack of an instant and accurate WB Manual SET that is easily applicable in a single push (as can be done with the PXW Z 90) forces us to use pre-configured WBs with the SONY A 1-Nauticam and SONY A 7 S III-Nauticam already using color post production, to get the tightest colors. It seems that with the CANON C 70 Nauticam, instant WB can be done easily, as shown in this video, but … some producers ask me if the technique shown in this video is the most correct. They also ask me if I think that after observing this video it will be possible to shoot with the C 70 in native HDR HLG as easily as I do with my GATES Z 90. They also ask me if I really know You will get the most possibilities out of 4.2.2 10-bit footage in view of these images.

He de decir que éste vídeo, como muchos otros realizados para vender equipamientos submarinos, desde mi punto de vista, dejan mucho que desear y plantean algunas incógnitas, dudas y preguntas importantes, como ya he explicado en otros artículos por ejemplo sobre la NAUTICAM SONY A1 . Para empezar, por desgracia, para los entusiastas de la CANON C 70 , debo de explicar a los productores submarinos interesados en este modelo de cámara, que en este vídeo NO se dice absolutamente nada de la filmación en HDR HLG y se da más importancia a la filmación C LOG 2, sin la utilización de filtros correctores de color debajo del agua y sin la utilización de filtros azules en las luces artificiales. Desde mi punto de vista, ésta no es una buena presentación de éste equipamiento submarino capaz de filmar HDR HLG nativo. Mis «amigos SONYLOVERS», no me perdonaran que comparara la versatilidad de cámaras de SONY como la PXW Z 90, para su uso submarino, con carcasa GATES , con las cámaras SONY A 1 y A 7 S III con carcasa NAUTICAM y que encontrara inconvenientes para su uso HDR HLG con WB manual instantáneo. También se sorprendieron de que escribiera un artículo de opinión en el que decía que la mejor cámara para cine submarino es , desde mi punto de vista, una cámara que no tiene carcasa submarina en la actualidad : la SONY FX 6. Me dicen que parece que quiero ir contracorriente, criticando los sistemas de cine submarino fundamentados en cámaras de fotografía fija que no pueden llevar Filtros correctores de color internos con Flip ó Filtros ND internos y variables para la filmación submarina. Según ellos yo no doy importancia a todos los equipamientos submarinos de fotografía fija para filmar debajo del agua, porque yo insisto en hacer Wb manual instantáneo y en un sólo segundo, justo antes de apretar el botón del REC. Es decir: me dicen que no me gusta ningún equipamiento de fotografía fija que graba vídeo de calidad debajo del agua.

Yo les he explicado que a mi personalmente me interesa la efectividad y sencillez debajo del agua, porque como ya he dicho en muchas ocasiones » Simplificar es una virtud» y por esa razón no me interesan equipamientos que hacen complicada y difícil una filmación de calidad de color debajo del agua ó que me obliguen a utilizar mucho tiempo en la gradación de color en mi estudio de grabación

I have to say that this video, like many others made to sell underwater equipment, from my point of view, leaves much to be desired and raises some unknowns, doubts and important questions, as I have already explained in other articles, for example about the NAUTICAM SONY A1 . To begin with, unfortunately, for CANON C 70 enthusiasts, I must explain to underwater producers interested in this camera model, that absolutely nothing is said in this video about the HLG HDR filming and more importance is given to C LOG 2 filming, without the use of color correcting filters under water and without the use of blue filters in artificial lights. From my point of view, this is not a good presentation of this underwater equipment capable of filming native HDR HLG. My «SONYLOVERS friends» will not forgive me for comparing the versatility of SONY cameras such as the PXW Z 90, for underwater use, with a GATES housing, with the SONY A 1 and A 7 S III cameras with a NAUTICAM housing and finding drawbacks for use HDR HLG with instant manual WB. They were also surprised that I wrote an opinion piece saying that the best camera for underwater cinema is, from my point of view, a camera that does not have an underwater housing today: the SONY FX 6. They tell me it looks like I want to go against the current, criticizing the underwater cinema systems based on still photography cameras that cannot carry internal Color Correction Filters with Flip or internal and variable ND Filters for underwater filming. According to them, I do not give importance to all the underwater still photography equipment for filming underwater, because I insist on doing manual Wb instantaneously and in a single second, just before pressing the REC button. In other words, they tell me that I don’t like any still photography equipment that records quality video underwater.

I have explained to them that I personally am interested in effectiveness and simplicity under water, because as I have said on many occasions «Simplifying is a virtue» and for that reason I am not interested in equipment that makes quality filming complicated and difficult. color under water or forced to spend a lot of time on color grading in my recording studio

Como casi siempre me ocurre, los primeros TEST y explicaciones de un nuevo equipamiento submarino debajo del agua, me decepcionan en ciertos aspectos, aunque también me gustan en otros aspectos. Ya he explicado que es mejor analizar muy bien un ecosistema submarino antes de pasarse a él y que los vídeos de publicidad de éstos, al principio suelen ser superficiales y hay que mirarlos, verlos analizando bien sus imágenes, lo que se dice de ellos , lo que no se dice y lo que se muestra y no se muestra.

As almost always happens to me, the first TESTs and explanations of a new underwater equipment under water, disappoint me in certain aspects, although I also like them in other aspects. I have already explained that it is better to analyze an underwater ecosystem very well before moving to it and that their advertising videos are usually superficial at first and you have to look at them, see them carefully analyzing their images, what is said about them, what is said about them, what is not said and what is shown and not shown.

Para empezar, como ya he dicho, en éste vídeo No se muestra cómo hacer una filmación en HDR HLG nativo. Sí se muestra, sin embargo cómo poder graduar el color de una filmación en CLOG 2 4.2.2 10 bits, dejando a la gradación en el laboratorio, la responsabilidad de obtener buenos colores en la post producción digital. Es decir, en éste vídeo No se habla nada de hacer WB manual en HDR HLG nativo. No se menciona el WB manual en HDR HLG. Cabe preguntarse por qué.

Hay que tener en cuenta que para filmar en CLOG debemos tener una buena exposición y una buena iluminación. El autor afirma que filmando en CLOG 2 luego es posible restaurar los colores, y en algunos ejemplos de planos cercanos se pueden ver bonitos colores, pero el mismo autor dice que incluso cuando la exposición NO es buena , también es posible obtener buenos resultados, aunque las imágenes del cangrejo ermitaño que ponen de ejemplo, yo las veo sin nitidez y algo desenfocadas. Este aspecto de la filmación en CLOG parece que quiere justificar la NO utilización de filtros correctores de color en la cámara. De hecho el autor afirma que se puede prescindir de ellos , seguramente porque la Nauticam C 70 no tiene fácil el instalar un filtro rojo interno, por ejemplo . En algunas capturas de pantalla que he hecho se observan ISOs muy altas, me dan que pensar que el sistema de ajuste y Autoenfoque de la CANON C 70 están por debajo de los sistemas de ajuste de enfoque y sensibilidad de las nuevas SONY. Este aspecto puede dar lugar también a la aparición de ruido de vídeo . En éste vídeo no se habla de si la C 70 tiene la posibilidad de utilizar supresores de ruido de vídeo , como tienen las SONY en su software interno .

Este aspecto puede ser importante y tiene su lógica ya que éste sensor Super 35 que utiliza la CANON C 70 no es tan evolucionado como los nuevos sensores con DRAM de estructura apilada que utilizan la A 1 ó la PXW Z 90 de SONY. Tampoco tiene la CANON C 70 el sistema de autoenfoque híbrido por Contraste y por Fase que tienen las SONY que permite una mayor rapidez y precisión en el enfoque en baja iluminación. Es conocido que los sistemas de Autoenfoque de Canon por Fase son muy efectivos, pero en los test se muestran por debajo de los sistemas de Autoenfoque Híbrido de SONY que además del sistema por FASE incorporan el enfoque por contraste y pueden afinar más el detalle del sujeto en su enfoque.

To begin with, as I said, this video does not show how to shoot in native HLG HDR. It does show, however, how to be able to graduate the color of a footage in CLOG 2 4.2.2 10 bits, leaving the grading in the laboratory the responsibility of obtaining good colors in digital post production. That is, in this video there is nothing about doing manual WB in native HLG HDR. No mention of manual WB in HDR HLG. One wonders why.

Keep in mind that to film in C LOG we must have good exposure and good lighting. The author claims that by filming in C LOG 2 then it is possible to restore the colors, and in some examples of close shots you can see nice colors, but the same author says that even when the exposure is NOT good, it is also possible to get good results, although the images of the hermit crab that they give as an example, I see them without clarity and somewhat out of focus. This aspect of C LOG filming seems to justify NOT using color correcting filters on the camera. In fact, the author claims that they can be dispensed with, probably because the Nauticam C 70 does not have an easy installation of an internal red filter, for example. In some screenshots that I have taken, very high ISOs are observed, they make me think that the adjustment system and autofocus of the CANON C 70 are below the focus and sensitivity adjustment systems of the new SONY. This can also lead to video noise. In this video it is not mentioned if the C 70 has the possibility of using suppressors of video noise, as the SONY have in their internal software.

This aspect can be important and it makes sense since this Super 35 sensor used by the CANON C 70 is not as advanced as the new sensors with stacked structure D RAM that use the A 1 or the SONY PXW Z 90. The CANON C 70 does not have the hybrid Contrast and Phase autofocus system that the SONY has, which allows greater speed and precision in focusing in low light. It is known that Canon’s Autofocus systems by Phase are very effective, but in the tests they are shown below the Hybrid Autofocus systems from SONY, which in addition to the PHASE system incorporate focus by CONTRAST and can refine the detail of the subject more in your approach.

El enfoque DUAL PIXEL de CANON es solamente enfoque por FASE. No es el enfoque híbrido de SONY por FASE y por CONTRASTE= Superficie de análisis No tan precisa en CANON

CANON DUAL PIXEL focus is PHASE focus only. Not SONY’s hybrid approach by PHASE and by CONTRAST = Analysis surface Not as accurate on CANON
SONY PXW Z90- GATES HOUSING :Enfoque Híbrido por FASE y Por CONTRASTE de SONY : mayor precisión sobre superficies y sujetos pequeños que enfoque solamente por FASE de CANON DUAL PIXEL – RAPIDEZ Y PRECISIÓN MAYOR -MAYOR NITIDEZ EN LA IMAGEN

SONY PXW Z90- GATES HOUSING: Hybrid Focus by PHASE and By CONTRAST from SONY: greater precision on surfaces and small subjects that focus only by PHASE of CANON DUAL PIXEL – HIGHER SPEED AND PRECISION – GREATER SHARPNESS IN THE IMAGE
SONY PXW Z90- GATES HOUSING :Enfoque Híbrido por FASE y Por CONTRASTE de SONY : mayor precisión sobre superficies y sujetos pequeños que enfoque solamente por FASE de CANON DUAL PIXEL – RAPIDEZ Y PRECISIÓN MAYOR -MAYOR NITIDEZ EN LA IMAGEN

SONY PXW Z90- GATES HOUSING: Hybrid Focus by PHASE and By CONTRAST from SONY: greater precision on surfaces and small subjects that focus only by PHASE of CANON DUAL PIXEL – HIGHER SPEED AND PRECISION – GREATER SHARPNESS IN THE IMAGE
SONY PXW Z90- GATES HOUSING :Enfoque Híbrido por FASE y Por CONTRASTE de SONY : mayor precisión sobre superficies y sujetos pequeños que enfoque solamente por FASE de CANON DUAL PIXEL – RAPIDEZ Y PRECISIÓN MAYOR -MAYOR NITIDEZ EN LA IMAGEN

SONY PXW Z90- GATES HOUSING: Hybrid Focus by PHASE and By CONTRAST from SONY: greater precision on surfaces and small subjects that focus only by PHASE of CANON DUAL PIXEL – HIGHER SPEED AND PRECISION – GREATER SHARPNESS IN THE IMAGE
El enfoque DUAL PIXEL de CANON es solamente enfoque por FASE. No es el enfoque híbrido de SONY por FASE y por CONTRASTE= Superficie de análisis No tan precisa en CANON

CANON DUAL PIXEL focus is PHASE focus only. Not SONY’s hybrid approach by PHASE and by CONTRAST = Analysis surface Not as accurate on CANON

CANON CLOG NATIVE
CANON C 70 , BT 709 GRADED = NOT GOOD COLORS

Desde CLOG a BT 709: mala restauración del color
CANON C 70 , BT 709 GRADED = NOT GOOD COLORS

Desde CLOG a BT 709: mala restauración del color
SONY PXW Z90- GATES HOUSING :Enfoque Híbrido por FASE y Por CONTRASTE de SONY : mayor precisión sobre superficies y sujetos pequeños que enfoque solamente por FASE de CANON DUAL PIXEL – RAPIDEZ Y PRECISIÓN MAYOR -MAYOR NITIDEZ EN LA IMAGEN

SONY PXW Z90- GATES HOUSING: Hybrid Focus by PHASE and By CONTRAST from SONY: greater precision on surfaces and small subjects that focus only by PHASE of CANON DUAL PIXEL – HIGHER SPEED AND PRECISION – GREATER SHARPNESS IN THE IMAGE
CANON C 70-DUAL PIXEL-MENOS NITIDEZ EN LOS DETALLES
CANON C 70-DUAL PIXEL-LESS SHARPNESS IN DETAILS
SONY PXWZ90 GATES-DE PLANO GENERAL A MACRO EN UN SEGUNDO SIN MOLESTAR A LAS ESPECIES -MANUAL WB GRAN NITIDEZ EN LOS DETALLES Y GRAN COLOR-

SONY PXWZ90 GATES-FROM GENERAL TO MACRO IN ONE SECOND WITHOUT DISTURBING THE SPECIES -WB MANUAL GREAT SHARP DETAILS AND GREAT COLOR-
SONY PXW Z90 GATES-DE PLANO GENERAL A MACRO EN UN SEGUNDO SIN MOLESTAR A LAS ESPECIES -MANUAL WB GRAN NITIDEZ EN LOS DETALLES Y GRAN COLOR-

SONY PXWZ90 GATES-FROM GENERAL TO MACRO IN ONE SECOND WITHOUT DISTURBING THE SPECIES -WB MANUAL GREAT SHARP DETAILS AND GREAT COLOR-
SONY PXWZ90 GATES-DE PLANO GENERAL A MACRO EN UN SEGUNDO SIN MOLESTAR A LAS ESPECIES -MANUAL WB GRAN NITIDEZ EN LOS DETALLES Y GRAN COLOR-

SONY PXWZ90 GATES-FROM GENERAL TO MACRO IN ONE SECOND WITHOUT DISTURBING THE SPECIES -WB MANUAL GREAT SHARP DETAILS AND GREAT COLOR-
SONY PXWZ90 GATES-DE PLANO GENERAL A MACRO EN UN SEGUNDO SIN MOLESTAR A LAS ESPECIES -MANUAL WB GRAN NITIDEZ EN LOS DETALLES Y GRAN COLOR-

SONY PXWZ90 GATES-FROM GENERAL TO MACRO IN ONE SECOND WITHOUT DISTURBING THE SPECIES -WB MANUAL GREAT SHARP DETAILS AND GREAT COLOR-
CANON C 70- MANUAL WB- POCA NITIDEZ EN LOS DETALLES DEL ARRECIFE-DOMINANTES VERDES-WB malo y DEFECTUSO

CANON C 70- MANUAL WB- LOW SHARPNESS IN THE DETAILS OF THE REEF-DOMINANT GREEN- BAD WB -COLOR DEFECT
SONY PXW Z90 GATES-DE PLANO GENERAL A MACRO EN UN SEGUNDO SIN MOLESTAR A LAS ESPECIES -MANUAL WB GRAN NITIDEZ EN LOS DETALLES Y GRAN COLOR-

SONY PXW Z90 GATES-FROM GENERAL TO MACRO IN ONE SECOND WITHOUT DISTURBING THE SPECIES -WB MANUAL GREAT SHARP DETAILS AND GREAT COLOR-
SONY PXWZ90 GATES-DE PLANO GENERAL A MACRO EN UN SEGUNDO SIN MOLESTAR A LAS ESPECIES -MANUAL WB GRAN NITIDEZ EN LOS DETALLES Y GRAN COLOR-

SONY PXWZ90 GATES-FROM GENERAL TO MACRO IN ONE SECOND WITHOUT DISTURBING THE SPECIES -WB MANUAL GREAT SHARP DETAILS AND GREAT COLOR-

SONY PXWZ90 GATES-DE PLANO GENERAL A MACRO EN UN SEGUNDO SIN MOLESTAR A LAS ESPECIES -MANUAL WB GRAN NITIDEZ EN LOS DETALLES Y GRAN COLOR-

SONY PXWZ90 GATES-FROM GENERAL TO MACRO IN ONE SECOND WITHOUT DISTURBING THE SPECIES -WB MANUAL GREAT SHARP DETAILS AND GREAT COLOR-
SONY PXW Z90 GATES-DE PLANO GENERAL A MACRO EN UN SEGUNDO SIN MOLESTAR A LAS ESPECIES -MANUAL WB GRAN NITIDEZ EN LOS DETALLES Y GRAN COLOR-

SONY PXWZ90 GATES-FROM GENERAL TO MACRO IN ONE SECOND WITHOUT DISTURBING THE SPECIES -WB MANUAL GREAT SHARP DETAILS AND GREAT COLOR-
SONY PXW Z90 GATES-DE PLANO GENERAL A MACRO EN UN SEGUNDO SIN MOLESTAR A LAS ESPECIES -MANUAL WB GRAN NITIDEZ EN LOS DETALLES Y GRAN COLOR-

SONY PXWZ90 GATES-FROM GENERAL TO MACRO IN ONE SECOND WITHOUT DISTURBING THE SPECIES -WB MANUAL GREAT SHARP DETAILS AND GREAT COLOR-
SONY PXW Z90 GATES-DE PLANO GENERAL A MACRO EN UN SEGUNDO SIN MOLESTAR A LAS ESPECIES -MANUAL WB GRAN NITIDEZ EN LOS DETALLES Y GRAN COLOR-

SONY PXWZ90 GATES-FROM GENERAL TO MACRO IN ONE SECOND WITHOUT DISTURBING THE SPECIES -WB MANUAL GREAT SHARP DETAILS AND GREAT COLOR-
SONY PXW Z90 GATES-DE PLANO GENERAL A MACRO EN UN SEGUNDO SIN MOLESTAR A LAS ESPECIES -MANUAL WB GRAN NITIDEZ EN LOS DETALLES Y GRAN COLOR-

SONY PXWZ90 GATES-FROM GENERAL TO MACRO IN ONE SECOND WITHOUT DISTURBING THE SPECIES -WB MANUAL GREAT SHARP DETAILS AND GREAT COLOR-
SONY PXW Z90 GATES-DE PLANO GENERAL A MACRO EN UN SEGUNDO SIN MOLESTAR A LAS ESPECIES -MANUAL WB GRAN NITIDEZ EN LOS DETALLES Y GRAN COLOR-

SONY PXWZ90 GATES-FROM GENERAL TO MACRO IN ONE SECOND WITHOUT DISTURBING THE SPECIES -WB MANUAL GREAT SHARP DETAILS AND GREAT COLOR-

En éste vídeo SI se muestra sin embargo cómo hacer WB manual en una sola pulsación instantánea, utilizando un Codec XAVC en espacio de color BT 709 SDR ,utilizando una carta de ajuste blanca opaca delante de la cámara antes de cada disparo, como podemos ver en la siguiente captura .

In this video, however, it is shown how to do manual WB in a single instant press, using an XAVC Codec in BT 709 SDR color space, using an opaque white adjustment card in front of the camera before each shot, as we can see in the next screenshot.

El autor defiende que una vez puesta la carta de ajuste blanca opaca delante de la cámara y presionando el WB SET en la C70 NAUTICAM : boom! aparece correctamente el ajuste de la temperatura de color de la luz de la escena, dice él. Pero esto No es cierto.

The author defends that once the opaque white adjustment card is placed in front of the camera and pressing the WB SET on the C70 NAUTICAM: boom! The scene light’s color temperature setting appears correctly, he says. But this is not true.

La razón es que la cámara CANON C 70 simplemente No ha interpretado correctamente la luz que procede de la escena y aunque ésta escena mejora en su colorimetría acercándose al color real, sin embargo si observamos bien éstos fotogramas… que vemos ?

The reason is that the CANON C 70 camera simply has not correctly interpreted the light that comes from the scene and although this scene improves in its colorimetry approaching the real color, however, if we look at these frames well … what do we see?

Bien, pues vemos que, en la carta blanca aparece solamente de color blanco real la superficie donde ha rebotado la luz artificial empleada y en el resto de la superficie, justo debajo de la mano del operador, aparece con un gradiente verdoso , al igual que el fondo de la escena cuyo canal Verde ( de los tres canales primarios RGB) es el dominante . Es decir como ya he explicado con una carta opaca blanca el WB manual es defectuoso.

Well, we see that, in the white card, only the surface where the artificial light used has bounced appears of real white color and in the rest of the surface, just below the operator’s hand, it appears with a greenish gradient, like the background of the scene whose Green channel (of the three primary RGB channels) is dominant. In other words, as I have already explained with a white opaque letter, the manual WB is defective.

Por ésta razón debemos acudir a la gradación de color si queremos un color libre de ésta dominante verde en la escena

For this reason we must go to the color grading if we want a color free of this dominant green in the scene:

IZQUIERDA WB ORIGINAL CON TABLA BLANCA OPACA-INCORRECTO WB DE LA ESCENA CON GRADIENTES VERDES- SE OBSERVA UN GRADIENTE VERDE JUSTO DEBAJO EN LA MANO DEL OPERADOR Y DEBAJO — DERECHA: CORRECCION DE WB PARA APROXIMARSE A UN BLANCO REAL EN LA ESCENA-DESAPARECE LA TONALIDAD VERDE DE LA TABLA DE AJUSTE DE BLANCOS OPACA Y APARECE UN FONDO MARINO MENOS VERDOSO

-LEFT ORIGINAL WB WITH OPAQUE WHITE TABLE-INCORRECT SCENE WB WITH GREEN GRADIENTS- A GREEN GRADIENT IS OBSERVED JUST BELOW IN THE OPERATOR’S HAND AND BELOW – RIGHT: CORRECTION OF WB TO APPROXIMATE A REAL SCENE-DISAPPEARING GREEN TONE OF THE WHITE ADJUSTMENT CHART OPAQUE AND A LESS GREEN SEA BACKGROUND APPEARS
IZQUIERDA WB MANUAL DEFECTUOSO CON TABLA DE BLANCO OPACA- GRADIENTES VERDES EN LA ESCENA–DERECHA EFECTO HDR PARA RECUPERAR LOS COLORES ORIGINALES Y DAR REALCE A LA IMAGEN

LEFT WB DEFECTIVE MANUAL WITH OPAQUE WHITE TABLE- GREEN GRADIENTS IN SCENE – RIGHT HDR EFFECT TO RECOVER THE ORIGINAL COLORS AND ENHANCE THE IMAGE
IMAGEN ORIGINAL CON WB MANUAL CON CARTA DE AJUSTE BLANCA OPACA- WB DEFECTUOSOTONOS VERDOSOS
ORIGINAL IMAGE WITH WB MANUAL WITH OPAQUE WHITE SETTING CHART- WB DEFECTIVEGREEN GRADIENTS
LUMETRI HDR EFFECT TO CORRECT BAD MANUAL WB
EFECTO LUMETRI HDR PARA CORREGIR MAL MANUAL WB
LUMETRI HDR EFFECT TO CORRECT BAD MANUAL WB
EFECTO LUMETRI HDR PARA CORREGIR MAL MANUAL WB

In summary: Although the measured color temperature of the scene, with the opaque white card, has approached the real color temperature restoring certain colors, however this way of doing manual WB with this Nauticam C 70 equipment and with this technique (no red filter on the camera and no blue filter on the lights) that allows you to get closer to what I do for example with my GATES Z90, it is not the best way to do it. This is the frame that the author shows as a correct manual Wb setting with Nauticam C 70, It is not: A cast of green is seen in the background.

Resumiendo: Si bien la temperatura de color medida de la escena, con la carta blanca opaca, se ha acercado a la temperatura de color real restaurando ciertos colores, sin embargo ésta forma de hacer WB manual con éste equipamiento Nauticam C 70 y con esta técnica ( sin filtro rojo en la cámara y sin filtro azul en las luces ) que permite acercarse a lo que yo hago por ejemplo con mi GATES Z90 , no es la mejor forma de hacerlo. Este es el fotograma que muestra el autor como un correcto ajuste de Wb manual con Nauticam C 70, No lo es : Se ve una dominante verde en el fondo

Como digo, el autor de este vídeo ya está muy contento con éste resultado, pero si observamos bien el fondo marino : ¿ que puede observarse?. Al espectador entrenado sin duda no se habrá pasado por alto que » algo falla» en esta medición de la temperatura de color y que como ya he mencionado hay una dominante del canal G ó Verde, en la escena . Bien entonces , ¿esto se puede corregir? Podemos utilizar ésta base de colorimetría e intentar obtener los colores correctos mejorando el rango dinámico de ésta imagen? : Mi respuesta es SI. Pero esto nos lleva a utilizar cierta dosis de gradación d color y como digo : «Menos es Mas». Es decir: cuanta menos gradación de color empleemos, mejor. Sin duda este Wb manual defectuoso puede mejorarse utilizando tapas traslucidlas como explico en esta Website. En una corrección de color rápida yo haría los siguientes ajustes :

As I said, the author of this video is already very happy with this result, but if we take a good look at the seabed: what can be observed? The trained viewer will undoubtedly not have overlooked that «something is wrong» in this color temperature measurement and that as I have already mentioned there is a dominant G or Green channel in the scene. Well then, can this be corrected? Can we use this base of colorimetry and try to obtain the correct colors by improving the dynamic range of this image? : My answer is yes. But this leads us to use a certain dose of color grading and as I say: «Less is More». That is to say: the less color gradation we use, the better. Undoubtedly this defective manual Wb can be improved by using translucent covers as I explain on this Website. In a quick color correction I would make the following adjustments:.

Mi consejo a quienes quieran adquirir este sistema es que se olviden de utilizar paneles opacos blancos en su filmación que además hacen que la técnica de ajuste de Wb manual sea dificultosa, porque cada vez que vas a hacer un WB manual tienes que poner la carta opaca delante como a unos 15 cms del objetivo de tu puerto de la carcasa y utilizar una mano de apoyo para ello. Es más fácil mi sistema tapas traslucidas blancas sobre un FLIP Externo.

My advice to those who want to buy this system is to forget to use white opaque panels in your filming, which also make the manual Wb adjustment technique difficult, because every time you are going to make a manual WB you have to put the opaque card. forward about 15 cms from the lens of your housing port and use a supporting hand to do so. It is easier my system translucent white caps on an External FLIP.

Como ya he explicado en otros de mis artículos, ésta medición de la temperatura de color con una carta opaca blanca delante de nuestra cámara No es el mejor sistema ya que la medición de la temperatura de color de la luz rebotada en la carta opaca blanca , No es una correcta medición. La razón como explico en mis artículos es que el ajuste que hace la cámara, es el de la luz rebotada en la carta blanca y NO es la medición hecha de la luz que procede de la escena iluminada , que puede medirse utilizando una tapa traslúcida blanca que deje pasar la luz a través de ella y llegue al sensor.

As I have already explained in other of my articles, this measurement of the color temperature with a white opaque card in front of our camera is not the best system since the measurement of the color temperature of the light bounced off the white opaque card, It is not a correct measurement. The reason, as I explain in my articles, is that the adjustment made by the camera is that of the light bounced off the white card and is NOT the measurement made of the light that comes from the illuminated scene, which can be measured using a white translucent cover let the light pass through it and reach the sensor.

También es muy importante llevar filtros correctores de color dentro de nuestra carcasa y filtros azules en nuestras luces para evitar los gradientes de color rojos y anaranjados por el impacto de nuestras luces en el arrecife y lass especies cercanas.

It is also very important to carry color correcting filters inside our housing and blue filters in our lights to avoid the red and orange color gradients due to the impact of our lights on the reef and nearby species.

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3 comments on “CANON C 70-NAUTICAM : WB MANUAL AND COLOR, ARE THEY GOOD?-CANON C 70-NAUTICAM : WB MANUAL Y COLOR. SON BUENOS?

Buenos días Juan Miguel, estoy 100% de acuerdo con lo que dices. Independiente de que los fabricantes se enfaden contigo, el vídeo submarino tiene unas verdades como casas.
Entre otras:
– filtro rojo en la óptica y azul en las luces. Imprescindible.
– WB de una pulsación. Imprescindible.
– WB en tablilla blanca opaca y neutra. Bueno.
– WB en blanco neutro y transparente. El mejor.
– Cámara de vídeo mucho mejor que una de fotos o cine, por su zoom, enfoque automático,…

Un saludo,

Carles
Carles castle
August 7, 2021 at 10:49 am
Good morning Juan Miguel, I agree 100% with what you say. Regardless of whether the manufacturers are mad at you, underwater video has truths like houses.
Among other:
– red filter on the optics and blue on the lights. Essential.
– One push WB. Essential.
– WB in opaque and neutral white slat. Good.
– WB in neutral white and transparent. The best.
– Video camera much better than a photo or film camera, due to its zoom, automatic focus, …
All the best,
Carles

Reply
juanmiguel

Hola Carles.
Gracias por tu comentario tu aportación y tus ánimos.
La mayoría de los fabricantes que conozco me tienen en muy alta estima, aunque los critique. Es producto de la experiencia nada más.
Hace más de 35 años que trabajo en la Universidad .
He estado y estoy bregando con las mejores marcas de equipos A/V : SONY, Panasonic JVC, Canon, Ikegami, NIKON etc, cuando por ejemplo tenemos que dotar una Facultad con grandes presupuestos, ó adquirir equipos para un Laboratorio. Conozco muy bien cuáles son las estrategias de venta y marketing de las marcas y cómo compiten unas con otras Durante éstos años he hecho innumerables informes, comparativas, estudios de diferentes sistemas. del producción en «el medio aéreo».
Aplicado al cine submarino ocurre lo mismo, sólo que al ser un mercado mucho más limitado, más restringido y cerrado, no puedo evitar sonreír al ver algunas de estas DEMOS y cómo se trata de » no informar al posible comprador».
Las estrategias de venta de este mundo del » mercado submarino «son muy rudimentarias, poco elaboradas , no muy cient´ificas., porque se nutren de clientes que en ocasiones son poco profesionales ó están poco informados. Las marcas se aprovechan de ello .
El mercado submarino cambia muy rápidamente y va a remolque de las nuevas innovaciones que aparecen cada mes.
Es muy fácil engañar al comprador en este ambiente submarino ya que muchos de los usuarios, mueven buenas cantidades de dinero y muchos de los nunca amortizarán económicamente su inversión porque no se dedican profesionalmente al medio. En muchas ocasiones al que se dedica profesionalmente al medio » le dan gato por liebre» porque precisamente hay que estar muy en forma y tener buenos conocimientos del medio estudiando y experimentando y no tiene tiempo para ello. Se confía en exceso en los vendedores.
Incluso las grandes marcas de carcasas y cámaras no hacen unos test en profundidad de éstos equipos y cámaras y resulta que el comprador va conociendo sus limitaciones tras haber invertido una gran suma de dinero.
Al descubrir éstas limitaciones , el comprador queda atrapado en su sistema submarino comprado y guarda celosamente la información negativa de su equipo submarino, porque al final, acaba vendiéndolo Si le hace mala publicidad, aunque su equipo submarino no sea bueno, no lo vende.
La mejor publicidad que le queda a quien quiere vender su equipo submarino de segunda mano es la que da calidad de sus vídeos. pero hay que saber verla y mirarla. porque en ésta calidad obtenida no se ven las limitaciones de su uso. Tampoco los premios obtenidos pueden ser significativos como publicidad de su equipo a la hora de venderlo , aunque puede ayudar , porque tampoco se muestra el trasfondo de estos premios, las horas-trabajo invertidos , los gastos que ha supuesto ó las relaciones con los eventos ó jurados que el autor haya tenido para obtenerlos.
Es una trampa en bucle. una pescadilla que se muerde la cola.
La publicidad y la propaganda son licitas.
El comprador es quien ha de velar por estar bien informado por profesionales independientes ó experimentar él mismo si nos quiere ser engañado.
Yo me divierto mucho escribiendo estos artículos y viendo cómo reaccionan algunos de mis conocidos y personas que no me conocen.
Hace unos minutos uno de mis conocidos me ha comentado por WhatsAPP que cómo puedo yo estar tan seguro de lo que hablo si no he probado la Canon C 70 personalmente.
Me he reído con él al contestarle que » si un buen médico en su consulta , te ve de color amarillo, sabe que con seguridad que tu hígado está fallando y tu función hepática está con problemas . Incluso puede saberlo a distancia si te ve por web cam. Esto es , le he dicho porque tu medico es un experto en su trabajo. Lo acreditan sus estudios y títulos .
No hace falta probar un equipo personalmente Si eres un experto en imagen. Puedes ver más allá que los demás.
Si una filmación submarina es basura, no deja de serlo por haber invertido, 15.000 ,30.000 ó 40.000 euros en el equipo técnico . Ahí puede fallar el equipo técnico , el camarógrafo u otros aspectos no visibles.
Internet se nutre de Vlogggers, Youtubers , Instagramers que crean tendencias .
Crean necesidades en función de las demandas del mercado y de los productos que se lanzan. Actualmente la industria A/V está en crisis y la fotografía, el vídeo y el cine no es lo que era. Incluso CANON ya ha admitido que el mercado de la Fotografía y el Video nunca van a volver a ser lo que eran
En Cannes hemos visto hace unas semanas que en concurso competían cineastas con los más diversos equipos de cámaras. Las más utilizadas han sido ARRI, luego SONY, RED , ha habido alguna Canon, alguna Panasonic e incluso una película filmada con iPhone 11 y otra con un sistema HI 8 de cinta de vídeo de SONY de hace 40 años.
https://www.sonyalpharumors.com/here-are-the-cannes-film-festival-2021s-cameras-inlcudes-venice-fs7-and-a7s-e-mount-cameras/
https://www.photoinfo.org/camaras-cannes-festival-2021/
Lo importante no es en si el equipo técnico sino quién está detrás.
Pero dado que el cine submarino es tan particular y ha avanzado tanto, es una tontería no aprovechar al máximo las mejores tecnologías que tenemos a nuestro alcance.
Un saludo!
JM
Hi Carles.
Thank you for your comment, your contribution and your encouragement.
Most of the manufacturers I know hold me in very high regard, even if I criticize them. It is the product of experience, nothing else.
I have been working at the University for more than 35 years.
I have been and am dealing with the best brands of A / V equipment: SONY, Panasonic JVC, Canon, Ikegami, NIKON etc, when for example we have to provide a Faculty with large budgets, or acquire equipment for a Laboratory. I know very well what are the sales and marketing strategies of brands and how they compete with each other. During these years I have made countless reports, comparisons, studies of different systems. of production in «the air environment».
Applied to underwater cinema, the same thing happens, only that being a much more limited, more restricted and closed market, I can’t help but smile when I see some of these DEMOS and how it is about «not informing the potential buyer».
The sales strategies of this world of the «underwater market» are very rudimentary, little elaborated, not very scientific, because they are nourished by clients who are sometimes unprofessional or poorly informed. Brands take advantage of it.
The underwater market changes very quickly and is in tow of the new innovations that appear every month.
It is very easy to deceive the buyer in this underwater environment since many of the users move good amounts of money and many of them will never economically amortize their investment because they are not professionally dedicated to the environment. On many occasions, those who are professionally dedicated to the environment «give a hoot» because precisely you have to be very fit and have good knowledge of the environment by studying and experimenting and you do not have time for it. Sellers are over-trusted.
Even the big brands of housings and cameras do not do an in-depth test of these equipment and cameras and it turns out that the buyer is learning their limitations after having invested a large sum of money.
Upon discovering these limitations, the buyer is trapped in his purchased submarine system and jealously guards the negative information of his underwater equipment, because in the end, he ends up selling it. If he does bad publicity, even if his underwater equipment is not good, he does not sell it.
The best publicity for those who want to sell their second-hand underwater equipment is the one that gives the quality of their videos. but you have to know how to see it and look at it. because in this quality obtained the limitations of its use are not seen. Neither can the prizes obtained be significant as publicity for your team when it comes to selling it, although it can help, because the background of these prizes, the hours-work invested, the expenses involved or the relationships with the events are not shown either. juries that the author has had to obtain them.
It is a loop trap. a whiting that bites its tail.
Advertising and propaganda are legal.
The buyer is the one who has to ensure that he is well informed by independent professionals or experiences himself if he wants to be deceived.
I have a lot of fun writing these articles and seeing how some of my acquaintances and people who do not know me react.
A few minutes ago one of my acquaintances told me on WhatsAPP that how can I be so sure of what I am talking about if I have not tried the Canon C 70 personally.
I have laughed with him when I answered that «if a good doctor in his office sees you yellow, he knows for sure that your liver is failing and your liver function is in trouble. He can even know it from a distance if he sees you on the web Cam. That is, I told him because your doctor is an expert in his work. He is accredited by his studies and degrees.
No need to test equipment personally If you are an image expert. You can see beyond the others.
If an underwater film is garbage, it is still so because it has invested 15,000, 30,000 or 40,000 euros in the technical equipment. There the technical equipment, the cameraman or other non-visible aspects can fail.
The internet thrives on trend-setting Vloggers, Youtubers, Instagramers.
They create needs based on the demands of the market and the products that are launched. Currently the A / V industry is in crisis and photography, video and film is not what it used to be. Even CANON has already admitted that the Photo and Video market is never going to be what it used to be.
In Cannes a few weeks ago we saw that filmmakers competed with the most diverse camera crews in competition. The most used have been ARRI, then SONY, RED, there have been a Canon, a Panasonic and even a movie shot with an iPhone 11 and another with a SONY HI 8 videotape system from 40 years ago.
https://www.sonyalpharumors.com/here-are-the-cannes-film-festival-2021s-cameras-inlcudes-venice-fs7-and-a7s-e-mount-cameras/
https://www.photoinfo.org/camaras-cannes-festival-2021/
The important thing is not whether the technical team but who is behind it.
But given that underwater cinema is so unique and has advanced so much, it is foolish not to take full advantage of the best technologies available to us.
All the best!
JM

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me gustaria k isieran una aplicasion para poder acer lo mismo pero desde casa en la computadora

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