CODIFICACIÓN HDR HLG Y HDR P Q 10 CON PREMIERE LUMETRI- FLUJO DE TRABAJO SONY PXW Z 90 -HDR HLG AND HDR 10 P Q CODING WITH PREMIERE-WORKFLOW SONY PXW Z 90

CODIFICACIÓN HDR HLG Y HDR P Q 10 CON PREMIERE LUMETRI- FLUJO DE TRABAJO SONY PXW Z 90 -HDR HLG AND HDR 10 P Q CODING WITH PREMIERE-WORKFLOW SONY PXW Z 90


CODIFICACIÓN HDR HLG Y HDR P Q 10 CON PREMIERE LUMETRI-HDR HLG AND HDR P Q 10 WITH PREMIERE LUMETRI

GOOGLE TRANSLATION

FLUJO DE TRABAJO SONY PXW Z 90-

WORKFLOW SONY PXW Z 90

¿CÓMO DAR SALIDA HDR A NUESTROS PROYECTOS DE PREMIERE HDR HLG 2020 ?

HOW TO GIVE HDR OUTPUT TO OUR PREMIERE HDR HLG 2020 PROJECTS?

En alguna ocasión ya he explicado, en otras entradas, cómo es la codificación HDR 10 y HLG para subir a Youtube y a otras plataformas y que nuestras películas lleven los metadatos pasivos insertados para que Youtube y otros sitios web, reconozcan nuestro vídeo como HDR ó HLG espacio de color BT 2020, para que se reproduzca automáticamente en una pantalla certificada.

On some occasions I have already explained, in other posts, what HDR 10 and HLG encoding is like to upload to YouTube and other platforms and that our films have passive metadata inserted so that YouTube and other websites recognize our video as HDR or HLG BT 2020 color space, to automatically reproduce on a certified screen.

Para subir un vídeo HDR que sea clasificado por Youtube y otras plataformas como HDR real, ya sea HDR 10 ó HDR HLG, nuestro vídeo ha de contener unos metadatos pasivos insertados , no activos , que permitan identificar que ha sido clasificado como HDR.

To upload an HDR video that is classified by Youtube and other platforms as real HDR, either HDR 10 or HDR HLG, our video must contain passive, not active, metadata that allows us to identify that it has been classified as HDR.

Esta cuestión está muy bien explicada en algunos tutoriales que circulan por la Red. Youtube clasificará y procesará este vídeo comprimiendo en una codificación de 8 bits y con una alta compresión para facilitar su movimiento por la Red. Sin embargo, nosotros hemos de codificarlo con una buena calidad con una compresión menos elevada y a poder ser con una bit ratio variable de dos pasos . Cuanta mayor calidad tenga nuestro archivo para Youtube mejor podrá comprimirlo el software de Youtube y mejor se verá.

Un vídeo mal codificado ó mal clasificado en color, aunque contenga los metadatos HDR se verá mal. La clasificación y gradación de color dependerá de cómo hayamos querido hacer nuestra película y el aspecto ó look que le hayamos querido dar. Si lo que buscamos es un nivel de color que se acerque lo más posible a la realidad de lo que hay debajo del agua, hemos de poner especial énfasis en conseguir colores ajustados sin artefactos digitales , como dominantes de color acusadas, verdes , azules, bandíng ó artefactos de color artificiales que quiten realismo a nuestra imagen.

Aunque la cuantificación de la imagen es importante, nuestro producto final ha de tener un equilibrio entre la calidad de color de la imagen, la cuantificación y la bit ratio. De nada nos sirve subir a Youtube un vídeo con una Bit ratio elevada codificado en 4.2.2. a 10 bits de color por ejemplo a 300 Mbps si luego nuestro vídeo contiene un exceso de dominantes de color verdes ó azules ó fallos de color que dan un aspecto artificial ,empastado, sin matices ni relieve a la imagen. Tampoco, se verá bien una imagen que no haya sido bien balanceada en su color ya que precisamente la gran virtud de la imagen HDR es que puede mostar los colores en todos su esplendor.

This question is very well explained in some tutorials that circulate on the Net. Youtube will classify and process this video compressing in an 8-bit encoding and with high compression to facilitate its movement on the Net. However, we have to encode it with a good quality with a lower compression and if possible with a variable bit rate of two steps.

The higher the quality of our Youtube file, the better the YouTube software will be able to compress it and the better it will look. A video that is poorly encoded or poorly classified in color, even if it contains HDR metadata, will look bad. The classification and gradation of color will depend on how we have wanted to make our film and the look or look that we have wanted to give it.

If what we are looking for is a color level that is as close as possible to the reality of what is under water, we must put special emphasis on achieving adjusted colors without digital artifacts, such as deep color casts, green, blue, banding or artificial color artifacts that remove realism from our image. Although image quantification is important, our final product has to strike a balance between image color quality, quantization, and bit ratio. It is useless to upload a video to

YouTube with a high Bit ratio encoded in 4.2.2. 10 bits of color for example at 300 Mbps if then our video contains an excess of green or blue color casts or color faults that give an artificial, plastered appearance, without shades or relief to the image. Nor, will an image that has not been well balanced in its color look good since precisely the great virtue of the HDR image is that it can show colors in all their splendor.

Hemos de tener en cuenta también las limitaciones del ancho de banda de emisión a través de YouTube . Así, todo los que vemos por Youtube y muchas otras plataformas Online hoy en día lo vemos en 8 bits de color, aunque lo veamos en una Smartv de ultima generación con panel OLED Quantum Dot a 10 bits por ejemplo. Es decir: siempre vamos a estar limitados en nuestra visualización del color Online, pero hemos de subir una calidad de color y brillo lo más alta y equilibrada posible.

We must also take into account the limitations of the broadcast bandwidth through YouTube. Thus, everything we see on YouTube and many other online platforms today we see in 8-bit color, although we see it in a last-generation Smartv with an OLED panel Quantum Dot to 10 bits for example. That is: we will always be limited in our online color visualization, but we must raise the highest and most balanced color and brightness quality possible.

Para subir un video HDR clasificado por Youtube y otras plataformas como HDR real, ya sea HDR 10 o HDR HLG, nuestro video debe contener metadatos pasivos, no activos, que nos permitan identificar que ha sido clasificado como HDR. Esta pregunta está muy bien explicada en algunos tutoriales que circulan por la red.

To upload an HDR video classified by Youtube and other platforms as real HDR, either HDR 10 or HDR HLG, our video must contain passive, not active, metadata that allows us to identify that it has been classified as HDR. This question is very well explained in some tutorials that circulate online.

https://support.google.com/youtube/answer/7126552?hl=es

Subir vídeos de alto rango dinámico (HDR)

Upload high dynamic range (HDR) videos

YouTube te permite subir vídeos de alto rango dinámico (HDR), que tienen más contraste y colores que los vídeos digitales normales.

Los espectadores pueden ver vídeos HDR en los dispositivos móviles compatibles y en las TV HDR. También pueden reproducir estos vídeos con un Chromecast Ultra que esté conectado a una televisión de este tipo. Si está disponible, la indicación «HDR» aparece junto a cada opción de calidad en el reproductor de vídeo (por ejemplo, 1080p HDR).

Los espectadores que vean el vídeo en dispositivos que no admitan HDR lo verán como un vídeo de rango dinámico estándar (SDR).

Upload high dynamic range (HDR) videos
YouTube allows you to upload High Dynamic Range (HDR) videos, which have more contrast and colors than normal digital videos.

Viewers can watch HDR videos on compatible mobile devices and HDR TVs. They can also play these videos with a Chromecast Ultra that is connected to such a television. If available, the indication «HDR» appears next to each quality option on the video player (for example, 1080p HDR).

Viewers who view the video on devices that do not support HDR will view it as standard dynamic range (SDR) video.

Hay muchos SmartTv de diferentes marcas en gamas medias y altas que soportan HDR HLG Nativo junto con otros sistemas HDR 10 + P Q, Dolby Vision, Dolby Atmos y Technicolor por ejemplo . Los mejores son OLED Quantum Dot . El motor de procesamiento y el panel son importantes a la hora de ver con más calidad ó menos el producto final, pero hoy en día en casi cualquier Smartv de calidad , puede apreciarse la calidad del color y del brillo

There are many SmartTvs from different brands in mid and high ranges that support Native HDL HLG along with other HDR 10 + P Q systems, Dolby Vision, Dolby Atmos and Technicolor for example. The best ones are OLED Quantum Dot. The processing engine and panel are important when it comes to seeing the final product in more or less quality, but today in almost any quality Smartv, the quality of the color and brightness can be appreciated

https://www.xataka.com/seleccion/seis-smart-tv-gama-alta-sony-samsung-rebajadisimos-4k-days-mielectro

https://www.sony.es/electronics/support/articles/00201530

Desde LG también añade la visualización HDR HLG a sus Smartv desde 2016-2017

https://www.xatakahome.com/televisores/lg-anadira-soporte-para-el-formato-hdr-hlg-en-sus-teles-de-2016-y-2017

https://www.lg.com/ec/tvs/lg-70UJ6580

Subir vídeos HDR-Upload HDR videos

Para que estos vídeos se puedan reproducir correctamente en YouTube, deben tener metadatos de HDR en el códec o en el contenedor. La forma más fiable de registrar los metadatos es exportarlos desde una aplicación compatible.

Si no puedes exportar metadatos de HDR estándar, puedes usar la herramienta de metadatos de HDR de YouTube para incluirlos en los vídeos. Esta herramienta solo funciona correctamente si el etalonaje se ha llevado a cabo con una función de transferencia de HDR. Nota: Los vídeos acabarán muy distorsionados si usas la herramienta de YouTube sin saber si el color del vídeo se corrigió con una función de transferencia de HDR. Hay muchos vídeos con «HDR» en el título cuyo etalonaje no se llevó a cabo con una función de transferencia de este tipo. La herramienta no funciona con dichos vídeos. No uses la herramienta de metadatos de HDR de YouTube si no conoces el proceso de etalonaje o no lo has aplicado a tu vídeo en HDR.

Si vas a llevar a cabo el etalonaje del vídeo, hazlo en Rec. 2020 con PQ o HLG. Los resultados no serán satisfactorios si usas una configuración diferente, incluido el formato DCI‑P3.

Cuando marques un vídeo como HDR, súbelo siguiendo el mismo procedimiento que con un vídeo normal. YouTube detecta y procesa los metadatos de HDR. Después, produce transcodificaciones HDR para los dispositivos HDR y una conversión a SDR para el resto de los dispositivos.

Nota: El editor web de YouTube no permite la edición de vídeos HDR.

Upload HDR videos


For these videos to play correctly on YouTube, they must have HDR metadata in the codec or in the container. The most reliable way to record metadata is to export it from a compatible application.

If you can’t export standard HDR metadata, you can use YouTube’s HDR metadata tool to include them in videos. This tool only works correctly if the color grading has been carried out with an HDR transfer function.

Note: Videos will end up very distorted if you use YouTube tool without knowing if video color was corrected with HDR transfer function. There are many videos with «HDR» in the title whose color grading was not performed with such a transfer function. The tool does not work with such videos. Don’t use YouTube’s HDR metadata tool if you don’t know the color grading process or haven’t applied it to your HDR video.
If you are going to carry out the color grading of the video, do it in Rec. 2020 with PQ or HLG. The results will not be satisfactory if you use a different configuration, including the DCI ‑ P3 format.

When you mark a video as HDR, upload it following the same procedure as with a normal video. YouTube detects and processes HDR metadata. Then it produces HDR transcodes for HDR devices and a conversion to SDR for all other devices.

Note: The YouTube web editor does not allow editing of HDR videos.

HDR HLG es una curva híbrida compatible con dispositivos SDR y HDR en espacio de color 709 , y BT 2020 ,así que puede verse en cualquier Smartv Full HD BT 709 , ó 4 K BT 2020.

HDR HLG is a hybrid curve compatible with SDR and HDR devices in 709 color space, and BT 2020, so it can be seen on any Smartv Full HD BT 709, or 4K BT 2020.

Cuando editamos un proyecto nativo HDR HLG 2020, con Premiere Lumetri , como yo suelo hacer , partiendo de imágenes generadas con una cámara como la HDR 4 K SONY XD cam Professional PXW Z 90, Premiere reconoce automáticamente en nuestros monitores los clips MXF HDR HLG y podemos visualizarlos en el monitor de entrada de Premiere perfectamente con una curva de luminancia y crominancia atenuada.

PREMIERE NO HACE NINGUNA CONVERSIÓN DEL CODEC NATIVO SOBRE LA LÍNEA DE TIEMPO , AL CONTRARIO QUE OTROS SOFTWARE

When we edit a native HDR HLG 2020 project, with Premiere Lumetri, as I usually do, based on images generated with a camera such as 4K SONY XD cam Professional PXW Z 90 HDR, Premiere automatically recognizes MXF HDR HLG clips on our monitors and we can visualize them on the Premiere input monitor perfectly with an attenuated luminance and chrominance curve.

PREMIERE DOES NOT MAKE ANY CONVERSION OF THE NATIVE CODEC ON THE TIMELINE, CONTRARY TO OTHER SOFTWARE

La PXW Z 90 genera unos archivos HLG en espacio de color BT 2020 a 8 bits de color en 4.2.0 de cuantificación para el sistema PAL Europeo. Los archivos son moderadamente grandes al trabajar con un CODEC muy eficiente XAVC Long Gop profesional a 100 Mbps de gran calidad, con una enorme flexibilidad en gradación de color.

The PXW Z 90 generates HLG files in BT 2020 color space at 8 bit color in 4.2.0 quantization for the European PAL system. Files are moderately large when working with a very efficient, high-quality 100Mbps professional XAVC Long Gop CODEC with tremendous flexibility in color grading.

Con extensión MXF, estos archivos profesionales , están a la altura de los archivos Pro RES , pero sin pesar tanto ni sin consumir tantos recursos, de nuestras NLE, siendo de un tamaño razonable para su almacenamiento e intercambio a través de redes . Los archivos MXF permiten un intercambio retro-compatible profesional en diversos flujos de trabajo y sin conversiones, mejor que sistemas específicos Pro RES y al grabar con el Codec XAVC L Long Gop profesional son compatibles con contenedores MPEG 4 Y Codecs como HEVC MPEG 5 . La lectura de uno de éstos archivos nativos tal y como sale de la PXW Z 90 con el software de análisis de Softonic Mediainfo sería así:

With an MXF extension, these professional files are on par with the Pro RES files, but without weighing as much or without consuming as many resources, of our NLEs, being of a reasonable size for storage and exchange over networks. MXF files allow professional backwards compatible exchange in various workflows and no conversions, better than specific Pro RES systems and when recording with the professional XAVC L Long Gop Codec they are compatible with MPEG 4 containers and Codecs like HEVC MPEG 5. Reading one of these native files as it comes out of the PXW Z 90 with Softonic MediaInfo analysis software would look like this:

Para trabajar con archivos MXF profesionales lo mejor es disponer de la mayor cantidad de memoria RAM posible y una tarjeta gráfica bastante potente con bastantes Gigas dedicados al vídeo y no compartidos .

To work with professional MXF files it is best to have as much RAM as possible and a fairly powerful graphics card with plenty of Gigas dedicated to video and not shared.

Mi IMac con pantalla retina 5 K por ejemplo, tiene : 64 Gigas de RAM y una tarjeta Gráfica ATI RADEON PRO de 8 Gigas dedicados de vídeo . Con esta cantidad de memoria RAM y ésta tarjeta gráfica con 8 Gigas dedicados a vídeo puedo mover perfectamente cientos de archivos a la vez, generados en 4 K por la Z 90 , llevarlos a la Linea de tiempo sin problemas y aplicar una gran cantidad de correcciones y efectos de vídeo sin problema.

My IMac with a 5K retina display, for example, has: 64 Gigs of RAM and an ATI RADEON PRO 8 Gigs dedicated video graphics card. With this amount of RAM and this graphics card with 8 Gigs dedicated to video, I can perfectly move hundreds of files at once, generated in 4K by the Z 90, take them to the Timeline without problems and apply a large number of corrections and video effects with no problem.

https://www.amd.com/es/graphics/workstations-radeon-pro-500

Lo malo que tienen archivos profesionales MXF es que no son compatibles con la mayoría de los programas de visualización como WM player ó Quick time y tendrás que recurrir a VLC Media Player u otro para poder ver los clips fuera de la línea de tiempo de Premiere.

The bad thing that professional MXF files have is that they are not compatible with most visualization programs like WM player or Quick time and you will have to resort to VLC Media Player or another to be able to see the clips outside of Premiere’s timeline.

https://www.videolan.org/vlc/index.es.html

En Premiere no hay problema en leer este tipo de archivos ya que el software está desde hace más de dos años optimizado para compatibilizar archivos MXF y HDR HLG sin conversiones . Quizá si alguna persona trabaja con FCPX tenga que hacer conversiones de Codec y esto puede hacer, virtualmente perder calidad a la captura original. Premiere permite exportaciones XML a FCPX y otros programas

In Premiere there is no problem reading this type of files since the software has been optimized for more than two years to support MXF and HDR HLG files without conversions. Perhaps if someone works with FCPX they have to do Codec conversions and this can do, virtually lose quality to the original capture. Premiere allows XML exports to FCPX and other programs.

Premiere permite mezclar en la misma de tiempo diversos formatos HDR nativos con perfiles SLOG , sin ningún problema de compatibilidad y sin los problemas de conversión que puede tener FCPX por ejemplo que no permitía hasta hace poco, las mezcla de clips HLG y SLOG , por ejemplo.

Premiere allows you to mix different native HDR formats with SLOG profiles at the same time, without any compatibility problem and without the conversion problems that FCPX can have, for example, which until recently did not allow mixing of HLG and SLOG clips, for example .

Por otra parte filmando HLG y trabajando HLG nativamente tenemos las ventajas de una mejor ISO en HLG y de que no tenemos ninguna conversión de formato en Adobe Premiere . Premiere ha optimizado en los últimos meses, todas las herramientas para trabajar HDR y HLG y funcionan muy bien con una gran simplicidad en la edición y en la exportación.

On the other hand, filming HLG and working HLG natively we have the advantages of a better ISO in HLG and that we do not have any format conversion in Adobe Premiere. Premiere has optimized in the last months , all the tools to work HDR and HLG and they work very well with great simplicity in editing and exporting.

Si partimos de una imagen con una ISO defectuosa SLOG, tendremos que emplear filtros para quitar el ruido en post producción .Esta razón, junto con la versatilidad en el Wb manual hace que HLG sea un sistema perfecto para Vídeos y Cine submarino . Eligiendo en función de nuestro rodaje los perfiles HLG que necesitemos en función de nuestro rodaje siempre conseguiremos mejores resultados con esta curva de HDR Híbrida que con una curva plana.

If we start from an image with a defective ISO SLOG, we will have to use filters to remove the noise in post production. This reason, together with the versatility in the manual Wb makes HLG a perfect system for Underwater Movies and Videos. Choosing the HLG profiles that we need based on our filming based on our filming, we will always achieve better results with this Hybrid HDR curve than with a flat curve.

Por otra parte, la post producción de color y gradación es mucho mejor trabajando con curvas HLG que con curvas SLOG porque las curvas Híbridas HLG nos permiten hacer Wb manual, por ejemplo con la SONY PXW Z90 Professional XD cam , frente a las Curvas SLOG que no lo permiten como he demostrado en mis vídeos:

Los equipamientos fotográficos como la Panasonic GH 5 y GH 5 S y algunas nuevas cámaras fotográficas Full Frame , Alpha SONY , Panasonic ó Canon , tampoco permiten un WB manual fácil y rápido bajo el agua y no permiten una filmación HLG tan efectiva porque no permiten un Wb manual en todas las condiciones .

On the other hand, the post production of color and gradation is much better working with HLG curves than with SLOG curves because HLG Hybrid curves allow us to do manual Wb, for example with the SONY PXW Z90 Professional XD cam, compared to SLOG Curves that Do not allow as I have shown in my videos:

Photographic equipment such as the Panasonic GH 5 and GH 5 S and some new Full Frame, Alpha SONY, Panasonic or Canon cameras also do not allow quick and easy manual WB underwater and do not allow such effective HLG filming because they do not allow Manual WB in all conditions.

Así la mayor de los los equipamientos fotográficos que graban HLG tienen muchos inconvenientes para su uso debajo del agua. Uno de los no menos importantes es la monitorización de las curvas híbridas y la necesidad de monitores externos submarinos

Thus, most of the photographic equipment recorded by HLG have many drawbacks for underwater use. One of the no less important is the monitoring of hybrid curves and the need for external underwater monitors

Por otra parte muchos equipamientos fotográficos con unos sistemas de enfoque que no son tan rápido como los sistemas híbridos por contraste y fase SONY también tienen dificultades de seguimiento e ISO . Son fácilmente reconocibles los desenfoques debajo del agua de algunos equipamientos como los de la Panasonic GH 5 y GH 5 S así como la mala estabilización según con qué objetivos hayan sido filmados.

On the other hand, many photographic equipment with focusing systems that are not as fast as the hybrid contrast and phase SONY systems also have tracking and ISO difficulties. The underwater blurs of some equipment such as those of the Panasonic GH 5 and GH 5 S are easily recognizable, as well as poor stabilization depending on which lenses have been filmed.

Aunque HLG fue creado pensando principalmente en la emisión nativa HDR sin problemas ( para su uso con imágenes tomadas «en tierra» ) la curva Híbrida Gamma permite una gradación de color en cine submarino más versátil y potente que la gradación de imágenes submarinas con curvas SLOG

Although HLG was created with primarily native HDR emission in mind (for use with images taken «ashore»), the Hybrid Gamma curve allows for more versatile and powerful color grading in underwater cinema than SLOG curved underwater image grading.

El mito de que HLG NO es apto para la gradación de color NO es cierto.

Algunas personas, que no han experimentado la gradación de color submarina en HLG, intentan comparar la filmación submarina con curvas SLOG y la filmación HLG desde el punto de vista de la edición del color argumentando que las curvas SLOG permiten mayor cantidad de gradación de color que las curvas HLG , pero ignoran que el ambiente y medio submarino no es el medio aéreo y si bien en el medio aéreo podemos ajustar la exposición en SLOG muy bien , bajo el agua las cosas cambian.

The myth that HLG is NOT suitable for color grading is NOT true.

Some people, who have not experienced underwater color grading in HLG, try to compare underwater filming with SLOG curves and HLG filming from the point of view of color editing arguing that SLOG curves allow for greater amount of color grading than the HLG curves, but ignore that the environment and underwater environment is not the aerial environment and although in the aerial environment we can adjust the exposure in SLOG very well, underwater things change.

HLG permite una gradación de color más potente en imágenes submarinas que cuando filmamos en SLOG porque simplemente en SLOG hay más ruido de imagen al no poder exponer con tanta facilidad como en HLG.

HLG allows for more powerful color grading in underwater images than when filming in SLOG because simply in SLOG there is more image noise as it cannot be exposed as easily as in HLG.

Thus, most of the photographic equipment recorded by HLG have many drawbacks for underwater use. One of the no less important is the monitoring of hybrid curves and the need for external underwater monitors.

On the other hand, many photographic equipment with focusing systems that are not as fast as hybrid contrast and phase SONY systems also have tracking difficulties. and ISO. The underwater blurs of some equipment such as those of the Panasonic GH 5 and GH 5 S are easily recognizable as well as poor stabilization depending on which lenses have been filmed.

Although HLG was created with primarily native HDR emission in mind with no problems, the Hybrid Gamma curve allows for more versatile and powerful color grading than SLOG curve grading. The myth that HLG is NOT suitable for color grading is NOT true.

Some people, who have not experienced underwater color grading in HLG, try to compare underwater filming with SLOG curves and HLG filming from the point of view of color editing arguing that SLOG curves allow more color grading than the HLG curves, but ignore that the environment and underwater environment is not the aerial environment and although in the aerial environment we can adjust the exposure in SLOG very well, underwater things change.

HLG allows for more powerful color grading in underwater images than when filming in SLOG because simply in SLOG there is more image noise as it cannot be exposed as easily as in HLG.

Si tenéis un IMac, como yo por ejemplo, os aconsejo que para trabajar en HDR HLG utilicéis en la edición la mayor salida de brillo de la pantalla, de tal manera que la pantalla retina llegue a su máximo de brillo, de unos 500 nits. Esto debe de ser así porque el brillo resultante os dará una referencia aproximada, por ejemplo, lo más cerca posible a los 1000 nits mínimo que deben de tener las pantallas HDR.

If you have an IMac, like me for example, I advise you to use the highest brightness output of the screen to edit HDR HLG, in such a way that the retina screen reaches its maximum brightness, about 500 nits. This must be so because the resulting brightness will give you an approximate reference, for example, as close as possible to the minimum 1000 nits that HDR displays should have.

IMac y en general todos los dispositivos como MacBook Pro, Air etc actuales, permiten una salida de monitorización directa a monitores HDR 4 K como Ninja V , Inferno ó Sumo. Puede ser de gran ayuda si disponéis de uno de ellos. Aunque en la configuración de la pantalla retina del IMac podéis establecer la salida de color que deseéis si el proyecto es HDR HLG, podéis dejar la configuración de pantalla en color para el IMac específicamente y si conectáis un monitor externo Atomos por ejemplo Inferno , Flame, SUMO ó Ninja V la tarjeta gráfica del ordenador detectará el dispositivo de salida automáticamente y en él podrás elegir el espacio de color y ajustes que juzguéis necesario. HDR HLG para dispositivos SONY por ejemplo etc

IMac and in general all current devices such as MacBook Pro Air etc, allow direct monitoring output to 4K HDR monitors such as Ninja V, Inferno or Sumo. It can be very helpful if you have one of them. Although in the configuration of the retina screen of the IMac you can set the color output you want if the project is HDR HLG, you can leave the color screen configuration for the IMac specifically and if you connect an external Atomos monitor for example Inferno, Flame, SUMO or Ninja V the computer graphics card will detect the output device automatically and in it you can choose the color space and settings that you deem necessary. HDR HLG for SONY devices for example etc.

Idealmente, lo mejor es tener un monitor externo al que podamos dar entrada desde nuestro IMac a través de Micro USB C ó Thundervolt 2 que nos de una referencia aproximada de cómo se verá nuestra imagen en un dispositivo HDR HLG.

Ideally, it is best to have an external monitor that we can input from our IMac through Micro USB C or Thundervolt 2 that gives us an approximate reference of how our image will look on an HDR HLG device.

No voy a explicar en profundidad, cómo hay que exportar HDR 10 P Q con Premiere en H 265 y H 264 en esta ocasión, aunque daré la configuración de la herramienta de Premiere en varias fotografías . HDR 10 exige tener una referencia de monitoreo más estricta ( 10 bits etc ) que HDR HLG que es más fácilmente clasifícable.

I am not going to explain in depth, how to export HDR 10 P Q with Premiere in H 265 and H 264 this time, although I will give the settings of the Premiere tool in several photographs. HDR 10 requires a stricter monitoring reference (10 bits etc) than HDR HLG which is more easily classifiable.

Voy a centrarme en las fotografías adjuntas finales , para realizar la exportación de un vídeo con metadatos HDR HLG para Youtube porque HLG es un estándar sin patente que va a ser el sistema HDR más utilizado en transmisión en los años venideros . Con HDR 10 aunque está extendido, los fabricantes de dispositivos debe de pagar ciertos royalties y licencias y sus especificaciones para visualizarse de una forma estándar, son algo más complicadas en estudio y deben de contemplar una serie de condiciones técnicas . HLG permite más licencias en la filmación y monitoreo pudiendo ver en dispositivos de salida BT 709 que son los más extendidos y con profundidad de color menor de 10 bits . HLG está más extendido para la filmación en las cámaras en H 264 y H 265 que la filmación HDR 10 que en su mayoría se fundamente en Codecs de alta compresión HEVC H 265 como el que tienen algunas cámaras Canon por ejemplo que aunque son Codecs de Alta Eficiencia y suelen trabajar por encima de los 200 Mbps , exigen un trabajo de hardware en compresión descompresión, superior.

I am going to focus on the final photos , to export a video with HDR HLG metadata for YouTube because HLG is a non-patent standard that will be the most used HDR system in transmission in the coming years. With HDR 10 although it is widespread, device manufacturers must pay certain royalties and licenses and their specifications to be displayed in a standard way, they are somewhat more complicated in the studio and must take into account a series of technical conditions. HLG allows more licenses in filming and monitoring, being able to see in BT 709 output devices that they are the most extended and with color depth less than 10 bits. HLG is more widespread for filming on cameras in H 264 and H 265 than HDR 10 filming, which is mostly based on high compression HEVC H 265 codecs like the ones some Canon cameras have, for example, although they are High Codecs Efficiency and usually work above 200 Mbps, require a hardware job in compression, decompression, superior.

Generar una película para cine con los estándares HDR Dolby Visión ó Technicolor , está fuera del alcance de casi todo el mundo a menos que sea una empresa con equipamientos y condiciones de monitoreo y visualización homologadas y se reserva junto a Dolby Visión y Technicolor , prácticamente a la imagen para la explotación en cine Por lo general, editar, monitorizar y dar salida general a un vídeo HDR HLG es más sencillo en el proceso general. En este proceso como en cualquier proceso de clasificación de color entra también la creatividad del productor y cómo quiere el productor que se vea su obra en los canales donde la exponga.

Generating a film for cinema with HDR Dolby Vision or Technicolor standards is beyond the reach of almost everyone unless it is a company with approved monitoring and display equipment and conditions and is reserved together with Dolby Vision and Technicolor, practically to the image for cinema exploitation Editing, monitoring and general output of HDR HLG video is generally easier in the general process. In this process, as in any process of color classification, the creativity of the producer also enters and how the producer wants his work to be seen on the channels where he exhibits it.

Si nuestro objetivo ó tarjet es editar un vídeo para espacio de Color BT 709 , para su explotación estándar en una Smartv en espacio de color BT 709, ó en un dispositivo licenciado como HLG a través de Youtube, ya he explicado cómo hacer las correcciones más básicas pertinentes para que el vídeo submarino, partiendo de una imagen HLG 4 K se vea con bonitos, brillantes, colores , y que la imagen tenga amplio rango dinámico , profundidad de color, relieve y calidad.

If our objective is to edit a video for BT 709 Color space, for standard use on a Smartv in BT 709 color space, or on a device licensed as HLG through YouTube, I have already explained how to make the corrections more Relevant basics so that underwater video, starting from a 4K HLG image, looks beautiful, bright, colors, and that the image has a wide dynamic range, color depth, relief and quality.

Como me siguen llegando e mail, para no tener que contestar siempre lo mismo paso a explicar paso por paso en fotografías , el proceso con Premiere Lumetri.

As I keep getting e-mail, to avoid having to always answer the same step to explain step by step in photographs, the process with Premiere Lumetri.

Cada Software de NLE tiene sus propios pasos. En algunos casos hay procesos automatizados que simplifican los pasos cuando nuestro objetivo es, por ejemplo, subir un vídeo HDR a la plataforma.

Each NLE Software has its own steps. In some cases there are automated processes that simplify the steps when our goal is, for example, to upload an HDR video to the platform.

CODIFICACIÓN HDR HLG DESDE PREMIERE EN IMÁGENES:

HDR HLG CODING FROM PREMIERE IN IMAGES:

CODEC DE VÍDEO XAVC QFHD Intra 300-Elegir formato MXF OP 1 A-Procesar a máxima profundidad-habilitar Codec de representación inteligente -Transcodificar paquetes ANC-VBI-GAMMA DE REGISTRO HÍBRIDO- Compatibilidad con dispositivos SONY-

VIDEO CODE XAVC QFHD Intra 300-Choose format MXF OP 1 A-Process at maximum depth-enable Codec of intelligent representation -Transcode ANC-VBI-GAMMA packets of HYBRID REGISTRATION- Compatibility with SONY devices-


CODEC DE VÍDEO XAVC QFHD Intra 300-USAR CALIDAD DE PROCESAMIENTO MÁXIMA-

XAVC QFHD Intra 300 VIDEO CODEC-USE MAXIMUM PROCESSING QUALITY-

Con la codificación correcta HDR HLG, analizando el vídeo final con el Software MediaInfo deberíais tener unos parámetros similares a éstos:

With the correct HDR HLG encoding, analyzing the final video with the MediaInfo Software you should have parameters similar to these:

CODIFICACIÓN HDR 10 P Q DESDE PREMIERE:

HDR 10 P Q CODING FROM PREMIERE:

Codificación H 264:Coding H 264:

FORMATO H 264-Perfil Alto 10-Colores primarios REC 2020-Alto Rango Dinámico-Codificación de velocidad :VBR ,2 pases-Velocidad Mbps de destino y Velocidad máxima : 300 Mbps-Usar calidad de Procesamiento máxima-

FORMAT H 264-High Profile 10-REC 2020 Primary Colors-High Dynamic Range-Speed Coding: VBR, 2 passes-Destination Mbps Speed and Maximum Speed: 300 Mbps-Use maximum Processing quality-

Con la Codificación correcta en H 264 HDR 10 P Q deberíais tener una lectura de los parámetros del vídeo similares a éstos:

With the correct Coding in H 264 HDR 10 P Q you should have a reading of the video parameters similar to these:

CODIFICACIÓN HEVC H 265-Color Principal 10-Nivel Alta-Colores Primarios Rec 2020-Alto rango Dinámico-VBR, 1 pase -Velocidad de destino y velocidad Máxima 100 Mbps-Usar calidad de procesamiento Máxima:

HEVC H 265 CODING-Main Color 10-High Level-Primary Colors Rec 2020-High Dynamic Range-VBR, 1 pass-Target Speed and Maximum speed 100 Mbps-Use Maximum processing quality:

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