NAUTICAM NA 7 S III: LA CARCASA SUBMARINA ALPHA 7 PREPARADA PARA HDR HLG -NAUTICAM NA 7 S III: THE ALPHA 7 SUBMARINE HOUSING PREPARED FOR HDR HLG –

NAUTICAM NA 7 S III: LA CARCASA SUBMARINA ALPHA 7 PREPARADA PARA HDR HLG -NAUTICAM NA 7 S III: THE ALPHA 7 SUBMARINE HOUSING PREPARED FOR HDR HLG –


NAUTICAM NA 7 S III: LA CARCASA SUBMARINA ALPHA 7 PREPARADA PARA HDR HLG –

NAUTICAM NA 7 S III: THE ALPHA 7 SUBMARINE HOUSING PREPARED FOR HDR HLG –

GOOGLE TRANSLATION

https://www.alphashooters.com/wp-content/docs/sony-a7siii-manual.pdf

Mi amigo Daniel me envía, desde Inglaterra, unas de las primeras imágenes que hay con cierto detalle de la nueva carcasa submarina Nauticam para la cámara Sony Alpha 7 S III.

My friend Daniel sent me, from England, some of the first images with some detail of the new Nauticam underwater housing for the Sony Alpha 7 S III camera.

Daniel ha buceado en la Isla Lundy hace unas semanas con la Panasonic Nauticam GH5 S divirtiéndose con los Grey Seals y ha pasado unos momentos fantásticos. Ahora va a pasarse, siguiendo mis consejos al nuevo equipo Sony Alpha 7 S III porque quiere obtener mejores imágenes y trabajar en HDR submarino directamente.

Daniel has dived off Lundy Island a few weeks ago with the Panasonic Nauticam GH5 S having fun with the Gray Seals and had a fantastic time. Now he is going to move on, following my advice to the new Sony Alpha 7 S III rig because he wants to get better images and work in underwater HDR directly.

Siguiendo mis consejos ( cosa que, normalmente, no es nada recomendable para las carteras de mis amigos y colaboradores), leyendo mis artículos sobre filmación subacuática en ésta Website y las unánimes y favorables críticas mundiales de la nueva Sony Alpha 7 S III , ha decidido a pasarse a un sistema profesional de vídeo en cuerpo de cámara fotográfica y ha adquirido la nueva A 7 S IIII de SONY.

Following my advice (which, normally, is not recommended at all for the wallets of my friends and collaborators), reading my articles on underwater filming on this Website and the unanimous and favorable global reviews of the new Sony Alpha 7 S III, he have decided to switch to a professional photo-camera body as video system and he has purchased the new SONY A 7 S IIII.

Hace ya unos meses, cuando Daniel comenzó a escribirme y a profundizar sobre la filmación HDR HLG submarina, me pidió mi opinión sobre ésta cámara y sobre cómo sería su trabajo debajo del agua con ella.

A few months ago, when Daniel began to write to me and dive into HDR HLG underwater filming, he asked my opinion about this camera and what his work would be like underwater with it.

Como ya he mencionado en algunos artículos las magníficas series GH 5 de Panasonic , GH 5 y GH 5 S ya están quedándose algo obsoletas y su trabajo en HDR HLG es prácticamente imposible, sin un monitor grabador externo tipo NINJA 5 lo que encarece el equipamiento de una manera muy notable.

As I have already mentioned in some articles, the magnificent Panasonic GH 5, GH 5 and GH 5 S series are already becoming somewhat obsolete and their work in HDR HLG is practically impossible, without an external NINJA 5-type recording monitor which makes the equipment more expensive, a very remarkable way.

Pero las series de Panasonic GH 5, y , tienen algunos problemas de velocidad de enfoque submarino dependiendo de las condiciones del mar ya que las GH 5 . Solamente tienen enfoque por contraste, con un seguimiento bastante lento en situaciones difíciles, cuando la visibilidad no es buena

But the Panasonic GH 5 series have some underwater focusing speed problems depending on the sea conditions since the GH 5 only have contrast focus, with a rather slow tracking in difficult situations, when visibility is not good.

Las Panasonic GH 5 y GH 5 S No tienen el enfoque Híbrido por Fase y por Contraste que tienen las cámaras SONY , que actualmente es el mejor del mundo. Los test del enfoque híbrido de las nuevas Canon C y EOS , no dan una rapidez y exactitud como los de llas cámaras SONY actuales. Por otra parte en las cámaras GH 5 la duración de la batería y el sistema de almacenamiento y calentamiento del sensor limitan la filmación debajo del agua .

The Panasonic GH 5 and GH 5 S do not have the Hybrid by Phase and by Contrast approach that SONY cameras have, which is currently the best in the world. The tests of the hybrid approach of the new Canon C and EOS, do not give a speed and accuracy like those of the current SONY cameras. On the other hand, in the GH 5 cameras the battery life and the storage and heating system of the sensor limit the filming under water.

Canon Dual Pixel
Sony Fast Hybrid AF
SONY REAL TIME EYE AF
Panasonic S 5 Autofocus

Aunque la GH 5 , tiene una estabilización IBIS muy buena . La GH 5 S carece de éste sistema de estabilización IBIS que tenía la primera GH 5

Although GH 5 has a very good IBIS stabilization, GH 5 S lacks this IBIS stabilization system that the first GH 5 had.

El salto cuántico que ha supuesto la Sony Alpha 7 S III en el negocio de las cámaras fotográficas que graban vídeo , en las DSLR con espejo clásicas y en las cámaras específicas de Cine submarino tipo RED , Panasonic , SONY , ARRI , Canon etc , ha supuesto que algunos modelos a la venta en la actualidad y otros que acaban de salir al mercado, se hayan quedado en cierta manera » obsoletos» ante la tecnología que ya trae de serie la ALPHA 7S III

The quantum leap that the Sony Alpha 7 S III has made in the business of photographic cameras that record video, in classic mirror DSLRs and in specific RED, Panasonic, SONY, ARRI, Canon, etc. Underwater Cinema cameras, has assuming that some models for sale today and others that have just been released, have become somewhat «obsolete» given the technology that the ALPHA 7S III already brings as standard.

https://www.alphashooters.com/wp-content/docs/sony-a7siii-manual.pdf

En efecto, como es fácilmente comprobable, las características de la A 7 S III en 4 K dejan , en aspectos como: velocidad de enfoque, seguimiento del sujeto, calentamiento del sensor, duración de las baterías, capacidades de Altas Bit Ratio y FDR etc, superan a algunas otras cámaras de la competencia de Canon , Panasonic e incluso RED ó ARRI . También SONY fagocita algunos modelos de sus cámaras de la serie Alpha y deja por detrás, en la grabación de vídeo a todos sus modelos de su misma serie Alpha.

Indeed, as is easily verifiable, the characteristics of the A 7 S III in 4K leave, in aspects such as: focusing speed, subject tracking, sensor heating, battery life, High Bit Ratio and FDR capabilities, etc. , outperform some other competing cameras from Canon, Panasonic and even RED or ARRI. SONY also swallows up some models of its Alpha series cameras and leaves behind, in the video recording, all its models of the same Alpha series.

Panasonic Lumix S 5-

Cuando mi amigo Daniel me preguntó qué opinaba sobre la A7 S III, y la filmación HDR nativa en HDR HLG debajo del agua , le respondí que era la cámara fotográfica mejor preparada para filmar HDR submarino nativo, sin recurrir a los engorrosos sistemas de filmación RAW debajo del agua.

When my friend Daniel asked me what I thought about the A7 S III, and the native HDR filming in HDR HLG underwater, I answered that it was the photo- camera best prepared to shoot native underwater HDR, without resorting to cumbersome RAW filming systems. Under water.

Como ya he escrito en esta Website, el sistema de filmación en RAW ó SLOG debajo del agua no es la mejor opción para crear contenidos submarinos con la máxima colorimetría . Ya he explicado, con las inserciones de Alister Chapman en mis hilos, cómo RAW y SLOG NO son aconsejables para filmar debajo del agua , porque RAW y SLOG , exigen un control de la exposición en luminancia y crominancia muy estricto y esto, debajo del agua , NO es posible con facilidad cuando buceamos e impide la filmación RUN & GUN que es lo ideal debajo del agua.

As I have already written on this Website, the underwater RAW or SLOG filming system is not the best option to create underwater content with maximum colorimetry. I have already explained, with the Alister Chapman inserts in my threads, how RAW and SLOG are NOT advisable for filming underwater, because RAW and SLOG require a very strict control of exposure in luminance and chrominance and this, under water, It is NOT easily possible when diving and prevents RUN & GUN filming which is ideal under water.

Uno de los muchos aspectos muy interesantes de esta cámara SONY, es que trae por primera vez un sistema de medición de Wb manual y AUTO nuevo completamente y único en su género. La Alpha 7 S III tienen un sensor de Wb híbrido de medición de Luz Blanca y Luz Infrarroja que No han tenido ninguna cámara SONY hasta el momento ( y de ninguna otra marca )

One of the many exciting aspects of this SONY camera is that it brings for the first time a completely new and unique manual and AUTO Wb metering system. The Alpha 7 S III have a hybrid Wb sensor measuring White Light and Infrared Light that have not had any SONY camera up to the moment (and from any other brand)

Pero es muy importante, como se explica en sus instrucciones, que el nuevo sensorde la A7 S III de WB de luz blanca y de luz de infrarrojos, actúe correctamente debajo del agua . Para esto, es imprescindible que la carcasa submarina que contenga a la AX 7 S III debajo del agua , no tape u oculte el emisor receptor de Wb Auto y manual

But it is very important, as explained in its instructions, that the new sensor of the WB A7 S III for white light and infrared light acts correctly under water. For this, it is essential that the underwater housing that contains the AX 7 S III under water, does not cover or hide the receiver transmitter of Wb Auto and manual

https://www.alphashooters.com/wp-content/docs/sony-a7siii-manual.pdf


«[White Balance] is fixed to [Auto] in the following shooting modes: [Intelligent Auto]
If you use a mercury lamp or a sodium lamp as a light source, the accurate white balance will not be obtained because of the characteristics of the light. It is recommended to shoot images using a flash or select [Custom 1] to [Custom 3].

Do not cover the visible light and IR sensor when [White Balance] is set to [Auto]. If you do so, the light source may be erroneously classified, and the white balance may be adjusted to an inappropriate color.»

«[Balance de blancos] se fija en [Auto] en los siguientes modos de disparo: [Auto inteligente]
Si utiliza una lámpara de mercurio o una lámpara de sodio como fuente de luz, no se obtendrá el balance de blancos exacto debido a las características de la luz. Se recomienda tomar imágenes con flash o seleccionar [Personalizado 1] a [Personalizado 3].

No cubra la luz visible y el sensor de infrarrojos cuando [Balance de blancos] esté ajustado en [Auto]. Si lo hace, la fuente de luz puede clasificarse erróneamente y el balance de blancos puede ajustarse a un color inadecuado «.

La filmación profesional , debajo del agua en HDR HLG con Wb manual en cada exposición con series de SONY como la PXW Z 90 , NX 80 ó la Prósumer AX 700 es muy fácil, como he explicado en decenas de post en esta Website. Daniel quería saber si la filmación HDR HLG profesional con Wb manual en cada exposición sería posible con la A 7 S III .

Yo le contesté que, si la carcasa submarina para la nueva A 7 S III , permitía la salida de luz infrarroja y medición de luz blanca de nuevo sensor que lleva la A 7 S III que era prácticamente posible que trabajara a la altura de la Z 90 en Wb manual , aunque no tuviera el sistema de Wb manual instántáneo y preciso con una sola pulsación que tiene la Z 90 por ejemplo.

Professional filming, underwater in HDR HLG with manual Wb in each exposure with SONY series such as the PXW Z 90, NX 80 or the Prosumer AX 700 is very easy as I have explained in dozens of posts on this Website. Daniel wanted to know if professional HLG HDR filming with manual Wb at each exposure would be possible with the A 7 S III.

I replied that, if the underwater housing for the new A 7 S III, allowed the output of infrared light and measurement of white light from a new sensor that carries the A 7 S III that it was practically possible to work at the height of the Z 90 in manual Wb, although it did not have the instantaneous and precise manual Wb system with one touch that the Z 90 has for example.

El Wb manual con la A 7 S III, como ocurre por ejemplo con la SONY RX 100 VII, ó la RX 100 IV , a pesar de que configuremos sus botones de acceso directo, nos hará pulsar al menos 3 ó 4 botones en la cámara y carcasa submarina para que la cámara registre la temperatura de color excita. Este aspecto , aunque no sea tan versátil como en series profesionales de cámaras de vídeo NX y XD cam PXW, sin embargo es un aspecto relativamente fácil de aprender . Así que mi respuesta , fue positiva ya que el nuevo sensor BSI de las series Alpha III y su velocidad de enfoque híbrida , la ponen la altura de las series XD cam PXW Z 90 por ejemplo y además permiten una grabación más alta en tasas de bits y cuantificación 4.2.2 que las Z 90 y NX 80, con lo que la imagen si cabe, será mucho mejor, si se contemplan las técnicas de filmación y post producción de gradación de color que explico en mis entradas.

The manual Wb with the A 7 S III, as for example with the SONY RX 100 VII, 0r RX 100 IV although we configure its direct access buttons, will make us press at least 3 or buttons on the camera and underwater housing so that the camera record the color temperature excites. This aspect, while not as versatile as in professional NX and XD cam PXW video camera series, is nevertheless a relatively easy aspect to learn. So my answer was positive since the new BSI sensor of the Alpha III series and its hybrid focus speed, puts it the height of the XD cam PXW Z 90 series for example and also allows a higher recording in bit rates. and quantification 4.2.2 than the Z 90 and NX 80, with what the image if possible, will be much better, if the filming and post-production techniques of color grading that I explain in my posts are considered.

One touch instant Manual Wb on Right hand. Pressing with a finger , has Rec control ,zoom control and Wb manual control on rigth hand.Wb manual instantáneo de un toque en la mano derecha. Al presionar con un dedo, tiene control Rec, control de zoom y control manual Wb en la mano derecha
One touch instant Manual Wb on Right hand. Pressing with a finger , has Rec control ,zoom control and Wb manual control on rigth hand.Wb manual instantáneo de un toque en la mano derecha. Al presionar con un dedo, tiene control Rec, control de zoom y control manual Wb en la mano derecha
One touch instant Manual Wb on Right hand. Pressing with a finger , has Rec control ,zoom control and Wb manual control on rigth hand.Wb manual instantáneo de un toque en la mano derecha. Al presionar con un dedo, tiene control Rec, control de zoom y control manual Wb en la mano derecha
One touch instant Manual Wb on Right hand. Pressing with a finger , has Rec control ,zoom control and Wb manual control on rigth hand.Wb manual instantáneo de un toque en la mano derecha. Al presionar con un dedo, tiene control Rec, control de zoom y control manual Wb en la mano derecha

Ya he explicado en numerosas ocasiones que muchos productores , por falta de experiencia ó conocimientos, se dejan seducir ó son deslumbrados, por la filmación en 8 K , 12 K . 14 K,…a altas tasas de bits y altas cuantificaciones 4.2.2, pero que se olvidan de que sin un buen Wb manual en cada exposición , ni las altas tasas de K ó altas tasas de bits harán que sus producciones tengan buen color .

I have already explained on numerous occasions that many producers, due to lack of experience or knowledge, are seduced or dazzled by filming in 8K, 12K. 14 K, … at high bit rates and high quantizations 4.2.2, but they forget that without a good manual Wb in each exposure, neither high K rates or high bit rates will make your productions have good Colour .

HDR ES COLOR Y ES LUZ. ES LUMINANCIA Y CROMINANCIA POR MUY POR ENCIMA DE SDR.

HDR IS COLOR AND IT IS LIGHT. IT IS LUMINANCE AND CHROMINANCE WAY ABOVE SDR.

Por eso, una producción HDR ( ó SDR ) submarina , sin buen color, No es una buena producción ( de imágenes submarinas )

Therefore, an underwater HDR (or SDR) production without good color is not a good production ( of underwater images)

Tampoco filmar RAW y SLOG debajo del agua sirve para nada si No se puede recomponer el color correcto, porque el sensor de la cámara No haya sido excitado con la mayor información posible de color. Si no hemos capturado la máxima amplitud de rango dinámico del sensor de nuestra cámara

Also filming RAW and SLOG underwater is of no use if the correct color cannot be recomposed, because the camera sensor has not been excited with as much color information as possible. If we have not captured the maximum width of dynamic range of the sensor of our camera

Por otra parte recurrir a una grandes cantidades de gradación, cuando filmamos en RAW ó en SLOG , y post producción de color submarino, da lugar a artefactos digitales como el banding, las dominantes de color verdes ó azules, el empaste de las sombras y luces de la imagen submarina , la falta de crominancia – luminancia correcta , falta de tri-dimensionalidad en la imagen y profundidad de color de la imagen . Hay artículos míos de los últimos años que he dedicado a éstas cuestiones .

On the other hand, resorting to a large amount of gradation, when filming in RAW or SLOG, and post-production of underwater color gives rise to digital artifacts such as banding, the dominant green or blue colors, the filling of shadows and lights of underwater image, lack of chrominance – correct luminance, lack of three-dimensionality in the image and color depth of the image. There are articles of mine from the last few years that I have dedicated to these questions.

La falta de técnica en la captación de la imagen submarina, produce unas imágenes que luego, en gradación de color y post producción son difíciles de corregir, ó implican la aparición de artefactos digitales en nuestras producciones

The lack of technique in capturing the underwater image produces images that later, in color grading and post production, are difficult to correct, or imply the appearance of digital artifacts in our productions.

Corregir imágenes submarinas defectuosas en su color, es complicado hasta con los mejores Software de edición. LO mejor es acercarse lo más posible al color real que existe bajo el mar, haciendo Wb manual debajo del agua y capturando la mayor colorimetría posible utilizando curvas logarítmicas híbridas de color, como HDR HLG

Correcting underwater images that are defective in color is difficult even with the best editing software. It is best to get as close as possible to the real color that exists under the sea, doing manual Wb underwater and capturing as much colorimetry as possible using hybrid logarithmic color curves, such as HDR HLG

Por fin me han llegado las fotografías que confirman que la A7 S III Nauticam tiene salida de luz para la medición correcta de Wb AUTO y Wb manual debajo del agua. Este aspecto es fundamental para que los productores que conozcan las técnicas correctas y tengan la experiencia apropiada , puedan obtener las mejores imágenes submarinas con la A 7 S III.

I have finally received the photos that confirm that the A7 S III Nauticam has light output for the correct measurement of Wb AUTO and manual Wb under water. This aspect is essential for producers who know the correct techniques and have the appropriate experience to obtain the best underwater images with the A 7 S III.

Así que desde aquí, le deseo a mi amigo Daniel French , que sigue mi website, que amablemente me ha enviado éstas fotografías , mucho éxito en su filmación HDR HLG y SDR submarina, que sin duda veremos muy pronto también aquí.

So from here, I wish my friend Daniel French, who follows my website, who has kindly sent me these photographs, a lot of success in his underwater HDR HLG and SDR filming, which we will certainly see very soon here too.

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3 comments on “NAUTICAM NA 7 S III: LA CARCASA SUBMARINA ALPHA 7 PREPARADA PARA HDR HLG -NAUTICAM NA 7 S III: THE ALPHA 7 SUBMARINE HOUSING PREPARED FOR HDR HLG –

Julio

Hola
Muchísimas gracias por tus artículos!
Comentarte que grabo con Gh5 y ahora voy a adquirir un Atomos Ninja V ya que es posible meterlo en mi carcasa antigua de monitor y así poder grabar a 4k 50 frames, intra, 10bits y prores .
Quería comentarte que las pruebas que he hecho debajo del agua con Hlg y 10bits en tarjetas SD me resultan muy saturadas aun siendo el perfil bastante plano.
Que crees que podría ser ?
Aun así estoy súper contento con Gh5 ( calidad/ precio) .
Muchas gracias y un abrazo

Reply
juanmiguel

Hola Julio: Gracias.
Encantado de saludarte.
He explicado en diferentes post cómo hago yo la filmación HLG con mi SONY PX W Z 90. Pero tu GH 5 es muy diferente.
Básicamente tengo 3 premisas que debes de contemplar si quieres un color cercano al real y que te permita muy poca gradación de color y gran calidad::
1-El uso de Filtro rojo corrector en el objetivos de tu cámara ( Tipo Magic Filter ó Keldan film por ejemplo) ,
2-el uso de filtro corrector en tus luces artificiales ( tipo azul como los Keldan ó los que te puedes fabricar como explico en mis post )
3-el uso del Wb manual en cada disparo justo antes de apretar el REC. Esto es lo más importante para que no te aparezcan sobresaturaciones.
Yo descarto la filmación SLOG, V LOG, RAW RED code etc etc por las razones que explico de que no permiten un Wb manual en cada disparo
La GH 5 no tiene la versatilidad de la Z 90 que yo utilizo y no creo que te sea fácil hacer Wb manual antes de cada disparo porque sus botones son pequeños , debes de pasar por varios Menus ( Una solución intermedia que no te servirá para todas las situaciones es que lleves dos ó tres pre ajustes de Wb manual para diferentes profundidades ( hechos con los filtros), pero ´esta solución no es infalible.
Lo mejor siempre como yo explico , por la Ley de Lambert Beer es hacer el Wb manual en cada disparo ( es como cuando mides la luz con un fotómetro en fotografía : has de hacer una medición exacta ó que tu cámara la realice exacta ( pero esto es imposible debajo el agua ).
Es pura física de absorción de las longitudes de onda del color, dispersión de partículas y trayectoria de la luz en un fluido denso no puro.
Probablemente tu cámara no adquiere el patron de blancos correcto y si utilizas un filtro corrector en la cámara ó en las luces ello lleva a una mala interpretación del color. Las sobresaturaciones rojas son más fáciles de corregir en post pro, pero con las verdes y azules , olvídate. Tampoco ajustar la temperatura de color de tus luces al Wb sirve como en fotografía ya que el vídeo es un constante cambio de temperatura de color en cada situación aunque esté en una misma profundidad.
Lee mi artículo:
https://wetpixel.es/balance-de-blancos-manual-submarino-una-y-otra-vez-underwater-manual-white-balance-again-again-again-and/
No se qué carcasa utilizas.
Básicamente las imágenes HLG si, están bien expuestas, te tienen que salir con un color muy cercano a lo real. Casi las puedes utilizar sin gradación de color. Puedes verlo en mis vídeos de Spliscreen y técnicas de gradación con Lumetri

https://www.youtube.com/watch?v=2S07t3UveuA&t=141s
https://www.youtube.com/watch?v=pWQom8auBGM&t=23s
https://www.youtube.com/watch?v=kbZBMqKTivM&t=107s

En la mayoría de los casos verás que yo hago muy poca gradación.
HLG permite una gran gradación de color y es muy flexible pero la premisa principal es que » menos es más», porque así no tendrás artefactos digitales como Banding, Sobresaturaciones de verdes ó azules ó moscas y destellos digitales .
Como yo explico en varias ocasiones las camaras fotográficas que graban vídeo como la GH 5 tienen una serie de inconvenientes .
Yo he tenido tres cámaras Alpha de SONY con carcasas Nauticam y conozco bien de que te hablo.

La gran ventaja de la GH 5 es que tienes un buen IBIS y te permite muy buena estabilización y si grabas a 50 p puedes emplear cierta cantidad de slowmotion para estabilizar tus tomas, aunque abusar de ello también es un defecto y te hace perder nitidez en la imagen ( puedes utilizar máscaras de enfoque para suplir la nitidez )
.Respecto a Atomos Ninja V yo tengo uno de ellos, pero no lo utilizo con mi carcasa
Yo utilizo un magnificador de pantalla que tiene muchas más ventajas que utilizar un monitor externo.
He utilizado magnificadores también con algunas de mis Nauticam:
https://wetpixel.es/como-hacer-un-amplificador-de-pantalla-para-carcasas-submarinas-how-to-make-a-screen-amplifier-for-underwater-housings/

Tengo que preguntarte si conoces bien el NInja V. Debes de informarte bien, desde mi punto de vista , si no quieres tener desagradables sorpresas.
Esto es porque debes de saber que determinados modelos de cámara solamente admiten la salida exterior de monitor anulando la de la cámara si estas grabando.
Es decir, solamente podrás ver a través del Ninja V , con lo que ellos supone respecto a la salida de menús ó desconexión. Atomos Ninja V tiene algunos problemas con carcasas Nauticam y algunas personas afirman que la GH 5 no enfoca bien cuando se conecta. También , el Ninja V se calienta muchísimo y puede darte problemas de vaho ó calentamiento si no tienes cuidado. Esto es debido a sus 1000 lumens de pantalla y su gran batería. Tiene ventiladores internos y disipa mucho calor. la pantalla se puede poner a 40 grados…imagínate en un lugar de humedad y calor…y encerrado en su carcasa.

Mi consejo es que estudies tu compra . Visita Wetpixel.com
Algunos miembros de esta web me escriben y preguntan muchas cuestiones. sobre los problemas de NInja V en carcasa Nauticam: con la GH 5 :
Algunos Links interesantes son:
https://wetpixel.com/forums/index.php?/topic/62979-nauticam-hdmi-cables-fragility/
https://wetpixel.com/forums/index.php?/topic/62174-gh5-focus-issue-with-external-monitor/
https://wetpixel.com/forums/index.php?/topic/66491-gh5-noise-video/
https://wetpixel.com/forums/index.php?/topic/66762-gh5-af-lock-strange-behaviour/
https://wetpixel.com/forums/index.php?/topic/66977-gh5-economy-automatic-power-off-with-external-monitor/
https://wetpixel.com/forums/index.php?/topic/65871-shoot-hdr-or-sdr-in-2020/

Si te soy sincero, creo que la opción Ninja V no te va a aportar grandes ventajas con respecto a la filmación interna con la GH 5 y si que te dará algunos dolores de cabeza.
Por ejemplo, si te quedas sin batería en el Ninja V en medio de una inmersión es posible que no puedas seguir grabando porque te quedes sin señal de vídeo en el monitor de la cámara.

Por otra parte, las ventajas de Pro RES y 10 bits 4.2.2 , son relativas como puedes leer en mis artículos:
https://wetpixel.es/4-k-hdr-10-bits-4-2-2-submarino-es-hdr-autentico4k-hdr-10-bits-4-2-2-submarine-is-authentic-hdr/
Realmente si no tienes un buen estudio de producción, con monitores HDR y a 10 bits ( casi nadie los tiene por ahora y además has de tener tanscodificadores tipo BM Studio ) , no vas a sacar el máximo partido a tu Pro RES 4.2.2 10 bits y te vas a complicar con el almacenamiento, el intercambio y la compatibilidad de archivos.

https://wetpixel.es/samuel-bilodeau-oliver-leyba-editing-hdr-with-premiere/

Además todo los que subas a Youtube ( si es tu objetivo ) ó Vimeo aun en HDR como mis vídeos lo verás en 8 bits , con una alta compresión y baja tasa de bits.
Es decir , que ni en gradación de color ni en exportación y visualización vas a ganar si grabas con el Ninja V .
Yo, contrariamente a las tendencias del mercado y la industria del cine submarino, como puedes leer tengo muy claros los aspectos técnicos y los límites a los que nos enfrentamos . Como soy un investigador independiente , no me paga ninguna marca , y soy un » experto» en estos medios según mis exámenes de oposición .-) puedo hablarte con libertad: es una perdida de dinero y tiempo.
Por eso digo que hay que elegir muy bien tu ecosistema de cine submarino. Has de conocerlo muy bien y maximizar sus recursos minimizando tu inversión.
Hay personas como Marcelo el autor de Bugsdreamer que han sabido sacarle muy buen partido a su GH 5. Me encanta este autor . Aunque se nota que el Wb es mejorable y algunos colores se pueden ajustar mejor, este autor es para mi quien mejor ha trabajado con la GH 5 y por ello ha recibido varios premios.
Si te fijas en su equipamiento verás que no lleva monitor externo:

https://www.youtube.com/watch?v=FNK4TyQ4Wug
https://www.youtube.com/channel/UCDAff3CfzyT2aMA9RvLlCpQ

https://www.bugdreamer.com/gear

El Ninja V te va a complicar la vida bastante: imagínate abrirlo con todas las luces puestas en una zodiak ó en un barco para cambiar batería etc. Por otra parte , no apreciarás diferencia excesiva.
La GH 5 es un modelo de cámara de hace 5 años y ya está algo obsoleta en enfoque por contraste etc.
Mi consejo, aunque te parezca un poco radical es que sigas así con ella hasta que amortices tu inversión Yo no invertiría más en ella.
Espero que te haya esclarecido y ayudado en algo
Un saludo y mis deseos de buena salud!
JM

Hello Julio: Thank you.
Nice to meet you.
I have explained in different posts how I do the HLG filming with my SONY PX W Z 90. But your GH 5 is very different.
Basically I have 3 premises that you must consider if you want a color close to the real one and that allows you very little color gradation and great quality:
1-The use of a corrective red filter in the objectives of your camera (Magic Filter or Keldan film type for example),
2-the use of a corrective filter in your artificial lights (blue type like Keldan or those that you can make as I explain in my post)
3- the use of the manual Wb in each shot just before pressing the REC. This is the most important thing so that you do not see oversaturations.
I discard the filming SLOG, V LOG, RAW RED code etc etc for the reasons that I explain that they do not allow a manual Wb in each shot
The GH 5 does not have the versatility of the Z 90 that I use and I do not think it is easy for you to do manual Wb before each shot because its buttons are small, you must go through several Menus (An intermediate solution that will not work for all The situations is that you have two or three manual Wb presets for different depths (made with the filters), but ‘this solution is not infallible.
The best thing always as I explain, by the Law of Lambert Beer is to do the manual Wb in each shot (it is like when you measure the light with a photometer in photography: you have to make an exact measurement or have your camera take it exact (but this impossible under water).
It is pure physics of absorption of the wavelengths of color, dispersion of particles and light path in a dense non-pure fluid.
Probably your camera does not acquire the correct white pattern and if you use a correction filter in the camera or in the lights it leads to a bad interpretation of the color. Red oversaturations are easier to correct in post pro, but with green and blue ones, forget it. Neither adjusting the color temperature of your lights to the Wb serves as in photography since the video is a constant change of color temperature in each situation even if it is in the same depth.
Read my article:
https://wetpixel.es/balance-de-blancos-manual-submarino-una-y-otra-vez-underwater-manual-white-balance-again-again-again-and/
I don’t know which case you use.
Basically the HLG images are well exposed, they have to come out with a color very close to the real thing. You can almost use them without color grading. You can see it in my videos of Spliscreen and grading techniques with Lumetri

https://www.youtube.com/watch?v=2S07t3UveuA&t=141s
https://www.youtube.com/watch?v=pWQom8auBGM&t=23s
https://www.youtube.com/watch?v=kbZBMqKTivM&t=107s

In most cases you will see that I do very little grading.
HLG allows a great color gradation and is very flexible but the main premise is that «less is more», because this way you will not have digital artifacts like Banding, Green or blue oversaturations or flies and digital flashes.
As I explain on several occasions, cameras that record video like the GH 5 have a number of drawbacks.
I have had three SONY Alpha cameras with Nauticam housings and I know well what I am talking about.

The great advantage of the GH 5 is that you have a good IBIS and it allows you very good stabilization and if you record at 50p you can use a certain amount of slowmotion to stabilize your shots, although abusing it is also a defect and makes you lose sharpness in the image (you can use unsharp masks to supplement the sharpness)
Regarding Atomos Ninja V I have one of them, but I do not use it with my case
I use a screen magnifier which has many more advantages than using an external monitor.
I have used magnifiers also with some of my Nauticam:
https://wetpixel.es/how-to-make-a-pantalla-amplifier-para-carcasas-submarinas-how-to-make-a-screen-amplifier-for-underwater-housings/

I have to ask you if you know the NInja V well. You must inform yourself well, from my point of view, if you do not want to have unpleasant surprises.
This is because you should know that certain camera models only support the external monitor output, overriding that of the camera if you are recording.
That is to say, you will only be able to see through the Ninja V, with what they suppose regarding the exit of menus or disconnection. Atomos Ninja V has some issues with Nauticam housings and some people claim that the GH 5 doesn’t focus well when plugged in. Also, the Ninja V gets extremely hot and can give you fogging or heating problems if you’re not careful. This is due to its 1000 lumens of screen and its large battery. It has internal fans and dissipates a lot of heat. the screen can be set to 40 degrees … imagine in a place of humidity and heat … and enclosed in its case.

My advice is that you study your purchase. Visit Wetpixel.com
Some members of this website write to me and ask many questions. on NInja V problems in Nauticam housing: with the GH 5:
Some interesting Links are:
https://wetpixel.com/forums/index.php?/topic/62979-nauticam-hdmi-cables-fragility/
https://wetpixel.com/forums/index.php?/topic/62174-gh5-focus-issue-with-external-monitor/
https://wetpixel.com/forums/index.php?/topic/66762-gh5-af-lock-strange-behaviour/
https://wetpixel.com/forums/index.php?/topic/66977-gh5-economy-automatic-power-off-with-external-monitor/
https://wetpixel.com/forums/index.php?/topic/66491-gh5-noise-video/
https://wetpixel.com/forums/index.php?/topic/65871-shoot-hdr-or-sdr-in-2020/

To be honest, I think that the Ninja V option is not going to bring you great advantages over internal filming with the GH 5 and it will give you some headaches.
For example, if you run out of battery on the Ninja V in the middle of a dive, you may not be able to continue recording because you run out of video signal on the camera monitor.

On the other hand, the advantages of Pro RES and 10 bits 4.2.2 are relative, as you can read in my articles:
https://wetpixel.es/4-k-hdr-10-bits-4-2-2-submarino-es-hdr-authentic4k-hdr-10-bits-4-2-2-submarine-is-authentic- hdr /
Really, if you don’t have a good production studio, with 10-bit HDR monitors (almost nobody has them for now and you also have to have BM Studio-type transcoders), you are not going to get the most out of your Pro RES 4.2.2 10 bits and you’re going to have a hard time with file storage, sharing, and compatibility.

https://wetpixel.es/samuel-bilodeau-oliver-leyba-editing-hdr-with-premiere/

In addition, everything that you upload to YouTube (if it is your goal) or Vimeo even in HDR like my videos you will see it in 8 bits, with high compression and low bit rate.
That is to say, neither in color grading nor in export and visualization you will win if you record with the Ninja V.
Contrary to the trends in the market and the underwater film industry, as you can read, I am very clear about the technical aspects and the limits that we face. As I am an independent researcher, I do not pay any brand, and I am an «expert» in these media according to my opposition exams .-) I can speak to you freely: it is a waste of money and time.
That is why I say that you have to choose your underwater cinema ecosystem very well. You have to know it very well and maximize its resources while minimizing your investment.
There are people like Marcelo, the author of Bugsdreamer, who have managed to get the most out of his GH 5. I love this author. Although it is noted that the Wb can be improved and some colors can be adjusted better, this author is for me the one who has worked best with the GH 5 and for this he has received several awards.
If you look at his equipment, you will see that he does not have an external monitor:

https://www.youtube.com/watch?v=FNK4TyQ4Wug
https://www.youtube.com/channel/UCDAff3CfzyT2aMA9RvLlCpQ

https://www.bugdreamer.com/gear

The Ninja V is going to complicate your life a lot: imagine opening it with all the lights on on a zodiak or on a boat to change batteries etc. On the other hand, you will not appreciate excessive difference.
The GH 5 is a 5-year-old camera model and is already somewhat outdated in contrast focus etc.
My advice, even if it seems a bit radical, is that you continue like this with it until you pay off your investment. I would not invest more in it.
I hope it has clarified and helped you in something
Greetings and good health wishes!
JM

Reply
juanmiguel

Julio, algunas notas más, si me lo permites:

NINJA V Monitor realmente es de 8 bits : 8+2 FCR

Si ya has adquirido el Ninja V, también puedes utilizarlo como monitor de referencia HDR para tus ediciones con tu portátil ó tu NLE y como monitor para exteriores en grabación 4.2.2- 10 bits.
Pero, realmente, aunque grabes a 10 bits de color, ó transcodifiques con él una señal de 8 Bits a 10 bits , NO verás nunca esos 10 bits de color reales en tu pantalla ya que Ninja V es un monitor Pseudo 10 Bits: es decir es 8+ 2 Bits de color monitor.
Ninja V es 8+2 FCR , es decir , NO es un monitor de pantalla a 10 Bits realmente ( aunque grabe en 10 Bits). No es como la serie NEON de Atomos.
https://www.panoramaaudiovisual.com/2019/06/03/atomos-neon-hdr/

«El Neon 24″ y el Neon 31″ cuentan con pantallas DCI de 4K (4096 x 2160 píxeles), una cobertura de color de 10 bits DCI-P3 al 100%, y retroiluminación dinámica de zonas. Y finalmente, la versión 55″ de los monitores Atomos Neon cuenta con una resolución UHD (3840 x 2160 píxeles).
Por vez primera, estas pantallas son 10 bits, frente al tradicional 8+2 FRC utilizado en sus propuestas anteriores. Además, utilizan la última versión de su sistema operativo que también se puede encontrar en el Shogun 7 y el Ninja V. Todos los grabadores Neon pueden grabar desde fuentes HDMI, SDI y Quad-Link SDI, y todos los principales fabricantes de cámaras son compatibles. Soporta hasta HDMI de 10 bits sin compresión, así como 12G-SDI con 12 bits y 4K RAW en hasta 60p.»

El Ninja V , es un magnífico monitor de campo, para filmar HDR en » tierra » en 4.2.2 y 10 bits en grabación . » Pero es 8+2 FRC bits para visualización.
«En el aire», «en tierra», no tienes las condiciones tan exigentes de Wb manual como debajo del agua y lo puedes utilizar con el estupendo Wb automático de la GH 5 para hacer tus grabaciones HDR HLG.
Por desgracia, la GH 5 y algunas cámaras Panasonic no te dan la posibilidad de elegir entre diferentes sistemas y ajustes HLG en sus menús. como tienen las SONY de calidad profesional.
Así con mi Z 90 , ó las nuevas Alpha 7 S III yo estoy recomendando a usuarios con carcasa Nauticam que utilicen, como yo hago en mi Z 90 , el perfil PP 10 HLG en HLG 2 , con lo que tienes un rango dinámico total del sensor del 95% y una relación S/N señal Ruido ( de vídeo ) muy buena con gran capacidad de gradación de color y muy poco ruido de vídeo.
Puedes ver los ajustes de configuración de mi Z 90 en :
https://www.youtube.com/watch?v=w_lZr3_YsyU&t=36s
https://www.youtube.com/watch?v=3j2Dc_JNH6M&t=4s
Aunque es un poco pequeño, NInja V, también lo puedes utilizar como monitor de estudio y tendrás la referencia de cómo se verán tus vídeos HDR en BT 2020 ( 8 bits realmente ) :
También lo puedes usar como» Monitor encoder», es decir, para codificar tus filmaciones en 10 bits Pro Res partiendo de 8 bits por ejemplo .
Trabaja muy bien como monitor Backup sobre el terreno como » re-escalador» también.
https://www.eoshd.com/comments/topic/18652-atomos-recorders-upscale-from-8-bit-to-10-bit-anybody-found-this-to-be-a-problem/

Para visualizar con Premiere FCPX, Da Vinci los colores BT 2020 y HDR en tu Ninja V necesitarás un trans-codificador como Black Magic Ultraestudio Monitor 3 G que da salida BT 2020 Full HD 1080 p 60p ( NO 4 K ) desde el software que utilices .
Necesitas dar salida a través de un concentrador de señal como BM Ultraestudio Monitor 3 G ó Ultrastudio 4 K si quieres ver realmente tus colores en BT 2020, pero olvídate de tus 10 bits de visualización sobre Ninja V. Si no tienes estos transcodificadores , puedes hallar una solución intermedia barata utilizando un Splitter ó concentrador 4 K y unos cables HDMI 4 K 2.0. que te permitirán una señal en tu Ninja V muy cercana al HDR HLG. tienes algunas fotos en mis artículos
Ten en cuenta que Ninja V , como te digo, NO es un monitor con pantalla a 10 Bits, ( hay pocos «realmente reales » hasta ahora ) con lo que no vas anotar mucha diferencia en crominancia , aunque si en Luminancia en tu Ninja V por sus 1000 nits de luminancia.
Ninja V es una » Pseudo – monitor 10 bits , es decir: interpola colores para lograr un efecto de 10 bits en crominancia.
Atomos, como te digo, tiene la serie NEON actualmente que SI es 10 bits real. 10 bits en pantalla como explico en mi artículo:

https://wetpixel.es/samuel-bilodeau-oliver-leyba-editing-hdr-with-premiere/
https://www.atomos.com/neon
Un saludo y buena suerte

JM

NINJA V Really 8 bit monitor: 8 + 2 FCR

Julio, a few more notes, if you will allow me:
If you have already purchased the Ninja V, you can also use it as an HDR reference monitor for your edits with your laptop or NLE and as an outdoor monitor for 4.2.2-10 bit recording.
But, really, even if you record at 10 bits of color, or transcode with it an 8-Bit signal to 10-bits, you will NEVER see those real 10 bits of color on your screen since Ninja V is a Pseudo 10-Bit monitor: that is to say It is 8+ 2 Bit color monitor.
Ninja V is 8 + 2 FCR, that is, it is NOT a really 10 Bit screen monitor (even if it does 10 Bit recording). It’s not like the NEON series from Atomos.
https://www.panoramaaudiovisual.com/2019/06/03/atomos-neon-hdr/

«The Neon 24 ″ and Neon 31 ″ feature 4K DCI displays (4096 x 2160 pixels), 100% DCI-P3 10-bit color coverage, and dynamic zone backlighting. And finally, the 55 ″ version of Atomos Neon monitors have a UHD resolution (3840 x 2160 pixels).
For the first time, these screens are 10 bits, compared to the traditional 8 + 2 FRC used in their previous proposals. Additionally, they use the latest version of their operating system which can also be found on the Shogun 7 and Ninja V. All Neon recorders can record from HDMI, SDI and Quad-Link SDI sources, and all major camera manufacturers are supported. . Supports up to 10-bit uncompressed HDMI, as well as 12G-SDI with 12-bit and 4K RAW at up to 60p. »

The Ninja V is a magnificent field monitor for shooting HDR on «ground» at 4.2.2 and 10-bit recording. «But it is 8 + 2 FRC bits for display.
«In the air», «on land», you don’t have as demanding manual Wb conditions as underwater and you can use it with the GH 5’s great automatic Wb to make your HDR HLG recordings.
Unfortunately, the GH 5 and some Panasonic cameras don’t give you a choice between different HLG systems and settings in their menus. as they have the SONY of professional quality.
So with my Z 90, or the new Alpha 7 S III, I am recommending users with a Nauticam casing to use, as I do in my Z 90, the PP 10 HLG profile on HLG 2, with which you have a total dynamic range of 95% sensor and a very good S / N signal Noise (video) ratio with high color grading capabilities and very low video noise.
You can see the configuration settings of my Z 90 in:
https://www.youtube.com/watch?v=w_lZr3_YsyU&t=36s
https://www.youtube.com/watch?v=3j2Dc_JNH6M&t=4s
Although it is a bit small, NInja V, you can also use it as a studio monitor and you will have the reference of how your HDR videos will look in BT 2020 (8 bits really):
You can also use it as a «Monitor encoder», that is, to encode your footage in 10 bits Pro Res starting from 8 bits for example.
Works great as a backup monitor in the field as a «rescaler» too.
https://www.eoshd.com/comments/topic/18652-atomos-recorders-upscale-from-8-bit-to-10-bit-anybody-found-this-to-be-a-problem/

To view with Premiere FCPX, Da Vinci BT 2020 and HDR colors on your Ninja V you will need a trans-encoder such as Black Magic Ultraestudio Monitor 3 G that outputs BT 2020 Full HD 1080p 60p (NOT 4K) from the software you use .
You need to output through a signal hub like BM Ultraestudio Monitor 3G or Ultrastudio 4K if you want to really see your colors in BT 2020, but forget about your 10-bit display on Ninja V. If you don’t have these transcoders, you can find An inexpensive compromise using a 4K Splitter or Hub and 4K HDMI 2.0 cables. that will allow you a signal on your Ninja V very close to the HDR HLG. you have some photos in my articles
Keep in mind that Ninja V, as I told you, is NOT a monitor with a 10 Bit screen, (there are few «really real» so far) so you will not notice much difference in chrominance, although in Luminance in your Ninja V for its 1000 nits of luminance.
Ninja V is a «Pseudo – 10 bit monitor, that is: it interpolates colors to achieve a 10 bit chrominance effect.
Atomos, as I told you, has the NEON series currently that SI is 10 bits real. 10 bits on screen as I explain in my article:

https://wetpixel.es/samuel-bilodeau-oliver-leyba-editing-hdr-with-premiere/
https://www.atomos.com/neon
A greeting and good luck
JM

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