SEA COLOR HLG RAW NOT COLOR GRADING-SEA COLOR HLG HDR SIN GRADACIÓN DE COLOR

SEA COLOR HLG RAW NOT COLOR GRADING-SEA COLOR HLG HDR SIN GRADACIÓN DE COLOR


SEA COLOR HLG RAW NOT COLOR GRADING-SEA COLOR HLG HDR SIN GRADACIÓN DE COLOR

Algunos de mis amigos y otros productores de cine submarino me han hecho llegar sus dudas respecto a la codificación y visualización de los vídeos HDR HLG subidos a la Red y en concreto a YOUTUBE

GOOGLE TRANSLATION

Some of my friends and other producers of underwater cinema have sent me their doubts regarding the encoding and display of HDR HLG videos uploaded to the Network and specifically to YOUTUBE

Así que a petición de uno de ellos, he subido unos de mis últimos films llevados a DEMA 2019 esta vez sin calificar el color, es decir tal y como sale el color HDR HLG de la cámara SONY PXW Z90 XDcam 4 K HDR Profesional. Pongo al lado, también el vídeo la versión SDR BT 709 con gradación de color Lumetri para visualizar en Smarphones y dispositivos con menos de 300 Nits de luminosidad , para ver las diferencias. La primera versión HLG sin graduar el color es para ver en dispositivos compatibles HLG HDR

So at the request of one of them, I have uploaded some of my latest films taken to DEMA 2019 this time without rating the color, that is, as it comes HLG Color from the SONY PXW Z90 XDcam 4K Professional HDR camera.I put aside, also the video, the SDR BT 709 version with Lumetri color gradation to display on Smarphones and devices with less than 300 Nits of brightness, to see the differences. The first HLG ungraded color version is for viewing on compatible HLG HDR devices

Algunas personas se sienten confusas y perdidas con ciertas informaciones que circulan por la www respecto a la filmación HDR HLG. Algunas personas, leen cosas en los foros como que la filmación SLOG a 10 bits de profundidad de color , a 400 Mbps por ejemplo es siempre mejor que trabajar en HDR HLG nativo a 8 bits de color, por ejemplo, porque trabajando así puede hacerse una mejor gradación de color. Y esto no es así. Todo depende el equipamiento, la cámara que utilicemos, la técnica de filmación exposición y Wb manual y la post producción de color que empleemos. Así que la respuesta no es tan sencilla.

Some people feel confused and lost with certain information circulating on the www regarding HDR HLG filming. Some people read things in the forums like that SLOG filming at 10 bits color depth, at 400 Mbps for example is always better than working on native HDR HLG at 8 bits color, for example, because working like this can make a better color grading. And this is not so. It all depends on the equipment, the camera we use, the exposure filming technique and manual Wb and the color post production that we use. So the answer is not that simple.

Paso a resumir algunas de mis experiencias de varios años experimentando primero con la filmación en XAVC S BT 709 a 8 bits la post producción del efecto HDR a 8 bits y luego con la filmación XAVC L MXF BT 2020 , la gradación HLG y exportación y subida HLG a YOUTUBE de películas HDR .

I will summarize some of my experiences from several years experimenting first with the 8-bit XAVC S BT 709 filming the post production of the 8-bit HDR effect and then with the XAVC L MXF BT 2020 filming, the HLG gradation and export and upload HLG to YOUTUBE from HDR movies.

Desde que Premiere dotó a Lumetri de la codificación HDR y HLG es muy fácil experimentar con el efecto HDR partiendo de imágenes codificadas en diferentes CODECS y curvas Logaritmicas de Color por ejemplo, a 8 bits, a 10 bits de color y con diferentes bit ratio y cuantificaciones .

Since Premiere provided Lumetri with HDR and HLG encoding, it is very easy to experiment with the HDR effect of images encoded in different CODECS and Logarithmic Color curves, for example, 8 bits, 10 bits of color and with different bit ratios and quantifications.

Yo mismo, hace ya varios años, con la videocámara AX 100 SONY ya experimenté subiendo a HDR con Lumetri, la calidad de la imagen filmada en BT 709 a 8 bits de color. Es exactamente lo que los ingenieros de la BBC hicieron en BLUE PLANET 2 , donde se mezclaron imágenes a 8 bits y a 10 bits de diferentes cámaras de cine , vídeo y fotografía como RED y SONY por ejemplo.

Several years ago I myself with the AX 100 SONY camcorder already experimented with uploading HDR with Lumetri, the quality of the image shot in BT 709 at 8 bits of color. It is exactly what the BBC engineers did in BLUE PLANET 2, where 8-bit and 10-bit images from different film, video and photography cameras like RED and SONY for example were mixed.

En algunos de mis post referidos a las técnicas de filmación en BP 2 pueden verse algunos de los más de 60 camarógrafos que participaron en la serie sobre el agua y bajo el agua , con cámaras RED ó SONY .

Some of my more than 60 cameramen who participated in the series on water and underwater, with RED or SONY cameras, can be seen in some of my posts referring to filming techniques in BP 2.

EL CAMARÓGRAFO ESPAÑOL DE BLUE PLANET 2 RAFA HERRERO MASSIEU CON AMPHIBICO REDTHE BLUE PLANET 2 SPANISH CAMAROGRAPHER RAFA HERRERO MASSIEU WITH AMPHIBICO RED
RAFA HERRERO

Algunas cámaras SONY que pueden verse utilizadas en los Making OFF de BP II de la BBC , fueron la F55 y las primeras de fotografía ALPHA 7 disponibles. Muchas de ellas trabajaban a 8 bits de profundidad de color y en espacio de color BT 709 a 100 Mbps .

Some SONY cameras that can be seen used in the Making of the BBC’s BP II, were the F55 and the first ALPHA 7 photography available. Many of them worked at 8 bit color depth and in BT 709 color space at 100 Mbps.

Cuando se comenzó a rodar la serie BP II de la BBC y durante los 4 años que duró su producción se emplearon muchos tipos de equipamientos, algunos de los cuales no tenían sensores propiamente BT 2020 sino que eran BT 709 y trabajaban a 8 bits de profundidad de color. Posterioremente esas imágenes se codificaron y editaron como HDR HLG por software. En realidad ninguna imagen la serie BP II se filmó en HDR HLG nativo, porque simplemente todavía no había ninguna cámara de cine ó vídeo que filmara en HLG ya que el desarrollo de esta tecnología es posterior a la fecha de rodaje de la serie.

When the BBC’s BP II series began to be shot and during the 4 years that it lasted its production, many types of equipment were used, some of which did not have BT 2020 sensors but were BT 709 and worked at 8 bits depth. color. These images were later encoded and edited as HDR HLG by software. In reality, no images of the BP II series were filmed in native HDR HLG, because there simply was still no film or video camera filming in HLG since the development of this technology is after the filming date of the series.

Por lo tanto, los argumentos que pueden leerse en la www. de algunos autores que en su mayoría no han experimentado la filmación HDR, de que no es posible utilizar imágenes a 8 bits de color y BT 709 y que contienen defectos como banding , subexposiciones ó desenfoques y exportarlas en HLG no es cierta .

Therefore, the arguments that can be read on the www. by some authors who have not experienced HDR filming for the most part, that it is not possible to use 8-bit color images and BT 709 and that they contain defects such as banding, underexposure or blurring and exporting them in HLG is not true.

La serie Blue Planet II es el ejemplo de que la mezcla de imágenes de 8 bits a 100 Mbps XAVC S e imágenes con diferentes Codecs a 10 bits como XAVC L , RED code etc es perfectamente exportable, editable y en emisión como HLG a 10 bits y en 4.2.2. para subir a plataformas como Youtube ( 8 bits ) ó como la plataforma de la BBC (8 bits)

The Blue Planet II series is the example that the mix of 8 bit images at 100 Mbps XAVC S and images with different 10 bit Codecs such as XAVC L, RED code etc is perfectly exportable, editable and broadcast as 10 bit HLG and in 4.2.2. to upload to platforms such as YouTube (8 bits) or the BBC platform (8 bits)

Hoy en día, como Alister Chapman, experto en HDR de SONY dice , podemos partir de una imagen y con nuestro Software editarla y dotarla de un mayor rango dinámico siempre y cuando la calidad , profundidad de color y rango dinámico que nos ofrezca de nuestro sensor sea suficientemente grande. Y hoy la mayoría de los sensores en nuestras cámaras tienen un rango dinámico extraordinario permitiendo que nos salgamos de los standards establecidos como normas en los espacios de color, por ejemplo.

Today as Alister Chapman, HDR expert at SONY says, we can start from an image and with our Software edit it and provide it with a greater dynamic range as long as the quality, color depth and dynamic range that our sensor offers us are big enough. And today most of the sensors in our cameras have an extraordinary dynamic range allowing us to go outside the standards established as norms in color spaces, for example.

Así, si partímos de unas imágenes en HDR HLG BT 2020 y pasamos a una exportación BT 709 nos saldremos de las normas establecidas obteniendo una calidad y rango dinámico en la imagen por encima de los standards BT 709. Ya no lo llamaremos BT 709, pero como el mismo dice: qué más da si en nuestros SmartV se ven fantásticamente bien.

So if we start from HDR HLG BT 2020 images and go to a BT 709 export we will go beyond the established standards obtaining a quality and dynamic range in the image above the BT 709 standards. We will no longer call it BT 709, but as It says: what difference does it make if our SmartVs look fantastic?

Lo mismo ocurre con las exportaciones HDR HLG, con Premiere Lumetri, por ejemplo

The same goes for HDR HLG exports, with Premiere Lumetri for example

Hoy en día la PXW Z 90 que yo utilizo, tiene un sensor por ejemplo de una pulgada que trabaja en el espacio de color BT 2020 nativo. Para poner otro ejemplo: hace tan sólo 3 años Alister Chapman decía que el primer modelo de la famosa y extendida cámara de cine SONY FS 5 no tenía un sensor propiamente BT 2020 .

Today the PXW Z 90 that I use has a one inch sensor for example that works in the native BT 2020 color space. To give another example: just 3 years ago Alister Chapman said that the first model of the famous and widespread SONY FS 5 film camera did not have a proper BT 2020 sensor.

En la época en que comenzó a filmarse bajo el agua BP 2 algunas de las cámaras profesionales trabajaban en Codecs específicos de RED por ejemplo ó en XAVC S por ejemplo en SONY eran a 10 y a 8 bits de profundidad de color con tasas de bits, de 100 Mbps y a 25 ftps por ejemplo en algunas de las de SONY y directamente en BT 709 en muchos casos.

At the time when BP 2 began to be filmed underwater some of the professional cameras worked in RED-specific Codecs for example or XAVC S for example in SONY they were 10 and 8 bit color depth with bit rates, from 100 Mbps and 25 ftps for example in some of SONY’s and directly in BT 709 in many cases.

Posteriormente, la post producción de color y etalonaje en BP II permitió a los técnicos en gradación de color subir de 8 bits a 10 bits de color todas las imágenes en HDR HLG para subirlas luego a plataformas y poderse emitir a 8 bits de color en la plataforma de la BBC ó editar en Blu ray como HDR HLG

Subsequently, the post production of color and color grading in BP II allowed color grading technicians to upload all the images in HDR HLG from 8 bits to 10 bits of color and then upload them to platforms and be able to emit 8 bits of color on the screen. BBC platform or edit on Blu ray as HDR HLG

Premiere Lumetri ha permitido en los últimos años, hacer este tipo de conversiones sin problemas , partiendo de imágenes incluso filmadas en SLOG y HLG en la misma línea de tiempo , sin conversiones, contrariamente a lo que ocurría con FCPX por ejemplo, que no permitía el mezclado directo en la línea de tiempo de perfiles LOG y HLG por ejemplo.

Premiere Lumetri has allowed in recent years, to make this type of conversions without problems, starting from images even filmed in SLOG and HLG in the same timeline, without conversions, contrary to what happened with FCPX for example, which did not allow the direct mixing in the timeline of LOG and HLG profiles for example.

Premiere Lumetri desde el principio fué más versátil, sencillo y potente que otras aplicaciones, simplificando los procesos de etalonaje integración y exportación y así permitió trabajar con curvas Logaritmicas de color nativas .

Premiere Lumetri from the beginning was more versatile, simple and powerful than other applications, simplifying the processes of color grading, integration and export, and thus allowed working with native Logarithmic color curves.

En Premiere, podemos mezclar sin ningún problema imágenes SLOG por ejemplo y HDR HLG. Pasar de SLOG 2 ó SLOG 3 a HDR HLG es fácil y algunas personas, antes de que apareciera la función HLG como standar de HDR directo en las cámaras SONY , pensaban que la codificación y trabajo SLOG era siempre lo mejor y estaba por delante de trabajar nativamente en HLG. Se equivocaban, sobretodo en el mundo submarino

In Premiere we can mix without any problem SLOG images for example and HDR HLG. Going from SLOG 2 or SLOG 3 to HDR HLG is easy and some people, before the HLG function appeared as direct HDR standard on SONY cameras, thought that SLOG encoding and work was always the best and was ahead of work natively in HLG. They were wrong, especially in the underwater world

Hace más de 4 años trabajando en perfiles SLOG 2 con la SONY RX 100 Mark IV yo pude estudiar los problemas de la filmación submarina en perfiles SLOG y me dí cuenta los problemas de , enfoque , nitidez de la imagen, profundidad de color, rango dinámico, exposición etc inherentes a este tipo de trabajo.

More than 4 years ago working on SLOG 2 profiles with the SONY RX 100 Mark IV and I was able to study the problems of underwater filming on SLOG profiles and I noticed the problems of, focus, image sharpness, color depth, dynamic range, exposure etc inherent in this type of work.

Mis imágenes SLOG 2 con la SONY RX 100 MARK IV aparecían con » ruido» y con poca profundidad de color. No podía hacer Wb manual en este perfil de imagen y muy pronto desestimé el trabajar en SLOG al ver sus limitaciones. El etalonaje era estar sufriendo continuamente en comparación con mi otro equipo : la SONY AX 100-GATES que me permitía un WB manual fabuloso y un rango dinámico de la imagen suficiente para , con Premiere estudiar el efecto HDR que Premiere acababa de incorporar. Entonces yo estaba más centrado en mis estudios con la AX 100 de SONY que todavía no traía perfiles de color y era la primera video-camara de vídeo con sensor de 1 pulgada que apareció en el mercado que realmente me interesara ya que anteriormente SONY ya había sacado dos cámaras de sensor 1´profesionales 4 K pero que tenían el problema del calentamiento y algunos otros problemas . Dejé entonces mis experimentos de filmación submarina SLOG y dejé apartada mi SONY RX 100 IV 4 K- Nauticam y todos mis equipamientos fotográficos para filmar vídeo.

My SLOG 2 images with the SONY RX 100 MARK IV appeared with «noise» and little color depth. I was unable to manual Wb in this image profile and very soon I dismissed working on SLOG seeing its limitations. The color grading was continually suffering compared to my other gear: the SONY AX 100-GATES which allowed me a good manual WB and enough image dynamic range to, with Premiere studying the HDR effect that Premiere had just incorporated. So I was more focused on my studies with the SONY AX 100 that still did not bring color profiles and it was the first 1-inch video camera with sensor that appeared on the market that really interested me since SONY had previously I took out two professional 4K sensor cameras 1 but they had the heating problem and some other problems. So I put down my SLOG underwater filming experiments and set aside my SONY RX 100 IV 4 K-Nauticam and all my photographic equipment to shoot video.

Me prometí nunca volver a un sistema fotográfico para filmar vídeo ó a ningún sistema de cine que tuviera esos problemas porque me di cuenta de sus grandes inconvenientes : Incapacidad de un buen Wb manual, calentamiento del sensor, falta de ergonomía, monitorzación deficiente , falta de filtros abatibles ,deficiente, y mala estabilización , baterías ridículas etc. Me centré en la post producción del efecto HDR con imágenes de la AX 100.

I promised myself never to go back to a photographic system to film video or to any cinema system that had these problems because I realized its great drawbacks: Inability of a good manual Wb, sensor heating, lack of ergonomics, poor monitoring, lack of swing filters, poor, and poor stabilization, ridiculous batteries etc. I focused on post production of the HDR effect with images from the AX 100.

Al poco tiempo aparecieron las primeras cámaras compactas con perfiles SLOG y casi a la vez que se estrenaba Blue Planet II en HDR HLG aparecieron las primeras cámaras potentes con perfiles HLG. Unas de las primeras que cámaras que SONY dotó con HLG fueron las cinematográficas FS 5 , FS 7 etc . pero entonces hace algo más de 2 años llegados las tres primeras video-cámaras realmente portables, con calidad y sensor BT 2020 de sensor de una pulgada nativo .:AX 700, NX 80, PXW Z 90 y todo lo demás es historia

In a short time the first compact cameras with SLOG profiles appeared and almost at the same time as Blue Planet II was released in HDR HLG the first powerful cameras with HLG profiles appeared. Some of the first cameras SONY provided with HLG were the cinematic FS 5, FS 7 etc. but then a little over 2 years ago the first three truly portable, quality camcorders arrived with the BT 2020 native 1-inch sensor: AX 700, NX 80, PXW Z 90 and everything else is history

Os dejo aquí, a petición de mis amigos, la edición sin etalonaje ni gradación de color ninguna , tal y como la imagen sale de mi cámara profesional PXW Z 90 SONY filmada con mi equipamiento GATES .

I leave you here, at the request of my friends, the edition without any color grading or gradation, just as the image comes from my professional PXW Z 90 SONY camera filmed with my GATES equipment.

La filmación nativa de SEA COLOR esta realizada en espacio de Color BT 2020 a 8 bits de profundidad de color y en cuantificación 4.2.0 para el sistema PAL Europeo. He masterizado la salida en MXF Op 1 con Lumetri a 10 bits de color, en 4.2.2 como exige la norma para subir a Youtube, (tal como se masterizó BP II donde se subieron imágenes de 8 bits 4.2.0 XAVC S 100 Mbps BT 709 a 8 bits y Codecs a 10 bits 4.2.2. BT 709 transformándolas en 10 bits de color 4.2.2 BT 2020 para que Youtube re-comprima a 8 bits el vídeo y lo pueda emitir.

SEA COLOR’s native filming is done in BT 2020 Color space at 8-bit color depth and in 4.2.0 quantization for the European PAL system. I have mastered the output in MXF Op 1 with Lumetri to 10 bits of color, in 4.2.2 as required by the standard to upload to YouTube, (as BP II was mastered where 8 bit images were uploaded 4.2.0 XAVC S 100 Mbps BT 709 to 8 bits and Codecs to 10 bits 4.2.2 BT 709 transforming them into 10 bits of color 4.2.2 BT 2020 so that Youtube re-compresses the video to 8 bits and can broadcast it.

Como se puede ver en una pantalla de calidad HDR HLG y en mi original , no hay ningún problema de banding, subexposición ó artefactos digitales.

As you can see on a quality HLG screen and in my original, there is no problem of banding, underexposure or digital artifacts.

Hay que tener en cuenta que estas imágenes están filmadas con mis técnicas personales de Wb manual en cada disparo y utilizando filtros correctores en la cámara y en las luces para poder obtener los colores realistas , los ajustes de Wb y la exposición correctas. PoR supuesto que la profesionalidad y la pericia del camarógrafo para obtener las exposiciones correctas es necesaria: pero también es muy necesario que el equipamiento de filmación y sus capacidades de hardware y software permitan este tipo de filmación.

Así por ejemplo muchos equipamientos fotográficos que graban vídeo y cine no permiten este tipo de filmación . Por supuesto, como digo algunas veces la filmación en submarina hoy en día , mas que nunca se fundamenta en tres puntos de apoyo como las tres patas de un un trípode :

La capacidad en la técnica de filmación submarina, el conocimiento profundo de tu propio equipamiento y sus potencialidades y finalmente la pericia habilidad, arte y profesionalidad en la gradación y post producción. Si falla alguno de estos puntos de apoyo la cadena se rompe y no obtendremos buenos resultados.

Please note that these images are shot with my personal manual Wb techniques on every shot and using corrective filters on camera and in lights to get the correct colors, Wb settings and correct exposure. Of course, the professionalism and expertise of the cameraman to get the right exposures is necessary: ​​but it is also very necessary that the filming equipment and its hardware and software capabilities allow this type of filming.

For example, many photographic equipment that records video and cinema do not allow this type of filming. Of course, as I sometimes say underwater filming today, more than ever it is based on three points of support like the three legs of a tripod:

The ability in underwater filming technique, deep knowledge of your own equipment and its potentialities and finally the skill, art and professional expertise in gradation and post production. If any of these support points fails, the chain breaks and we will not get good results.

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