WILL THE 8K BE SUCCESSFUL UNDER WATER: SHOULD I BUY AN 8K CAMERA?: Let’s ask Marty McFly & Doc-TRIUNFARÁ LA 8 K DEBAJO DEL AGUA: DEBO DE COMPRARME UNA CÁMARA 8 K?:Preguntemos a Marty MacFly & Doc…

WILL THE 8K BE SUCCESSFUL UNDER WATER: SHOULD I BUY AN 8K CAMERA?: Let’s ask Marty McFly & Doc-TRIUNFARÁ LA 8 K DEBAJO DEL AGUA: DEBO DE COMPRARME UNA CÁMARA 8 K?:Preguntemos a Marty MacFly & Doc…


Este artículo lo ha inspirado mi amigo Val Laval, un productor submarino de Canadá. Ha surgido de mis ultimas entradas referentes a la operatividad de usar equipamientos 8 K debajo del agua , ahora y en un futuro cercano. » Back to the Future»«Regreso al Futuro»

This article was inspired by my friend Val Laval, an underwater producer from Canada. It has emerged from my last entries regarding the operability of using 8K equipment under water, now and in the near future.» Back to the Future»«Regreso al Futuro»

Val, con la idea de dar proyección a esta website y hacer un sondeo de opinión sobre la aceptación de la 8 K debajo del agua, presentó en www.Scubaboard.com la pregunta de «8 K si u 8 K No, » para su uso submarino . Como no tengo demasiado tiempo para atender a foros y encuestas, os pongo a continuación, más ó menos, mi respuesta personal a Val, ante la pregunta en Scuboad. Quizá sea del interés de alguna persona.

Val, with the idea of promoting this website and conducting an opinion poll on the acceptance of the 8K underwater, presented the question «8K yes or 8K No» on www.Scubaboard.com for his underwater use. As I do not have much time to attend forums and surveys, I put below, more or less, my personal response to Val, to the question in Scuboad. Perhaps it is of interest to someone.

https://www.scubaboard.com/community/threads/do-we-need-8k-for-underwater-videography.606866/page-2

Mi respuesta:

My answer:

Hola Val: Es interesante tu propuesta de preguntarle a la gente su opinión sobre si 8K va a ser un éxito y tendrá éxito por encima de 4K a corto y medio plazo. Por mi experiencia en temas de A / V, sospecho que las respuestas serán tan variadas, como variado es el carácter y perfil psicológico de la gente.

En mi opinión, una pregunta tan abierta a personas, profesionales y no profesionales del mundo submarino, conducirá a una aceptación de los 8K, 16K y 32K superiores, en las poblaciones de muestra más proclives y entusiastas con la tecnología punta y en lo receptivas que sean a la propaganda y publicidad de la grandes marcas en sus desarrollos de vanguardia.

Sospecho que habrá más respuestas positivas hacia 8K cuando la gente no se dedique profesionalmente al rodaje subacuático a pesar de que habrá algunos profesionales de diversos campos, como el biólogo marino Angelo Farina, que aparece en el foro, que ven que la resolución 8K podría ser útil, aunque sea no con equipo profesional como la QOOCam 8 K.

Otros profesionales , con amplia experiencia y gran soporte técnico y medios económicos, también aceptarán la 8 K 12K 16K etc con entusiasmo. Ya hay muchas muestras de 8 K submarino en el mercado con equipamientos RED, desde hace unos años. La 8 K debajo del agua ya tiene un largo recorrido como podemos ver en las increíbles producciones de Howard Hall y su esposa Michelle , que siempre ha estado en la vanguardia de la filmación submarina

Hello Val: Your proposal to ask people their opinion on whether 8K is going to be a success and will be successful above 4K in the short and medium term is interesting. From my experience in A / V issues, I suspect that the answers will be as varied, as varied is the character and psychological profile of the people.

In my opinion, a question so open to people, professionals and non-professionals of the underwater world, will lead to an acceptance of the 8K, 16K and 32K higher, in the most prone and enthusiastic sample populations with the latest technology and how receptive that be to the propaganda and publicity of the big brands in their avant-garde developments.

I suspect that there will be more positive responses towards 8K when people are not into underwater filming professionally even though there will be some professionals from various fields, such as marine biologist Angelo Farina, who appears on the forum, who see that 8K resolution could be useful, even if not with professional equipment like the QOOCam 8K.

Other professionals, with extensive experience and great technical support and economic means, will also accept the 8K 12K 16K etc with enthusiasm. There are already many 8K submarine samples on the market with RED equipments, since a few years. Underwater 8K already has a long run as we can see in the incredible productions of Howard Hall and his wife Michelle, who has always been at the forefront of underwater filming.

http://www.howardhall.com/about-us/

Michele and Howard Hall with IMAX3D camera on location in South Australia for Under The Sea 3D

http://www.howardhall.com/filmology/

https://vimeo.com/309791141

Pero ahora que están llegando los primeros 8K Smartphones , las primeras cámaras 8K domésticas baratas y asequibles , a precio reducido, cabe preguntarse cómo se recibirán. Es indudable el gran avance que supone tener estas pequeñas cámaras que tenemos desde que hace ya 20 años ,Nick Woodman se propuso crear una cámara para surferos. Desde que se popularizaron la primeras GO Pro, no hacen más que evolucionar e indudablemente 8K va a ser la resolución a la que aspirarán todas ellas.

But now that they are arriving, the first 8K SmartPhones the first cheap and affordable domestic 8K videocameras , at a reduced price, one wonders how they will be received. There is no doubt the great advance that it supposes to have these small cameras that since 20 years ago, Nick Woodman proposed to create a camera for surfers. Since the first GO Pro became popular, they have only evolved and undoubtedly 8K is going to be the resolution to which all of them will aspire.

https://es.wikipedia.org/wiki/GoPro

https://gopro.prezly.com/15-anos-de-gopro-un-legado-de-innovacion-evolucion-y-revolucion-tecnologica

QooCam 8K Review – The Best Consumer 360 Camera Yet?

Es difícil que una Go Pro 8 K , Insta 360, Qoocam tenga una calidad profesional comparable bajo el agua, con equipos profesionales, pero puede tener una imagen 8K aceptable para una cámara de 400 euros. Cabe preguntarse si éstas imágenes serán utilizadas en producciones profesionales . La respuesta es Si. Cabe preguntarse, también si un 8 K 360º realmente se ve bien desde un punto de vista profesional. La respuesta es que todo depende del umbral de percepción y la finalidad que des a esas imágenes 8 K.

It is difficult for a Go Pro 8K, Insta 360, Qoocam to have a comparable professional quality underwater, with professional equipment, but it can have an acceptable 8K image for a 400 euro camera. One wonders if these images will be used in professional productions. The answer is yes. One wonders, also if an 8K 360º really looks good from a professional point of view. The answer is that it all depends on the perception threshold and the purpose you give to those 8K images.

Desde siempre se han utilizado sistemas de cámaras B ó C en las producciones de TV que no reúnen especificaciones de emisión ó broadcast , pero que se utilizaban porque con este tipo de cámaras se conseguían planos e imágenes que de otra forma, por las situaciones de tamaño, peligrosidad etc ó simplemente no se podía. También se utilizaban , como crittercam , que realmente no importaba si se perdían ó cuando no se quería arriesgar la integridad de cámaras profesionales. Las mismas Go Pro supusieron una gran revolución en Tv y redes al introducir la perspectiva de personal ó POV, de bajo coste y de calidad muy respetable. Hace tan sólo 10 años, la calidad era dudosa , pero ahora es muy notable .

B or C camera systems have always been used in TV productions that do not meet broadcast or broadcast specifications, but that were used because with this type of cameras shots and images were obtained that otherwise, due to size situations , dangerousness etc or it just couldn’t be done. They were also used, like crittercam, that it really did not matter if they were lost or when you did not want to risk the integrity of professional cameras. The same Go Pro were a great revolution in TV and networks by introducing the perspective of personal or POV, low cost and of very respectable quality. Just 10 years ago, the quality was questionable, but now it is very remarkable.

Pasa lo mismo ahora con las imágenes de los drones en Tv . Ahora, en apenas 5 años se han vuelto omnipresentes e imprescindibles y no hay documental de hace menos de un par de años , que no tenga «un gran porcentaje de imágenes filmadas con drones». Antes obtener unas imágenes aéreas era muy caro y ahora los pequeños drones ultraportables hacen un trabajo increíble obteniendo imágenes que era imposible antes hacerlas en helicóptero . la variedad de angulaciónes que se consiguen y calidad de la imagen ya están desplazando al uso de dolys y grúas en las producciones profesionales . Su precio es tan asequible que utilizarlos en el mar en diferentes condiciones ya no supone un riesgo de infarto de miocardio para el productor.

The same thing happens now with the images of the drones on TV. Now, in just 5 years they have become ubiquitous and essential and there is no documentary from less than a couple of years ago that does not have «a large percentage of images filmed with drones.» Before obtaining aerial images was very expensive and now the small ultraportable drones do an incredible job obtaining images that were impossible before to do by helicopter. the variety of angles that are achieved and the quality of the image are already displacing the use of dolys and cranes in professional productions. Their price is so affordable that using them at sea in different conditions no longer poses a risk of myocardial infarction for the producer.

Con la aparición de drones domésticos y profesionales de sensores de una pulgada y más grandes que fotografían en RAW y 3 D para fotogrametría la imagen aérea se ha revolucionado . Hoy podemos ver series de arqueología en National GEO verdaderamente espectaculares .Con sistemas inteligentes de guiado y programación de tomas la filmación HDR HLG con drones grandes y pequeños se esta revolucionando el mundo del documental .Estos pequeños drones están desplazando a los grandes equipamientos de drones en muchas producciones de National GEO y BBC por ejemplo .La filmación y fotografía 3 D con Escáneres Lidar es un mundo que está eclosionando ahora mismo Es más barato y menos pesado subir un dron en un bolsillo a una montaña que subir un dron de varios miles de euros con un equipo de porteadores. Con las Go Pro, su misma operatividad automática ó su capacidad de ser montadas en baterías de diversas cámaras han producido efectos visuales impactantes en los últimos años. Hoy en día casi ningún productor submarino deja de llevar su cámara tipo GO Pro, ni su dron de gama media ó alta, con equipos de varias decenas de miles de euros y compatibiliza en ocasiones las imágenes de la GO PRO y drones DJI con las de cámaras que cuestan 20 veces más.

With the advent of home and professional drones with one-inch and larger sensors that shoot RAW and 3D for photogrammetry, aerial imaging has been revolutionized. Today we can see truly spectacular archeology series in National GEO. With intelligent guidance systems and shot scheduling, HDR HLG filming with large and small drones is revolutionizing the world of documentary. These small drones are displacing large drone equipment in many productions of National GEO and BBC for example. 3 D filming and photography with Lidar Scanners is a world that is emerging right now It is cheaper and less heavy to carry a drone in a pocket to a mountain than to climb a drone of several thousand of euros with a team of porters. With the Go Pro, their very automatic operability or their ability to be mounted on batteries of various cameras have produced impressive visual effects in recent years. Today almost no underwater producer stops carrying their GO Pro-type camera, or their mid-range or high-end drone, with equipment of several tens of thousands of euros and sometimes makes the images of the GO PRO and DJI drones compatible with those of cameras that cost 20 times more.

Hace más de 6 años, Andy Casagrande, que normalmente trabaja con equipos subacuáticos 4K GATES, con sistemas de cámara RED, realizó varias series para National Geographic en las que filmó tiburones blancos en Sudáfrica.
Andy estaba usando equipos de cámara RED GATES por valor de más de € 70,000 en 4K bajo el agua en 4K.
Como se puede ver en Making OFF of the Nat Geo Documentaries, que «se emitieron y se emiten hoy en día ,sólo en Full HD en National Geographic», y en los planos de recursos de la serie,» Las tomas más salvajes » Andy llevaba una Go Pro (creo era una Go Pro 3 o Go Pro 4) filmando en HD, encima de su carcasa GATES de varios miles de euros.
Pues bien, las tomas de la cámara RED de 40.000 euros y las tomas de la cámara GO Pro de 400 euros, se mezclaron, en la edición en el mismo documental, en algunos capítulos de la serie, un gran porcentaje de imágenes GO PRO y fueron ampliamente utilizadas en diversas situaciones bajo el mar y en tierra.

More than 6 years ago, Andy Casagrande, who normally works with 4K GATES underwater equipment, with RED camera systems, made several series for National Geographic in which he filmed white sharks in South Africa.
Andy was using over € 70,000 worth of RED GATES camera equipment underwater in 4K.
As can be seen in Making OFF of the Nat Geo Documentaries, which » is broadcast today, only in Full HD on National Geographic», and in the series resource plans, «The Wildest Shots» Andy he was carrying a Go Pro (I think it was a Go Pro 3 or Go Pro 4) filming in HD, on top of his multi-thousand euro GATES case.
Well, the shots from the RED camera of 40,000 euros and the shots of the GO Pro camera of 400 euros, were mixed, in the edition in the same documentary, in some chapters of the series, a large percentage of GO PRO images and they were widely used in various situations under the sea and on land.

Las primeras Crittercams que se utilizaron en HD eran muy pesadas y caras, pero todo esto cambió con las primeras Go Pro y sistemas de almacenamiento en memorias de estado solido

The first Crittercams to be used in HD were very heavy and expensive, but all this changed with the first Go Pro and solid state memory storage systems.

https://www.nationalgeographic.es/fotografia/2018/07/los-inventos-que-cambiaron-la-fotografia-de-vida-silvestre

https://www.abc4explore.com/–awards–credits.html

https://www.abc4explore.com/index.html

EMMA JOHANNA CASAGRANDE 

Primeras Critter cams para usar con tiburones para National GEO
First Critter cams to use with sharks for National GEO
Esos tipos, no sabían nada. Eran «unos pesados» nos ponían una cámaras muy incómodas. Yo se las hubiera puesto ellos en…Those guys, they didn’t know anything. They were «heavy» they put a very uncomfortable cameras on us. I would have put them on …


Ahora, las imágenes de drones 4K, en muchos casos, de gamas que no son profesionales , aparecen en los nuevos documentales y conviven con imágenes filmadas en 4K y 8 K con cámaras Canon, RED, ARRI, SONY o Panasonic. Está ocurriendo el mismo fenómeno que ocurrió con las Crittercams del principio que fueron desplazadas por equipos más ligeros baratos y asequibles.

Esto ha producido también fenómenos colaterales en el mercado audiovisual: se han abaratado los costes de producción y se produce una obsolescencia prematura de equipamientos profesionales que hasta hace poco tiempo eran muy caros. Quedan desfasados grandes equipamientos en la relación coste-rendimiento-calidad. La portabilidad , versatilidad y precio por los equipamientos más ligeros de filmación. Todo ha mejorado exponencialmente.

Now, 4K drone images, in many cases, from non-professional ranges, appear in new documentaries and coexist with images filmed in 4K and 8 K with Canon, RED, ARRI, SONY or Panasonic cameras. The same phenomenon is happening that happened with the Crittercams of the beginning that were displaced by cheaper and affordable lighter equipment.

This has also produced collateral phenomena in the audiovisual market: production costs have fallen and there is a premature obsolescence of professional equipment that until recently were very expensive. Large equipment is outdated in the cost-performance-quality ratio. The portability, versatility and price for the lightest filming equipment. Everything has improved exponentially.

Sin embargo a mi, personalmente, me queda la duda, de si el paso de la 4 K a la 8 K a medio plazo para su explotación comercial , va a ser tan operativo como lo ha sido el paso del Full HD a la 4K.

En líneas generales hemos de observar que más del 90% de las imágenes que vemos por Tv es » solamente Full HD » y como hace unos años decía en otros de mis Post, ni tan siquiera las grandes cadenas de cine en el mundo tienen extendidos los sistemas de proyección 4 K y mucho menos HDR.

La 8K en cine y en cine submarino especialmente, no es más que testimonial en la actualidad .

However, for me, personally, I am left wondering whether the transition from 4K to 8K in the medium term for commercial exploitation is going to be as operational as the transition from Full HD to 4K has been.

In general, we have to observe that more than 90% of the images that we see on TV are «only Full HD» and as I said a few years ago in other of my Post, not even the big cinema chains in the world have extended the 4K projection systems and much less HDR.

The 8K in cinema and in underwater cinema especially, is nothing more than testimonial today.

Podemos ver algunas de las obras de Howard Hall filmadas en 8 K en la actualidad a través de Amazon Prime por ejemplo, pero únicamente en Full HD ó en 4 K , dependiendo de nuestro decodificador Firestick. La 4 K, de calidad, necesita un ancho de banda enorme y la 8 K , el doble de enorme, por lo tanto cabe preguntase para qué filmar en 8 K ante las dificultades y carestía de los equipamientos que quedan obsoletos en unos pocos meses con respecto a los nuevos modelos emergentes.

We can see some of Howard Hall’s works filmed in 8K today through Amazon Prime for example, but only in Full HD or 4K, depending on our Firestick decoder. The quality 4K requires a huge bandwidth and the 8K, twice as large, therefore it is worth wondering why filming in 8K given the difficulties and scarcity of equipment that will become obsolete in a few months with regarding the new emerging models.

Pero , además en el caso de ella imágenes 8K filmadas por Hall , por ejemplo y emitidas en Prime Amazon, el caso es que éstas imágenes están tan comprimidas ( ó mal comprimidas ) que se ven artefactos digitales como el Banding en fondos azules etc, en algunas de esas imágenes filmadas en 8K, lo mismo que si hubiera sido codificadas con un Codec a 8 bits de profundidad de color en lugar de estar filmadas en RAW . Por otra parte muchas de ellas fueron filmadas en sistemas RAW cuya gradación de color a día de hoy es mejorable .

But, also in the case of her 8K images filmed by Hall, for example and issued on Prime Amazon, the fact is that these images are so compressed (or poorly compressed) that digital artifacts such as Banding are seen on blue backgrounds etc, in some of those images filmed in 8K., the same as if it had been encoded with a Codec at 8 bits d color depth. On the other hand, many of them were filmed in RAW systems whose color gradation can be improved today.

https://www.chamanexperience.com/video/color-banding/

Ha habido un avance muy grande en estos apenas 3 años en los sistemas de sensores y Codecs de vídeo , así como la aparición de HDR HLG submarino nativo debajo del agua en 4 K . Para terminar el repaso a la 8 K con altas cuantificaciones y profundidad de bits , también hay que destacar que a parte de que no es posible ver 8 K 10 bits de color 4.2.2. submarino , por los impedimentos del ancho de banda tampoco es posible ver un 8 K HDR real en nuestras pantallas actuales por falta de contenido.

There has been a very big advance in these just 3 years in sensor systems and video Codecs, as well as the appearance of HDR HLG native underwater underwater in 4K. To finish the review of 8 K with high quantizations and bit depth, it should also be noted that apart from the fact that it is not possible to see 8 K 10 bits of color 4.2.2. underwater, due to bandwidth constraints it is also not possible to see a real 8K HDR on our current screens due to lack of content.

https://www.xatakahome.com/televisores/se-puede-apreciar-gran-diferencia-contenido-4k-8k-este-estudio-determina-que-general-no-perceptible

«Now, with the study carried out blindly «among users, it has been determined that they are not capable of knowing when they are faced with content in native 8K and another in 4K. For the same, different videos were used in both resolutions projected on a 88-inch LG 88Z9 OLED TV. 139 people sat in two rows about five and nine feet from the screen. The content was used in both resolutions and the results left no room for doubt.»

https://www.pcworld.es/articulos/hogar-digital/que-ofrece-un-tv-8k-diferencias-con-4k-3786078/
July 2020:
«Does 8K improve the broadcast quality of movies and TV shows?
Currently, there is very little content in 8K quality, so 8K televisions are in need of improving low resolution content. This is the same process that we saw with 4K, for which the content was slow to arrive and more taking into account the shared frequency spectrum.
«

«Generally speaking, interpolation techniques are carried out, not only to make the smaller image fill the entire screen, but also so that you can fill in some details and generally improve the image quality.
Think about it, if you put an old DVD (which is 720 x 480 resolution) on your 4K TV, it will only take up about a fifth of the screen due to the number of pixels used. The rest will have to be shown in the form of fillers and not in real quality.
«

«To use the entire screen without making it look like an 8-bit video game from the 1980s, you need to fill in the blanks. Don’t expect too much, as DVD, Blu-Ray or UHD digital content won’t look incredibly different on 8K displays.«

Is all Netflix compatible with 8K?
No. Almost no 8K content is available on any streaming or streaming service. The reasons for this are abundant: production costs, available audience, bandwidth restrictions, and the current pandemic situation.

«In the future, once 8K TVs have become affordable and present in many of our homes, we are likely to see this change (as happened with 4K), but as of this writing, there is nothing to say. about it, so you’ll need another input source.»

https://clipset.com/como-sera-posible-que-veas-contenido-en-8k-en-tu-televisor/

https://www.adslzone.net/como-se-hace/youtube/ver-youtube-8k/

https://www.xataka.com/televisores/no-todos-conectores-hdmi-tu-televisor-iguales-como-sacarles-partido-que-hdmi-2-1-cambiara-reglas-juego

https://hardzone.es/reportajes/que-es/profundidad-color-monitor/

https://www.adslzone.net/como-se-hace/plataformas-tv/hdr-dolby-vision-netflix/

«But let’s be sensible, today 8K content is practically nil, not everyone has the purchasing power to make the jump to 8K, not even space at home to install a 65 ″ or larger television. For these or other reasons, you may not consider the idea of buying an 8K TV. In that case, a 4K UHD TV (or even a Full HD) will live up to your claims. It all depends on your needs!«

La edición y gradación de color en post producción también supone tener unos estándares de visualización de gran calidad y los monitores homologados para producir HDR, por ejemplo, llegan a costar varias decenas de miles de euros.

Por lo tanto , lo que estamos haciendo ahora es apenas vislumbrando y jugando un poco con una 4 K HDR incipiente debajo del agua. Hacerlo con una 8 K HDR todavía va a ser como más difícil en los próximos años.

Se supone que los sistemas de captación HDR sin gradación de color tienen que seguir evolucionando a la par que la potencia de los procesadores. Es de suponer que llegarán las cámaras que como el iPhone 12 Pro Max, graban en un sistema HDR HLG a Dolby Vision en tiempo real, lo que si llega, dejará de lado muchos sistemas de filmación RAW y todo el engorro y problemas que supone su captura debajo del agua, la reconstrucción de color y la gradación. En líneas generales , la industria tiende a hacer las cosas más complicadas para su uso profesional, pero también dota de sistemas automatizados más sencillos para el gran publico.

Post-production color grading and editing also means high-quality viewing standards, and HDR-certified monitors, for example, can cost several tens of thousands of euros. So what we’re doing now is just glimpsing and messing around with budding 4K HDR underwater. Doing it with an 8K HDR is still going to be more difficult for years to come.

HDR capture systems without color grading are supposed to continue to evolve along with the power of processors. Presumably, cameras will arrive that, like the iPhone 12 Pro Max, record in an HDR HLG system to Dolby Vision in real time, which if it arrives, will put aside many RAW filming systems and all the hassle and problems that their underwater capture, reconstruction of color and gradation.

In general, the industry tends to make things more complicated for professional use, but it also provides simpler automated systems for the general public.

https://www.adslzone.net/noticias/streaming-tv/av1-obligatorio-netflix-youtube-8k-videosmart/

«Las plataformas de streaming van optimizando cada vez más los datos que llegan a nuestros hogares para reducir el ancho de banda y el coste del tráfico. Netflix ha ido haciendo pequeños cambios en los últimos años para ello, pero el contenido sigue comprimiéndose usando HEVC. Ahora, todo eso podría cambiar con la nueva exigencia de las plataformas.«

«AV1 es el códec llamado a sustituir a HEVC, ya que le mejora en todo y es abierto, no siendo obligatorio pagar para licenciarlo. La eficiencia es mayor que HEVC, ofreciendo la misma calidad en menor ancho de banda, o mayor calidad con el mismo ancho de banda. Así, no es extraño que los grandes fabricantes estén apostando por él.

«Ya hay hardware disponible que descodifica AV1. Así, encontramos por ejemplo que las tarjetas gráficas NVIDIA RTX 3000 o los procesadores Intel Core de 11ª generación son capaces de descodificar por hardware este codec para mantener la eficiencia energética al máximo. Entre los fabricantes que han confirmado la utilización de AV1 para sus televisores de 2021 tenemos a Samsung, LG y Sony.«

“Streaming platforms are increasingly optimizing the data that reaches our homes to reduce bandwidth and the cost of traffic. Netflix has been making small changes in recent years to this, but content is still being compressed using HEVC. Now, all that could change with the new demands of the platforms. «

« AV1 is the codec called to replace HEVC, since it improves everything and is open, not being mandatory to pay to license it. The efficiency is higher than HEVC, offering the same quality in lower bandwidth, or higher quality with the same bandwidth. Thus, it is not surprising that the big manufacturers are betting on it. «»There is already hardware available that decodes AV1. Thus, we find for example that NVIDIA RTX 3000 graphics cards or 11th generation Intel Core processors are capable of hardware decoding this codec to maintain maximum energy efficiency. Confirmed the use of AV1 for their 2021 televisions we have Samsung, LG and Sony. «

Una de las grandes preguntas y de los grandes desafíos de la industria del cine durante los años del traspaso de la tecnología analógica de filmación en película fotoquímica, al cine digital , ha sido cómo van resistir la conversión de los formatos digitales a formatos y resoluciones mayores en el futuro.

One of the great questions and of the great challenges of the film industry during the years of the transfer from analog technology of photochemical film filming to digital cinema, has been how they will resist the conversion of digital formats to higher formats and resolutions in the future.

Hay todo un movimiento entre los grandes directores de cine para generar uno standares de codificación y certificación digital, que permitan ver sus películas tal y como se concibieron . Directores que van desde Scorsese a Spielberg están uniéndose para que los volcados digitales de sus films conserven el look y aspecto que ellos originariamente quisieron dar a sus obras. Pero… qué pasará con los films que fueron filmados digitalmente desde hace un par de décadas.

Resistirán el paso del tiempo, las codificaciónes y compresiones digitales, Full HD y 4 K el aumento de la Pixel-ratio en que originariamente fueron filmados subidos a 8 K?. Es dudoso que lo hagan sin una degradación notable.

There is a whole movement among the great film directors to generate digital coding and certification standards, which allow them to see their films as they were conceived. Directors ranging from Scorsese to Spielberg are coming together so that the digital returns of their films retain the look and feel that they originally wanted to give their works. But … what will happen to the films that were filmed digitally for a couple of decades.

Will they resist the passage of time, encoding and digital compression, the increase in the Pixel-ratio in which they were originally filmed uploaded to 8K ?. It is doubtful that they will do so without a degradation.

https://www.eldiario.es/cultura/esfuerzos-internacionales-preservar-septimo-arte_1_1109430.html

Este no es un tema de poca importancia. El mismo Scorsese dio la voz de alarma en los años 80 sobre el deterioro de las filmaciones fotoquímicas. Se está pensando en la actualidad, en este tema con los volcados de las obras fílmicas registradas en sistemas digitales ante el empuje de la carrera por más y más K ? : la respuesta es que NO

This is no small matter. Scorsese himself sounded the alarm in the 1980s about the deterioration of photochemical footage. They are currently thinking about this issue with the dumps of the filmic works recorded in digital systems before the push of the race for more and more K? : the answer is :No

«En los 80, Scorsese lideró una campaña con el apoyo de otros directores a favor de una mejor preservación de las películas por parte de los estudios. En una primera instancia, su cruzada se centraba en reivindicar la necesidad de proteger el color de las películas. Las cintas a color son más propensas al deterioro, algo que Scorsese señaló como uno de los motivos por los que había escogido grabar Toro Salvaje (1980) en blanco y negro. Unos meses antes de que se estrenara esa película, el cineasta había mandado una carta a sus «amigos, colegas y amantes del cine» que arrancaba de la siguiente manera:

«In the 80s, Scorsese led a campaign with the support of other directors in favor of better preservation of films by the studios. In the first instance, his crusade focused on claiming the need to protect the color of films Color tapes are more prone to deterioration, something Scorsese noted as one of the reasons why he had chosen to shoot Wild Bull (1980) in black and white. A few months before that film was released, the filmmaker had sent a letter to his «friends, colleagues and movie lovers» that started as follows:

Acerca de nuestras películas: ¡TODO LO QUE ESTAMOS HACIENDO NO VALE PARA NADA! Todos nuestro trabajo y esfuerzo creativo es vano porque nuestras películas están despareciendo. No me refiero al terrible problema de la deterioración de las películas de nitrato en blanco y negro del que muchos ya sois conscientes, sino que hablo de algo incluso másinmediato: LA DEGRADACIÓN DEL COLOR. Dentro de unos pocos años, nuestras películas en color estarán perdidas, serán irreparables»

«About our films: EVERYTHING WE ARE DOING IS GOOD FOR NOTHING! All of our work and creative effort is in vain because our films are disappearing. I am not talking about the terrible problem of deterioration of black and white nitrate films from that many of you are already aware of, but I am talking about something even more immediate: THE DEGRADATION OF COLOR. In a few years, our color films will be lost, they will be irreparable «

Las principales marcas comerciales de la producción audiovisual dan mucha importancia a este aspecto y muchas de ellas se decantan por conseguir una retrocompatibilidad de sus equipos con las normas y formatos anteriores. Pero no se dice nada de la compatibilidad con los nuevos sistemas Codecs y resoluciones futuras. Todo parece una carrera endiablada a conseguir más y más millones de píxeles que no garantizan la compatibilidad futura con las pantallas de visualización que llegarán , manteniendo la calidad y estructura del color con el futuro. Hemos visto la degradación y perdida de la calidad de color y nitidez de los sistemas digitales de filmación, cuando los vemos en modernas pantallas , 720p 1080p etc se pueden ver realmente mal ó muy mal en 4 K . Como se verán en 8 K, 16 K ,32K ,64 K…? Todo ésto parece «La Gran carrera de los Autos Locos del Cine Digital»

The main commercial brands of audiovisual production attach great importance to this aspect and many of them choose to achieve backward compatibility of their equipment with previous standards and formats. But nothing is said about the compatibility with the new Codecs systems and future resolutions. It all seems like a hell of a race to get more and more millions of pixels that do not guarantee future compatibility with the display screens that will arrive, maintaining the quality and structure of the color with the future. We have seen the degradation and loss of the quality of color and sharpness of digital filming systems, when we see them on modern screens, 720p 1080p etc. they can be seen really bad or very bad in 4K. How will you see in 8K, 16K, 32K, 64K …? All this seems «The Great Race of the Crazy Cars of Digital Cinema»

Hay grandes dudas. El paso del cine analógico al Full HD e incluso a la 4 K ha sido relativamente exitoso. Pero cómo será el paso del Full HD y 4 K al 8 K ? Se logrará remasterizar las primeras películas filmadas en 4 K, por ejemplo con gran profusión de gráficos generados por ordenador a 8 K sin que se noten artefactos digitales?

There are great doubts. The move from analog cinema to Full HD and even 4K has been relatively successful. But how will the transition from Full HD and 4K to 8K? Will it be possible to remaster the first films shot in 4K, for example with a great profusion of computer generated graphics at 8K without digital artifacts being noticed?

Hoy en día se puede ver en películas filmadas con las primeras SONY Full HD de George Lucas de las series StarWars que sufren d artefactos digitales en algunas plataformas . Como resistirán estos films el paso del Full HD a 8 K para verse en pantallas 8 K ? Como sufrirán las conversiones a 8 K las imágenes filmadas con la primera RED ONE 4K, por ejemplo en «El Señor de los Anillos»: sufrirán los mismos problemas de artefactos digitales en algunas plataformas de transmisión en las escenas más complicadas que tienen una composición chroma Key muy compleja? .

Se desvirtuará el valor fílmico de las obras cuando el espectador se fije más en los artefactos digitales que el valor fílmico de la obra, en la falta de calidad de la fotografía ó degradaciones del color y valores cinematográficos al pasar del FULL HD , de la 4 K a la 8 K ?Este fenómeno ya se produjo al pasar de los formatos de captura analógicos a los digitales . Y se produjo también al pasar de los formatos digitales en cinta como el DV y HDV al Full HD con Codecs profesionales más complejos como cuando se pasó de HDV MPEG 2 25 Mbps AVCHD 2.0 30 Mbps todo en espacio de color BT 709.

Todo ésto pasó con las imágenes submarinas también. Los productores más experimentados de los últimos años, en cine submarino, han visto cómo costosas imágenes obtenidas con Betacam SP ó Betacam de SONY, con sobre-muestreos de Croma , analógicos ó digitales muy complicados se ven realmente mal en nuestras pantallas 4 K y son prácticamente inutilizables. Muchos de estos productores tenían hace tan sólo 10 años unos equipos de producción de vanguardia, con cámaras de tres sensores de color, por ejemplo, y filmaron con equipos de vanguardia , pero ésto no ha impedido la obsolescencia de estas imágenes a día de hoy. Ver grandes producciones submarinas de hace 8 ó 10 años como » Detectives de las Profundidades » del Canal de Historía, con John Chatterton y Ritchie Koller, nos maravillan todavía, por su calidad de producción , de investigación, de valor histórico y de gráficos para época pero si observamos su color submarino, vemos que el tiempo les ha pasado una factura muy alta.

Today it can be seen in movies filmed with George Lucas’s first SONY Full HD from the StarWars series that suffer from digital artifacts on some platforms. How will these films resist the move from Full HD to 8K to be seen on 8K screens? How images shot with the first RED ONE 4K will suffer from 8K conversions, for example in «The Lord of the Rings»: they will suffer from the same digital artifact problems on some streaming platforms in the more complicated scenes that have a chroma composition Key very complex? .

The filmic value of the works will be distorted when the viewer focuses more on digital artifacts than the filmic value of the work, on the lack of quality of the photography or degradation of color and cinematographic values ​​when going from FULL HD, from 4 K to 8K?

This phenomenon has already occurred when switching from analog to digital capture formats. And it also occurred when going from digital formats on tape such as DV and HDV to Full HD with more complex professional codecs, as when it went from HDV MPEG 2 25 Mbps AVCHD 2.0 30 Mbps all in BT 709 color space. All this happened with underwater images as well. The most experienced producers of the last years, in underwater cinema, have seen how expensive images obtained with Betacam SP or SONY Betacam, with very complicated Chroma oversamples, analog or digital, look really bad on our 4K screens and are practically unusable. Many of these producers had state-of-the-art production equipment only 10 years ago, with cameras with three color sensors, for example, and they filmed with state-of-the-art equipment, but this has not prevented the obsolescence of these images today. Seeing great underwater productions from 8 or 10 years ago such as «Detectives of the Depths» of the History Channel, with John Chatterton and Ritchie Koller, still amaze us, for their quality of production, research, historical value and graphics for the time. but if we look at their underwater color, we see that time has taken a heavy toll on them.

https://www.documaniatv.com/historia/detectives-de-las-profundidades-guerra-submarina-video_494f4c9c2.html

Otras producciones memorables como «Batallas 360º» de Canal de Historia también, que según mi asesor técnico , más valorado , es la mejor producción para TV de la segunda guerra Mundial, todavía pueden verse en pantalla 4 K con cierta dignidad, pero nada comparado con las producciones de Regreso al Futuro…»Back To the Future» que realmente se ve muy bien en Full HD en una pantalla 4 K . Cómo s verán en una pantalla 8 K ? : sin duda mucho peor.

Other memorable productions like «Batallas 360º» from Canal de Historia too, which according to my technical advisor, most valued, is the best TV production of the Second World War, can still be seen on 4K screen with some dignity, but nothing compared to «Back to the Future productions»… «Back To the Future» that really looks great in Full HD on a 4K screen. How will it be seen on an 8K screen? : certainly much worse.

https://www.documaniatv.com/historia/batalla-360-1-comienza-la-accion-video_7c0835166.html

No sé cómo las películas filmadas en 4K con sets digitales y muchos personajes adicionales creados por computadora resistirán el escalado de 8K. Creo que no manejarán el cambio de escala tan bien como algunas grandes producciones de Hollywood filmadas en 70 y 35 mm, por ejemplo.
Cabe preguntarse si el cine digital será tan flexible en el futuro, en el volcado de producciones a futuros formatos de pantallas y definición como lo es actualmente el celuloide filmado en la era analógica del cine.

¿El cine digital con sus sistemas de compresión Codec y sus sistemas de captura RAW resistirá el paso del tiempo, así como la película fotoquímica de las grandes producciones cinematográficas de la historia de hoy? . Esto aún está por verse.

Ayer mismo estuve revisando la gran película de Joseph Mankiewicz «Cleopatra» donde se puede apreciar la gran capacidad interpretativa, la gran belleza de Liz Taylor en su apogeo y la fabulosa superproducción de millones de dólares, en Full HD, con toda claridad Detalle en mi pantalla 4K: Puedes ver la capacidad de color y calidad que dio Todd AO desde la producción en 70 mm y cómo después de 50 años, la transferencia de formatos a FULL HD (o 4K) es perfectamente operativa y superior a las producciones 4K y 8K que se puede ver hoy en muchas pantallas.

I don’t know how movies shot in 4K with digital sets and many additional computer-created characters will withstand 8K upscaling. I think they won’t handle scaling as well as some big Hollywood productions shot on 70 and 35mm, for example.
It is worth wondering if digital cinema will be as flexible in the future, in dumping productions to future screen and definition formats as celluloid filmed in the analogical era of cinema is currently.

Will digital cinema with its Codec compression systems and its RAW capture systems stand the test of time, as well as the photochemical film of the great cinematographic productions of today’s history? . This remains to be seen.

Just yesterday I was reviewing the great film by Joseph Mankiewicz «Cleopatra» where you can appreciate the great interpretive ability, the great beauty of Liz Taylor at her peak and the fabulous blockbuster of millions of dollars, in Full HD, with complete clarity. Detail in my 4K screen: You can see the capacity of color and quality that Todd AO gave from production in 70mm and how after 50 years, the transfer of formats to FULL HD (or 4K) is perfectly operational and superior to 4K and 8K productions that can be seen today on many screens.


https://es.wikipedia.org/wiki/Todd-AO
https://es.wikipedia.org/wiki/Cleopatra_(pel%C3%ADcula_de_1963)
https://es.wikipedia.org/wiki/Joseph_L._Mankiewicz


Underwater images of Howard Hall filmed in 8K with GATES RED systems can be seen on Amazon Prime in some of his relaxation videos and digital defects such as Banding can be seen in the blue backgrounds. In other words, the 8K quality of RED professional cameras is spoiled. Not to mention the colorimetry that can be seen filmed in RAW RED code or 3 D Red systems. Everything is very relative to the underwater image. some people may put their point of attention to obtain global 360º images for example and this in 8K looks spectacular in some aspects. It depends on the observer’s point of view and what he is looking for in the image.

Imágenes subacuáticas de Howard Hall filmadas en 8K con sistemas GATES RED se pueden ver en Amazon Prime en algunos de sus videos de relajación y defectos digitales como Banding se pueden ver en los fondos azules. En otras palabras, se estropea la calidad 8K de las cámaras profesionales RED. Por no hablar de la colorimetría que se puede ver filmada en código RAW RED o en sistemas 3 D Red.

Todo es muy relativo a la imagen submarina. algunas personas pueden poner su punto de atención para obtener imágenes globales de 360º por ejemplo y esto en 8K se ve espectacular en algunos aspectos. Depende del punto de vista del observador y de lo que busque en la imagen.

As Matew Allard says in his article on the SONY FX 6, to really use 8K technology based on «it is the technology of the future» and that we will be able to use those images in the future and they will have the quality of the equipment «of the future» it’s a mistake.

Como dice Matew Allard en su artículo sobre SONY FX 6, usar realmente la tecnología 8K basada en «es la tecnología del futuro» y que podremos usar esas imágenes en el futuro y tendrán la calidad de equipo «del futuro» es un error.

https://www.newsshooter.com/2020/11/11/sony-fx6-to-be-announced-on-the-17th-november/
https://www.newsshooter.com/2020/11/18/sony-fx6-is-this-the-camera-you-have-been-waiting-for/

«In some ways releasing a camera in 2020 that can only record 4K when a lot of your competition is doing 6K and 8K might at first seem like a strange decision. However, how many people actually need greater than 4K at this point in time? The majority of the content you consume is either HD or UHD, and that is unlikely to change anytime soon. Yes, you could very well argue that capturing at a higher resolution allows for more flexibility with reframing in post or downsampling to get a better 4K image, and those are good arguments, however, if you are capturing in 4K and still delivering in HD (which a lot of people are) you don’t need resolutions above 4K.However, unlike the FX9 that is downsampling from a 6K sensor to record 4K, with the FX6 you are getting 4K from a 4K sized sensor. Just what the actual real-world difference will look like between the FX9 and FX6 will be interesting to see.The worst argument I always hear in regards to resolution is that I am future proofing my material. Is historical content not being shown anymore because it was captured in black and white, or 4:3 or SD? Of course not.

«Future-proofing my footage is a ridiculous argument especially considering the majority of peoples’ work isn’t something that needs to be preserved and shown in 20 years’ time. In my opinion, there is no such thing as future proof. Again there is nothing wrong with wanting to capture something in the highest quality possible, but just don’t use the future proof argument.»

«De alguna manera, lanzar una cámara en 2020 que solo puede grabar 4K cuando gran parte de su competencia está haciendo 6K y 8K puede parecer al principio una decisión extraña. Sin embargo, ¿cuántas personas realmente necesitan más de 4K en este momento? La mayoría del contenido que consume es HD o UHD, y es poco probable que eso cambie pronto. Sí, podría argumentar que capturar a una resolución más alta permite una mayor flexibilidad con el reencuadre en la publicación o la reducción de resolución para obtener un mejor 4K imagen, y esos son buenos argumentos, sin embargo, si está capturando en 4K y aún entregando en HD (que mucha gente lo hace) no necesita resoluciones superiores a 4K Sin embargo, a diferencia del FX9 que está reduciendo la resolución de un sensor de 6K para grabar 4K, con la FX6 obtienes 4K de un sensor de tamaño 4K. Será interesante ver exactamente cómo se verá la diferencia real entre la FX9 y la FX6. El peor argumento que siempre escucho con respecto a la resolución es que estoy preparando mi material para el futuro Alabama. ¿El contenido histórico ya no se muestra porque fue capturado en blanco y negro, o 4: 3 o SD? Por supuesto que no. «

«Preparar mis imágenes para el futuro es un argumento ridículo, especialmente teniendo en cuenta que el trabajo de la mayoría de las personas no es algo que deba conservarse y mostrarse dentro de 20 años. En mi opinión, no existe la prueba de futuro. Una vez más, no hay nada de malo en querer capturar algo con la mayor calidad posible, pero no utilice el argumento de prueba de futuro «.

Thus, for example, using Tv images recorded on TV in Ampex Quadruplex B / W video equipment, it could be said that it is not a very good idea to rescale to 4 or 8 K although in its time Ampex Quadruplex was the technology of avant-garde has become fucking outdated, especially when we see the quality of films filmed on celluloid such as «Cleopatra» from the same period where a superb quality can be appreciated in Full HD and we can appreciate the universal beauty of the great Liz Taylor in all her splendor .

Así, por ejemplo, utilizar imágenes de Tv grabadas en TV en equipos de vídeo Ampex Quadruplex B / N, se podría decir que no es muy buena idea para reescalar a 4 u 8 K aunque en su momento Ampex Quadruplex era la tecnología de vanguardia. se ha quedado «jodidamente desactualizado», sobre todo cuando vemos la calidad de películas filmadas en celuloide como «Cleopatra» de la misma época donde se puede apreciar una soberbia calidad en Full HD y podemos apreciara la gran Liz Taylor en todo su esplendor.

https://es.wikipedia.org/wiki/Cuádruplex
https://es.wikipedia.org/wiki/Ampex

As Olaf, the CIne D writer, says, neither is the argument that reframing from 8K to 4K is something that professionals in the cinematographic image are enthusiastic about, because the content creator, the true cinematographer, will want to put «his eye «behind the frame in each shot, do not rescale the same frame. This removes creativity and film quality from the production. Although occasionally, as a specific detail shot, rescaling is not very creative. Wherever the creative aspect of the composition is from a three-dimensional point of view, the digital zoom or digital rescaling and reframing are removed.

I have my doubts that the current digital productions, with profusion of digital effects, Croma Keys and insertions of sets and complex crowds and digital «extras», in the style of The War of the Clones or The Lord of the Rings, resist so much. Well, the passage of time in its return to new definitions 8 K 16 K etc, as celluloid is used in large productions today, no matter how many FTPs appear in the capture scene, it seems that everything is still trying to emulate productions cinematographic in terms of its Look and texture. That is to say: we return to the cinematic model emulating the quality of classic cinema but with the great differences in technologies.

As soon as I finished seeing Cleopatra, by Mankiewicz, my thought was that this great and wonderful blockbuster in the history of cinema, with lavish sets made by hand with thousands of extra people in the images, is light years away from «Gladiator» the great movie. of Ridley Scott that despite having received some Oscar as Cleopatra, it cannot be compared with the filmic quality of Cleopatra even remotely.

You just have to compare the digital sets of Gladiator of the Colosseum, or the staging of people, sets and great shows of ancient Rome of Gladiator with those of Cleopatra. Despite the fact that I love Gladiator, too, Cleopatra is true Cinema with capital letters and Gladiator, despite the mastery of Scott or the good interpretation of Russel Crowe, falls behind LIz Taylor, Richad Burton or Mankiewicz.

Como dice Olaf, el escritor de CIne D, tampoco lo es el argumento de que reencuadrar de 8K a 4K es algo que entusiasma a los profesionales de la imagen cinematográfica, porque el creador de contenido, el verdadero director de fotografía, querrá poner «su ojo» detrás. el fotograma en cada toma, no cambie la escala del mismo fotograma. Esto elimina la creatividad y la calidad de la película de la producción. Aunque ocasionalmente, como una toma de detalle específica, el cambio de escala no es muy creativo. Dondequiera que el aspecto creativo de la composición sea desde un punto de vista tridimensional, se eliminan el zoom digital o el reescalado y reencuadre digital.

Tengo mis dudas de que las producciones digitales actuales, con profusión de efectos digitales, Croma Keys e inserciones de decorados y multitudes complejas y «extras» digitales, al estilo de La guerra de los clones o El señor de los anillos, resistan tanto. . Pues bien, el paso del tiempo en su regreso a nuevas definiciones 8 K 16 K etc, como el celuloide se usa en las grandes producciones hoy en día, por muchos FTPs que aparezcan en la escena de captura, parece que todo sigue intentando emular producciones cinematográficas en términos de su apariencia y textura. Es decir: volvemos al modelo cinematográfico emulando la calidad del cine clásico pero con las grandes diferencias en tecnologías.

En cuanto terminé de ver Cleopatra, de Mankiewicz, pensé que este gran y maravilloso éxito de taquilla en la historia del cine, con espléndidos decorados hechos a mano con miles de personas extra en las imágenes, está a años luz de «Gladiator». gran pelicula, de Ridley Scott que a pesar de haber recibido varios Oscar como Cleopatra, no se puede comparar ni remotamente con la calidad fílmica de Cleopatra. Solo tienes que comparar los decorados digitales de Gladiador del Coliseo, o la puesta en escena de personas, decorados y grandes espectáculos de la antigua Roma de Gladiador con los de Cleopatra. A pesar de que yo también amo a Gladiator, Cleopatra es un verdadero cine con mayúsculas y Gladiator, a pesar del dominio de Scott o la buena interpretación de Russel Crowe, se queda atrás de LIz Taylor, Richad Burton o Mankiewicz.

Hace unos días estuve hablando con un productor submarino español y le dije que la imagen submarina en movimiento se deprecia con respecto a la imagen submarina fija en fotografía porque, en muchos eventos y concursos de imágenes submarinas, el color de la imagen estática sigue teniendo mayor importancia que el color de la imagen en movimiento . Y el color en el cine submarino es mucho más complejo que el de la fotografía submarina.
Quizás los monopolios de las empresas que se dedican a la imagen estática submarina y los intereses económicos hacen que la gente tenga la percepción de que una fotografía submarina, en cuanto al color, está encima, por ejemplo, de una película submarina en términos fotográficos.

Cousteau siempre despreció la imagen en la televisión, dándole menos importancia frente al cine. Pero Cousteau fue un cineasta clásico y escribió historias. Si las imágenes submarinas de él se analizan fílmicamente, ahora, comparándolas con el color y calidad actuales, si vemos sus producciones, se ve que ciertamente no eran de gran calidad fotográfica.La ciencia del color submarino y de la imagen submarina estaba comenzando Era lógico por la falta de medios, el desconocimiento de la ciencia del color submarino y las limitaciones de las cámaras de película que apenas podían filmar 3 minutos de cine seguidos o que se inundaron en carcasas primitivas y algunas baterías explotaron bajo el agua.

A few days ago I was talking to a Spanish underwater producer and told him that the underwater image in motion is depreciated with respect to the fixed underwater image in photography because, in many events and underwater image contests, the color of the static image continues to be given greater importance that the color of the moving image and that underwater cinema is much more complex than underwater photography.
Perhaps the monopolies of the companies that are dedicated to the underwater static image and the economic interests make people have the perception that a photograph submarina is above, for example, an underwater film in photographic terms.

Cousteau always despised the image on television, giving it less importance in front of the cinema. But Cousteau was a classic filmmaker and wrote stories. If the underwater images of him are analyzed filmically, now, comparing them with the current color and quality, if we look at his productions, it is seen that they were certainly not of great photographic quality The science of underwater color and underwater image was beginning It was logical due to the lack of means, the ignorance of the science of underwater color and the limitations of film cameras that could barely shoot 3 minutes of cinema in a row or that were flooded in primitive housings and some batteries exploded underwater.

Quizá por eso, a pesar de ser una de las mejores series del mundo en cuanto a fotografía y dirección artística podamos ver el mismo mal color submarino en una gran producción de National Geographic como «ONE STRANGE ROCK » de Darren Aronofsky, que el mal color que veíamos hace más de 70 años en «El Mundo del silencio» de J I Cousteau : Qué está pasando entonces?

Perhaps that is why, despite being one of the best series in the world in terms of photography and artistic direction, we can see the same bad underwater color in a great National Geographic production like «ONE STRANGE ROCK» by Darren Aronofsky, that bad color that we saw more than 70 years ago in «The World of Silence» by JI Cousteau: What is happening then?

Mundo del Silencio JI Cousteau
One strange rock

Pero ahora todo ha cambiado radicalmente con las nuevas tecnologías del cine digital.
El problema es que las grandes marcas no se centran tanto en el cine submarino como en la fotografía submarina. El productor submarino tiene muchas limitaciones y falta de formación y las marcas de cámaras comerciales no saben realmente cómo funcionan sus modelos bajo el agua.
Algunas leyes son tan elementales que me sorprende que no sean claramente visibles para los fabricantes y creadores.

But now everything has changed radically with the new technologies of digital cinema.
The problem is that the big brands do not focus so much on underwater cinema as on underwater photography. The underwater producer has many limitations and lack of training and the commercial camera brands do not really know how their models work underwater.
Some laws are so elementary that it amazes me that they are not clearly visible to manufacturers and creators.

Ahora llega la 8 K de forma masiva al grán público . Desde que ya está en los Smartphones, se puede decir que 8 K va a extenderse y entusiasmará al gran publico que verá 8 K de sus teléfonos, con calidad aceptable en sus nuevas Smartv 8 K. Pero, realmente verá buenas producciones 8 K en los próximos años en su costosa pantalla 8 K?
Siempre, desde que se inicón la historia de la radio y la Tv , tener unos de estos objetos en el salón de nuestras casas ha sido una bara de medir status y prestigio . Ahora parece que serán las pantallas 8K , 16 K, 32 K y los smartphones con tantos K que no podamos llevarlos en el bolsillo. …Incluso en una de las películas de » Regreso al futuro» en los años 50 no se creen que Marty McFly tenga más de un Tv en su salón como dejaba entrever en los geniales diálogos de la pelicula. cabe preguntarse si regresamos del pasado dentro de unos año cómo se verán nuestros » artilugios 4 k y 8 K «. Quizá nos pase como a Marty y a Doc

Now the 8 K arrives in a massive way to the great public. Since it is already in Smartphones, it can be said that 8 K is going to spread and will excite the general public who will see 8 K of their phones, with acceptable quality in their new 8 K Smartphones. But, you will really see good 8 K productions in the next few years on your expensive 8K screen?
Always, since the history of radio and TV began, having one of these objects in the living room of our homes has been a bar to measure status and prestige. Now it seems that it will be 8K, 16K, 32K screens and smartphones with so many K that we cannot carry them in our pocket. … Even in one of the «Back to the Future» movies in the 50’s, they don’t believe that Marty McFly has more than one TV in his living room as he hinted in the great dialogues of the film. One wonders if we return from the past in a few years what our «4k and 8k gadgets» will look like. Maybe it happens to us like Marty and Doc

https://as.com/ocio/2015/10/22/television/1445531606_917239.html

Have any Question or Comment?

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

ENTRADAS RECIENTES-LAST ENTRIES